Hoofdmenu

Wat heb ik gezien?

Gestart door Alex Kwak, januari 28, 2007, 16:39:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Tijdens een sowieso geslaagde wandeling (drie tafeleenden en twee ijsvogeltjes) zag ik in het Apeldoorns Kanaal een voor mij onbekende eendachtige.
Kenmerken: Grootte vergelijkbaar met wilde eend, donkerbruin met op de rug schubachtige lichtbruin patroon. Iets wit rond oog, met duidelijk witte oogstreep alleen achter het oog. Ook rond de snavelbasis wit, en wit bij de staart.

Vrouwtje soepeend of toch iets "echts"?
Ik heb de hele ANWB-gids doorgeplozen, maar niets waarvan ik iets herken...   :wacko:
Er is op die plaats recentelijk een brilduiker gesignaleerd, maar dat maak ik hier toch niet van.

Een zeer slechte foto:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Harteman

#1
Bovenstaande lijkt me met enige zekerheid een Carolina-eend, wijfje - Aix sponsa.
(gezien de vorm van de oogvlek)

Carolina-eend (links wijfje)


Hier ter vergelijking een Mandarijneend wijfje (Aix galericulata), welke het dus waarschijnlijk niet is.

Alex Kwak

Hallo Jan,

Heel erg bedankt voor je antwoord. Het is dus in ieder geval een escape, altijd beter dan een soepeend  ;)
Maar je brengt me wel aan het twijfelen, met name onderstaande foto van -jawel- een mandarijneend lijkt toch wel heel veel op wat ik gezien heb, én een mannetje mandarijneend heb ik vaak ong. een kilometer verderop gezien...


Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

tekenaar

de tweede foto is i.d.d. een mandarijn. Als je twijfelt kan je kijken naar de vorm van de snavelbasis: recht bij mandarijn en met ene puntje richting oog bij carolina.

Aardige illustratie van de variatie in de hoeveelheid wit. Ik wist niet dat mandarijneenden zoveel wit bij de snavel kunnen hebben.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Alex Kwak

CiteerAls je twijfelt kan je kijken naar de vorm van de snavelbasis: recht bij mandarijn en met ene puntje richting oog bij carolina.
Goeie tip!  :duim:
Ik ga morgen kijken of ik 'm terug kan vinden.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

CiteerIk ga morgen kijken of ik 'm terug kan vinden.
De vogel was gevlogen  :angry:  
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Rinie van Reenen

Daar is het ook een vogel voor ;)
Groet, Rinie van Reenen

Alex Kwak

Vandaag op vrijwel dezelfde plek een paartje mandarijneend gezien. Mysterie opgelost  :D  
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!