Hoofdmenu

Minitorren

Gestart door Floppy, januari 28, 2007, 22:54:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Deze minitorren zag ik begin juni 2006 in m'n tuin.
Ik krijg ze niet op naam.
Wie weet welke dit zijn ?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

gardensafari

Lijken sterk op Byturus tomentosus, maar ik vind ze wat donker, en ben dus geenszins zeker.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

jan cuppen

Dit zijn parende Byturus. Het geslacht telt twee soorten in Nederland. Beiden zijn bruin van kleur, met volop variatie (geelbruin, roodbruin, donkerbruin) daarin. Jonge dieren zouden lichter zijn dan oude. De soorten zijn te determineren op basis van het genitaal (het meest betrouwbaar) en verhouding tussen de lengte van de ogen en de afstand tussen de binnenrand van de ogen. Bij Byturus tomentosus is deze verhouding 0,5 of minder, bij B. ochraceus juist iets groter. Op grond van de foto denk ik dat het een paartje B. ochraceus is, maar zeker is het niet. Beide soorten zijn redelijk algemeen in Nederland. Wanneer in de betreffende tuin of in de nabijheid nagelkruid (Geum urbanum) groeit zou dat een extra aanwijzing kunnen zijn voor B. ochraceus. Is er in de ruime omgeving geen nagelkruid dan is het mogelijk toch B. tomentosus, die bramen en frambozen als waardplanten heeft.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Floppy

Hallo Jan,

Hartelijk dank voor de uitvoerige uitleg.  :)
In de tuin staan zowel bramen als nagelkruid.
Uitgaande van hetgeen je op basis van de foto zegt, boek ik ze vooralsnog dan op B. ochraceus (onzeker).

Hartelijk dank.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland