mat of glans-kop

Gestart door henkjanvdkolk, januari 30, 2007, 21:24:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkjanvdkolk

ik heb altijd gedacht matkop, maar ik weet het niet zeker, wie???
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Jeroen Nagtegaal

Mijn indruk is ook matkop, hij heeft een redlijk rote kinvlek vind ik,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

henkjanvdkolk

hierbij is het verenkleed beter zichtbaar [daar zat toch ook verschil in]
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Jos Welbedacht

Pff....ik weet het niet.
Ik vind niet dat de vogel een stierennekje heeft, en ook weinig lichte randen op de vleugel. Daarom zou ik er eerder een Glanskopje van maken.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

henkjanvdkolk

#4
de roep is tjiep tjiep achtig, [zang weet ik niet], maar dat kan geloof ik mat en glans kop zijn,
ze zitten hier elke dag, dus mischien kan ik nog wat duidelijkere foto's maken [ze zitten hier al ongeveer 3 maanden, het is een paartje]
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Rinie van Reenen

Doordat verenkleed wel wat variabel is, is het zelfs vanaf een scherpe foto naar mijn idee soms nog moeilijk met zekerheid te determineren. Maar vooral het kinvlekje is hier toch wel aardig te zien, en op grond daarvan zou ik vermoeden: Glanskop. Bij Matkop is het vaak (maar ik meen van niet altijd) uitlopend, en deze is dat niet: onder en boven is het hier even breed (dus een rechthoek in plaats van een trapezium).
Groet, Rinie van Reenen

Kaja

tsi is volgens mij meer iets voor matkop

carel

Citeerze zitten hier elke dag,

Waar is HIER ?
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

maartenwielstra

#8
Het klinkt heel knullig, maar als ik de eerste foto bekijk zie ik duidelijk een glanzend i.p.v. mat kapje. Zang en roep zijn het makkelijkst. Locatie in Nederland zegt ook heel wat. De Matkop heeft een schrapend pggggèh roepje. 'Het' roepje van Glanskop is veel schattiger, met meer 'stemgeluid'. Daarna let ik zelf altijd eerst op de lichte veeg op de armpennen bij Matkop.

marijn

Glanskop, want:
- geen lichte armpenvlek
- kop lijkt normaal geproportioneerd
- glanzende harses
- kleine kinvlek
- geluid 'tjiep tjiep'-achtig: daar kan ik niet echt iets mee. Lijkt meer op de niezende 'pietsju'-roep van Glans. Luister de geluiden (roep en zang) van beide soorten eens na en je weet voortaan blind of het Glans of Mat is...

Verder heb je de waarneming denk ik in Bennekom gedaan. Ik weet niet waar precies, maar het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat daar Matkoppen zitten (droog loof-/gemengd bos), terwijl Glanskop er zeer zeker wel voorkomt...
Marijn Prins

henkjanvdkolk

#10
Citeer
Citeerze zitten hier elke dag,

Waar is HIER ?
In Bennekom  [bosrand, ze komen hier allebij voor]


Citeer(droog loof-/gemengd bos),

wat bedoel je hiermee: de habitat van de matkop of het bos hier.

[ik heb hier in het bennekomse bos / oostereng vele bosvogels waargenomen [oa zwarte specht, Groene specht, er zitten ook bosuilen [gehoord] en ransuilen [gehoord],[in tuin appelvink, goudvink, kuifmees, zwarte mees, grauwe vliegenvanger]. Iedergeval, de variatie is hier in het bos groot, soms stukken beuk maar bij het bennekomse heidje veel naaldbos. Waar ik woon is het al eigenlijk bos, veel beuken en eiken en naaldbomen
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

marijn

Citeer
Citeer(droog loof-/gemengd bos),

wat bedoel je hiermee: de habitat van de matkop of het bos hier.

[..]

Iedergeval, de variatie is hier in het bos groot, soms stukken beuk maar bij het bennekomse heidje veel naaldbos. Waar ik woon is het al eigenlijk bos, veel beuken en eiken en naaldbomen
Het bos daar bij jou, bedoelde ik dus. Klinkt meer als glanskophabitat.

(Maar dat mag natuurlijk niet de doorslag geven bij de determinatie; het geluid wel!)
Marijn Prins

Kaja

Dan is t ook nog zo dat glanskoppen vaker op voedertafels komen dan matkoppen (dacht ik eens te hebbe gehoord)

henkjanvdkolk

#13
iemand anders nog, ik heb hier in de tuin nooit echt goed geluid kunnen horen, maar dacht echt dat het een matkop was. [ik heb beide soorten ook vaker gezien [met geluid]  
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

henkjanvdkolk

hiee 2 foto's


glanskop:
http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=98334

en matkop
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=27428


hier kun je goed zien dat mijn foto [verenkleed, je ziet dat de vage rand veel groter is bij glanskop [net zoals op mijn foto]], veel beter past op glanskop, dus glanskop???
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Kaja

ja ik denk t wel zie vooral die glanzende kop op je eerste foto.

Pim

#16
Ik zet in op GLANSKOP.

En omdat het al laat is gooi ik het op de JIZZ (dat is een goed excuus voor vogelaars als ze geen zin hebben iets te onderbouwen...)

Maar de vrij slanke vogel met glanzende kop van de foto lijkt niet op de stoere matkoppen die we hier (Almere - Flevoland) massaal hebben (nooit in de tuin overigens).
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Sjoerd Radstaak

#17
Hoi,

Glanskop om eerder genoemde redenen van Marijn: kleine, begrensde kinvlek (niet breed uitlopend of vlekkerig in op borst), glanzend zwarte kopkap, geen licht vleugelpaneel over armpennen en niet buitenproportionele kop. Bovendien is de achterzijde oorsteek bruinig, pleit ook voor Glanskop. Het IS dus 'gewoon' een Glanskop. Geluid is beste kenmerk, maar niet enige betrouwbare kenmerk. Uiterlijke kenmerken wijzen allen op Glanskop, dus geluid is nu enkel aanvullend kenmerk, want determinatie is op basis van uiterlijk al rond. In de ANWB staat overigens (ten overvloede) ook nog vermeld dat Matkop niet op voedertafels komt, waar Glanskop in winter hier wel verschijnt. Er staan ook diverse habitatplekken aangegeven, waaruit o.a naar voren komt dat Matkop daarbij bijv. meer in de nattere bossen zit dan Glanskop.

groeten,
Sjoerd
Met vriendelijke groeten,
Sjoerd Radstaak

henkjanvdkolk

CiteerHoi,

Glanskop om eerder genoemde redenen van Marijn: kleine, begrensde kinvlek (niet breed uitlopend of vlekkerig in op borst), glanzend zwarte kopkap, geen licht vleugelpaneel over armpennen en niet buitenproportionele kop. Bovendien is de achterzijde oorsteek bruinig, pleit ook voor Glanskop. Het IS dus 'gewoon' een Glanskop. Geluid is beste kenmerk, maar niet enige betrouwbare kenmerk. Uiterlijke kenmerken wijzen allen op Glanskop, dus geluid is nu enkel aanvullend kenmerk, want determinatie is op basis van uiterlijk al rond. In de ANWB staat overigens (ten overvloede) ook nog vermeld dat Matkop niet op voedertafels komt, waar Glanskop in winter hier wel verschijnt. Er staan ook diverse habitatplekken aangegeven, waaruit o.a naar voren komt dat Matkop daarbij bijv. meer in de nattere bossen zit dan Glanskop.

groeten,
Sjoerd
ok, zucht...., ik moet nu nog vele waarnemingen omzetten in glanskop
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

JohanvantBosch

Citeerok, zucht...., ik moet nu nog vele waarnemingen omzetten in glanskop
Leuk hè... vogelen ;-)

henkjanvdkolk

#20
Citeer
Citeerok, zucht...., ik moet nu nog vele waarnemingen omzetten in glanskop
Leuk hè... vogelen ;-)
tis al gebeurd, het waren er maar 5
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk