Zijn Vogelaars "Ouwe Lullen"

Gestart door Ted van der Knaap, juni 13, 2012, 15:33:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Voor de buitenwacht heeft het begrip vogelaar nog al eens een stoffig imago (denk aan, met alle respect, bv Nico de Haan)

Ben zelf eigenlijk wel benieuwd in welke leeftijdscatagorie nu het meest naar vogels word gekeken, waarbij het niet uithaalt of je nu twitcher bent, beroepsmatig of gewoon voor de fun/interesse je je met vogels bezig houd.

Zijn het idd de al wat "ouderen op leeftijd" of is er (gelukkig) ook onder de "jeugd" nog voldoende animo.

(De uitslag is alleen zichtbaar nadat je gestemd hebt, en is alleen representatief voor WN.nl-gebruikers)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Bas vd Burg

Hoi Ted, de steekproef is wel een beetje suggestief als je het mij vraagt. Zelf kijk ik al naar vogels toen ik 11/12 jaar was maar als ik nu de poll in zou vullen moet ik toch een wat hogere leeftijdscategorie invullen. Ik denk dat je beter zou kunnen vragen in welke leeftijdscategorie je valt op het moment dat je actief naar vogels bent gaan kijken

Daarnaast wat versta je onder "vogelaars"? De natuurliefhebbers die een beetje kijken naar vogels, de twitchers, de mensen die niks met twitchen van doen hebben maar wel actief zijn in hun eigen regio?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Ted van der Knaap

Wil het heel algemeen houden, iedereen die op het Forum naar het Vogel-topic komt als die z'n HUIDIGE leeftijd invult krijg je nmm een beeld van hoe de leeftijdsopbouw is van WN.nl gebruikers. (Gasten kunnen niet meestemmen)

Degenen die naar het Vogel-forum komen hebben dus op de een of andere manier interesse in de doelgroep. "Vogelaar" moet je dus erg ruim nemen!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

evertdirks

Zelfs de leeftijd van de vragensteller bepaalt of iemand al dan niet een oude *** is.
Voor een kind van 5 is iedereen een oude ***.

evert

Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Marina

Aan de (voorlopige) uitslag te zien valt die ouwelullenleeftijd (m/v) best wel mee
In mijn persoonlijke situatie ken ik eigenlijk alleen "iets oudere dames" die vogelen trouwens.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

FrankK

#5
Heb je een reden voor de m.i. onevenredige leeftijdsopbouw?
Tot 46 jaar 35 pers
boven 46 jaar 11 pers
Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

Rick van der Weijde

Tja, dit zegt natuurlijk vooral iets over de leeftijdsopbouw van de forumbezoekers en niet per definitie die van de mensen die daadwerkelijk buiten vogels kijken (ik ga er overigens wel vanuit dat die eerste groep deel uit maakt van de tweede groep, maar dat terzijde). In mijn kennissenkring zijn een heel aantal mensen die de weg naar een forum als dit niet weten te of willen vinden, en die vallen eigenlijk allemaal in dezelfde leeftijdscategorie... En dat is dan juist de leeftijdscaterogie die er toe doet bij het ouwelullengehalte en/of stoffige imago...

Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Yeronimo

Bij onze vogelwacht in de Zaanstreek is ruim 75% gepensioneerd ;)
Al denk ik dat iedere vogelwacht daar zo een beetje mee zit, of heb ik het verkeerd?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Stijn E.

Citaat van: Bas vd Burg op juni 13, 2012, 15:44:11 PM
Ik denk dat je beter zou kunnen vragen in welke leeftijdscategorie je valt op het moment dat je actief naar vogels bent gaan kijken

Het invullen van de huidige leeftijd is wel degelijk een goede zaak, omdat hiermee duidelijk wordt of de huidige jeugd ook nog interesse heeft in vogels. Door middel van een parallel onderzoek naar de beginleeftijd zou hiermee kunnen worden vastgesteld of het huidige getal aansluit bij het getal uit vorige leeftijdscategorieën. Dit gaat echter wel heel diep, maar in elk geval heb je aan alleen een beginleeftijd niet zoveel. Dan kun je ook nooit vaststellen welke generaties vandaag de dag nog naar vogels kijken, wat m.i. het doel was van het onderzoek. Interessante poll, Ted!
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

FrankK

Je kan je afvragen wanneer iemand een ouwe ... is.
Ik ben nu 58 maar vindt dat niet oud. B)
En boven de 66 staat het nu nog op 0%
Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

Vincent Hart

Citaat van: FrankK op juni 13, 2012, 17:38:25 PMEn boven de 66 staat het nu nog op 0%
Misschien is het lettertype van de poll te klein  >:D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

UtrechtsVogelNet

Citaat van: Vincent Hart op juni 13, 2012, 18:43:26 PM
Citaat van: FrankK op juni 13, 2012, 17:38:25 PMEn boven de 66 staat het nu nog op 0%
Misschien is het lettertype van de poll te klein  >:D

Hahahahaha, geweldig!

Phil :duim:

FrankK

Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

Marina

Of ze zitten met dit mooie weer gewoon lekker buiten ipv achter die stoffige computer....
Overigens: de categorie Iets Jongere Oudere (31-45) ligt nu op kop met 30%
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

MarianneW

Is er ook een voorleesversie van dit topic beschikbaar......?

Ik vind de groep van 46-65 (ja, ik val daar in), wel erg ruim. 20 jaar maar liefst. De groep ervoor omvat 15 jaar. Dat zijn toch ruime leeftijdsverschillen hoor, tussen de start en de eindleeftijd. Ik vind, als "jonkie" van 49, iemand van 65 toch echt wel heel véél ouder dan ik.

Vincent:  ;D

Marianne
Marianne

Johan op den Dries

Tjeetje val ik toch echt in de groep 31-45...... :(
Johan op den Dries
Sneek

Certhia

Ben ook wel benieuwd naar hoe lang men al vogelt.


Groet


Marc

Vincent Hart

Start een poll, Marc  ;)
Of ben je benieuwd naar de combinatie leeftijd - ervaring (in jaren)?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Certhia

Citaat van: Vincent Hart op juni 13, 2012, 20:04:36 PM
Start een poll, Marc  ;)
Of ben je benieuwd naar de combinatie leeftijd - ervaring (in jaren)?


Ja leeftijd uitgezet tegen ervaring

garryb

#19
Mee eens, leeftijd alleen zegt niets. Leeftijd versus ervaring wel. En ja, het veld wordt gedomineerd door beeldbepalende karikaturen. En de echte fossielen (66 jaar en ouder) zullen hier wel ondervertegenwoordigd zijn, die hebben toch geen computer joh! (en liggen allang op bed).

Bas vd Burg

Als je alleen wilt weten wat de huidige leeftijdsopbouw is van de mensen die naar vogels kijken, dan is de poll OK, ware het niet dat de indeling in leeftijdsgroepen wel wat beter had gekund. Maar wat wil je hier dan mee bereiken? Weten hoe het anno 2012 is gesteld met de leeftijdsopbouw van vogelaars? En dan? Mijns inziens is het interessanter om te proberen te onderzoeken of de situatie 2012 anders is dan bijv 1990? Maar volgens mij vergt dan wel diepgang in de onderzoeksopzet
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Ted van der Knaap

Citaat van: Bas vd Burg op juni 14, 2012, 00:01:53 AM
Als je alleen wilt weten wat de huidige leeftijdsopbouw is van de mensen die naar vogels kijken, dan is de poll OK, ware het niet dat de indeling in leeftijdsgroepen wel wat beter had gekund. Maar wat wil je hier dan mee bereiken? Weten hoe het anno 2012 is gesteld met de leeftijdsopbouw van vogelaars? En dan? Mijns inziens is het interessanter om te proberen te onderzoeken of de situatie 2012 anders is dan bijv 1990? Maar volgens mij vergt dan wel diepgang in de onderzoeksopzet


Laat ik voorop stellen dat dit gewoon een huis-balkon (heb geen tuin!) en keukenonderzoekje is en dat ik mezelf met m'n fysieke leeftijd in de catagorie "Ouwe lullen" moet scharen. De leeftijdscatagorie is gewoon willekeurig ingedeeld.

Wat Stijn hierboven schrijft, hoe is het gesteld met de HUIDIGE jeugd tov wat jaren terug zou een interessanter "onderzoek" zijn. Vooral omdat ik denk dat het in de toekomst alleen nog maar verder achteruitgaat, Vogel(natuur)beleving onder "jeugdigen" (...en ja er zijn 16-jarigen die zich gedragen als 85 en 66+ers die nog 14 zijn)

Mijn stelling "Vogelaars zijn "ouwe Lullen"" word mi steeds meer bewaarheid als ik nu bv langs een bushalte rij of scholieren op de fiets tegenkom is 85% bezig met naar binnengerichte info verzamelen via z'n mobiele telefoon en ziet nauwelijks meer wat er in de buiten(natuur)wereld om hem/haar heen gebeurt.

Of zie ik het (als "Ouwe lul") nu allemaal een beetje te zwart/wit?



groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

KorHaan

Ik denk dat het wel meevalt, Ted.

Ik ben nu 56. Toen ik begon op mijn 13e waren de meeste leeftijdsgenootjes ook niet heel erg natuur-minded. Er is altijd een categorie die van nature de drive heeft om naar buiten te gaan, en ik denk dat dat tegenwoordig niet anders is dan vroegâh.

Wel viel het me op dat ik in mijn beginjaren werd aangestaard door de hele wereld omdat ik een verrekijker om mijn nek had. Dat vond men blijkbaar héél gek. Dat is nu veel minder, omdat het aantal verrekijkerdragers onder alle leeftijdscategorieën groter is.

Ook is Toon Hermans' populaire "roepie-roepie"- rage nu wel zo'n beetje voorbij. Als ik een gulden had gekregen voor elke keer dat me dat nageroepen werd, zat ik nu te rentenieren op een tropisch eiland...


Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Mark Zevenbergen

Ach, wat is 'oud'.... Vogelend sinds 1981 voel ik me nog steeds 18.... Maar ik heb ondertussen wel (23 jaar extra levenservaring  ;D ) .. En ik kan nog steeds niet wennen aan het feit dat er 'U' tegen me gezegd wordt  >:D

grts Mark

Ted van der Knaap

Citaat van: Ted van der Knaap op juni 14, 2012, 00:57:27 AM
Mijn stelling "Vogelaars zijn "ouwe Lullen"".....

Voor de goede orde... ...het was gisteren nogal laat en ook nog eens na een draak van een wedstrijd.
Ik had natuurlijk op moeten schrijven: Mijn stelling "Zijn Vogelaars "ouwe Lullen"

(Anders lijkt het of ik het stoffige imago van de "Vogelaar" aan het bevestigen ben.)

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jan2002

Citaat van: garryb op juni 13, 2012, 23:15:01 PM
Mee eens, leeftijd alleen zegt niets. Leeftijd versus ervaring wel. En ja, het veld wordt gedomineerd door beeldbepalende karikaturen. En de echte fossielen (66 jaar en ouder) zullen hier wel ondervertegenwoordigd zijn, die hebben toch geen computer joh! (en liggen allang op bed).
Ik neem aan dat die opmerking over fossielen die geen computer hebben als grapje bedoeld is?
Groet,
Jan

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Jan2002 op juni 14, 2012, 20:38:13 PM
Citaat van: garryb op juni 13, 2012, 23:15:01 PM
Mee eens, leeftijd alleen zegt niets. Leeftijd versus ervaring wel. En ja, het veld wordt gedomineerd door beeldbepalende karikaturen. En de echte fossielen (66 jaar en ouder) zullen hier wel ondervertegenwoordigd zijn, die hebben toch geen computer joh! (en liggen allang op bed).
Ik neem aan dat die opmerking over fossielen die geen computer hebben als grapje bedoeld is?

Ga daar maar rustig vanuit hoor  ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Wouter van der Ham

Tja, zo kan je er natuurlijk niet achterkomen, 66+ weten niet hoe zo'n computer werkt  B)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Mark Zevenbergen

Citaat van: wouteren3 op juni 15, 2012, 00:26:57 AM
Tja, zo kan je er natuurlijk niet achterkomen, 66+ weten niet hoe zo'n computer werkt  8)
Hé...Ga 's naar je bed snotneus  ;) ;D

Sorry, kon het niet laten.... Geen Twitterbom alsjeblieft Wouter  ;D

grts Mark

garryb

#29
CiteerIk neem aan dat die opmerking over fossielen die geen computer hebben als grapje bedoeld is?
Wonderlijk, hoe het niet gebruiken van smileys mensen in onzekerheid kan storten ... Wel, ik heb geen enkel respect voor de bejaarde medemens hoor, die kosten alleen maar geld! (vul hier uw vermoede smiley in).
Kijkend naar de poll heb ik overigens nog gelijk ook! (idem).