Blauwe Fase Sneeuwgans

Gestart door Jos Welbedacht, januari 29, 2007, 21:29:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

#60
The Wieringen bird is really a strange bird. I see some black/ dark on the tailfeathers. I think that's not good for a snowgoose, or does this sometimes occurs?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jos Welbedacht

Dames en Heren,

Mijn witte Sneeuwgans is geringd. In het veld meende ik al een metalen ringetje te zien (behoorlijk onopvallend!).
Echter, voor Oktober was de vogel er nog niet, en hij zit tussen een grote groep Kleine Rietjes.
Worden er in Amerika ook vogels aan hun linkerpoot met een alu-ring gering?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Vincent Hart

CiteerHet is een Sneeuwgans.
Toen ik deze vogel tegenkwam, dacht en zei ik meteen dat het een hybride was.
Kees Roselaar was het niet met me eens, en na een tijdje door de scoop te turen hebben we hem maar gelijk gegeven -_-
Het is een juv. blauwe fase.
Mooie quote: Wil je ook even door de scoop kijken Kees?
Nee, het is toch een Sneeuwgans, en als ik een Sneeuwgans wil zien kijk ik wel naar een balg :wacko:

Thijs
Als Kees' (is het niet Cees trouwens?) argumentatie bestond uit 'het is een sneeuwgans' en 'ik ga 'm niet beter bekijken want hij leeft nog en ligt niet in een laatje' dan zou ik aan zijn determinatie niet overdreven veel waarde hechten... Beetje lui voor nb een systematicus  :huh:  
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jan Harteman

#63
(for whome it may concern)

Mocht het van pas komen, ter vergelijking zijn hier twee foto's van de (zeer zeldzame en spraakmakende) Blauwe fase Ross' gans:



Afgelopen maandag heb ik deze vogels gefotografeerd in een Duitse collectie i.v.m. de IWWA convention.
Er waren ter plekke ook enkele amerikaanse en engels autoriteiten op het gebied van watervogels die hun ogen uitkeken bij deze groep ganzen (het waren ca. 12 exemplaren). In het wild komen ze sporadisch voor, maar het is altijd de vraag geweest of het geen intermediaire vogels zijn (kruising Blauwe Sneeuwgans X Ross' gans) die zo af en toe opduiken.
Er zijn in Noord-Amerika bloed en mestmonsters genomen en men gaan het DNA analyseren om te zien in hoeverre deze Blauwe Ross' gansjes afwijken van de Blauwe Sneeuwgans.

gjcaspers

FWIW, Malcolm Ogilvie meldt in Photographic Handbook: Wildfowl of the World over blauwe Ross' Ganzen: "(...) personal inspection of skins suggests likelihood that these are hybrids with blue-phase Lesser Snow Geese."
Groet,
Gert-Jan Caspers

Jos Welbedacht

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jan Harteman

CiteerFWIW, Malcolm Ogilvie meldt in Photographic Handbook: Wildfowl of the World over blauwe Ross' Ganzen: "(...) personal inspection of skins suggests likelihood that these are hybrids with blue-phase Lesser Snow Geese."
Dat boek is inmiddels ook al bijna 10 jaar oud en spreekt over de persoonlijke mening van Ogilvie als ik het goed begrijp. De site die daarna wordt genoemd is ook van 4 jaar geleden.
Er is in de tussentijd al wat onderzoek gedaan en ik vernam van Walter Sturgeon dat er inmiddels dus (voor het eerst!) bloedmonsters en mestmonsters zijn verzameld in een groep wilde vogels. Ik ben benieuwd naar de uitkomst.