Een paar waterplanten

Gestart door geertje, januari 29, 2007, 22:21:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

geertje

Graag zou ik de naam willen weten van een paar waterplanten uit de Erasmuszone, een waterrijk gebied wat bedoelt is als ecologische zone.
Vroeger weilanden, kleiige grond. Deze planten zaten in een (vanzelf) ontstane poel naast een dijk.

foto 1


Foto 2


Foto 3


Groeten,
Gera Nieland

Edwin Dijkhuis

De waterplanten op foto 2 en 3, en links boven op foto 1 is een soort Sterrenkroos. Dit is een lastige groep die, op enkele uitzonderingen na, eigenlijk alleen goed met rijpe vruchten en/of stuifmeel op naam te brengen zijn. Daarvoor is het nu nog wat te vroeg. Kijk maar eens op een mooie voorjaarsdag in mei of je vruchten kunt vinden in de oksels van de bladeren.  
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

geertje

Dank je Edwin! :)
Dat plantje op de eerste foto; hoort dat in het water, of is dat er gewoon ingevallen?
En links op de derde foto; er waren veel van dat soort planten in het water; is dat een waterplant, of staat dat er nu, omdat deze poel ook wel eens droogstaat?
Groeten,
Gera Nieland

Edwin Dijkhuis

De plant op de eerste foto komt me wel bekent voor maar ik kan niet direct op een naam komen. De plant die links onder op de derde foto staat is Harig wilgenroosje.
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

geertje

AH! :)
Dus inderdaad een landplant (kwam ook al bekend voor -trek ze elk jaar uit mijn tuin :wacko: )
Dank je Edwin! :D  
Groeten,
Gera Nieland

willem

even voor de zekerheid,
foto1 is Penningkruid?
Wim.

characea

#6
Foto 2 midden kan geen moerasvergeetmenietje zijn ? (of zomp)

Windekind

Foto1: Volgens mij een intratuinplant.  ik weet geen naam.

Foto 2: midden lijkt op Lysimachia  thyrsiflora (maar het is lastig te zien zo)

Foto 3: linksonder lijkt me geen Epilobium hirsutum (zijn er terugkromde tanden aan de bladrand, Geertje ?), maar eerder Myosotis palustris.


Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Edwin Dijkhuis

Kortom we zijn nu aan het gokken. Ik zou het houden op Callitriche spec. en de andere soorten is eens wat later in het seizoen gaan bekijken.
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

mcbud

Foto 1 lijkt mij Beekpunge (Veronica beccabunga).
vgl Beekpunge, ook in januari genomen.

vr gr, marc

Windekind

M.i. geen Beekpunge Marc,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

mcbud

Elmar,
ik geloof je op je woord.
Maar ik ben wel benieuwd naar de kenmerken die je zo positief maken.
(dan hoef ik dezelfde fout niet weer te maken)

vr gr, marc

Windekind

#12
Ik zal het proberen, Marc, maar het is altijd lastig om aan te geven.

De blaadjes van beekpunge zijn m.i. langwerpiger, niet met zo'n hartvormige bladvoet en dik leerachtig donkergroen.
De bladstand is bij de gefotografeerde plant onderaan is niet tegenoverstaand.

De blaadjes en plant die hier in het water liggen doen mij denken aan Chrysoplenium oppositofolium, maar ook weer niet helemaal. Bovendien zou het waanzin zijn om deze optie naar voren te brengen want de standplaats en habitus kloppen natuurlijk van geen kant. En het is ook geen öppositofolium", het heeft er wel iets van weg.

Ik denk daarom nog steeds aan een tuinplant.

Maar eigenlijk zou dit materiaal te benoemen moeten zijn.

Groetjes

,Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

mcbud