Hoofdmenu

Lieveheersbeestje?

Gestart door gerard bredewold, juni 19, 2012, 23:10:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerard bredewold

Welk kevertje is dit?
Gerard.
url]http://waarneming.nl/waarneming/view/69276653
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2012-06-19 Zwolle - Westerveldse Bos
Foto's:



Twan martens

Adalia decempunctata.

Groet, Twan.

gerard bredewold

Dag Twan; dank voor je bericht met de juiste naam.

Groet,
Gerard.

MarjoSmeets

Ik weet er eigenlijk ook niks van maar in mijn ogen lijkt hij verdacht veel op deze http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=189950.0 Maar goede kans dat ik de details weer over het hoofd zie!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

gerard bredewold

Zie het verschil tussen de zwarte vlekken op de lichte lichte delen van beide beestjes. :)
Gerard.

MarjoSmeets

Ik zie bij deze duidelijk verschil in halsschild met het Aziaatje, maar in mijn ogen is er alleen maar een kleine variatie van vagere stippen bij de lvhb van beide topics. Als ik het lvhb van het andere topic bekijk zou ik ook denken dat het een variatie is van A. decempunctata, waarom noemt Arp het dan een Aziaatje?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

beetlestitch

heeft een plooitje aan het eind van de dekschilden. groeten toon.
Toon Keukelaar

MarjoSmeets

Maar deze toch ook? Of zie ik dat verkeerd? Komt dat door de lichtval?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

beetlestitch

vandaar aziaatje deze heeft een plooitje aan de dekschild uiteinden in 96% van de gevallen. groeten toon.
Toon Keukelaar

Twan martens

Ja, Toon heeft (natuurlijk) gelijk. Goed gezien Marjo.
A.d. is meestal ook kleiner.

Twan.

gerard bredewold

Allen dank; het wordt een Veelkleurig aziaatje

Groet,
Gerard.

Arp

Deze ongestippelde rode zijn lastpakken (!) We hebben er in het verleden al vaker discussies over gehad en een paar van die beesten staan volgens mij nog steeds verkeerd ingevoerd (in elk geval de laatste keer dat ik ze tegenkwam).

Heb thuis ergens een vergelijking (half?) klaar liggen - zal die tzt eens afmaken en hier bijvoegen.

In het veld vergis je je nooit, Aziaat is groter en heeft een iets andere habitus - maar Gerard heeft helemaal geen grootte opgegeven, dus daar kunnen we niks mee.

De tekening van het halsschild is niet/nauwelijks bruikbaar - heel veel overlap in de variabiliteit van de uitvoeringsvormen van beide soorten
Deuk achter op dekschilden is niet/nauwelijks bruikbaar - hebben ze allebei
Kleur & glans kunnen aanwijzingen geven, maar is ook hachelijk
Meest eenduidige foto-kenmerk is voor mij de koptekening: Het zwart aan de bovenkant tussen de ogen is bij Ada.dec. "gegolfd" en bij Har.axy. in het midden diep driehoekig ingesneden. Bovendien raakt het zwart bij Har.axy. meestal de binnenkant van de ogen wel en bij Ada.dec. meestal niet (komt pas aan de bovenkant bij het oog). Let op: Deze vergelijking gaat vooral/alleen op voor de rode vormen van beide.

Typische koppen: Har.axy., Ada.dec..

Probleem: Je moet dan wel de kop redelijk goed kunnen zien en dat is hier maar matig.

Mijn eerste indruk was dat Twan wel goed zat met Ada.dec. en ik heb/had er niet langer naar gekeken. Het blijft lastig van foto, maar ik heb van deze ene foto wel een voorkeur voor Ada.dec. (habitus, kleur, wat er van de kop zichtbaar is ...) - de glans is wel vrij stevig/vet (geflitst??).

Zou mooi zijn als Gerard nog een afmeting had en een betere kopfoto.

P.S. Let op met de foto's op wrn ter vergelijking - ze moeten weer eens doorgekeken worden want er zitten een hoop Aziaten tussen de Tienstippen. Kies in elk geval voor de optie "alleen goedgekeurd" bij het genereren van de fotooverzichten.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

gerard bredewold

Arp dank voor je uitgebreide uitleg.
Overigens de foto is zonder flits gemaakt.
Meer foto's kon ik niet maken waar het beestje verdween door zich te laten vallen.
Groet,
Gerard.