Is toch een zuidelijke glazenmaker?

Gestart door Jeroen Nagtegaal, januari 27, 2007, 20:04:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Hoi kwma deze tegen bij een kennis tijdens het foto's kijekn en dacht meteen aan zuidelijke glazenmaker,

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1960041
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Schoppers


Jeroen Nagtegaal

Bedankt, dacht ik ook, en ook een mooie foto leek me,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Is de waarneming niet heel vroeg gedaan? ik zag namlijk dat de vroegste waarneming in mei 03 was en in juni is alleen deze waarneming,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

theomuusse

Ziet er ook vers uit.
Zou die daar zijn uitgeslopen??
Theo

JohanvantBosch

CiteerZiet er ook vers uit.
Zou die daar zijn uitgeslopen??
Theo
Je zou het gaan denken, hè!
erg leuk dat je deze tegenkwam!
Groeten,
JOhan
:duim:  

grunsven

Hij is al redelijk blauw, alleen de vleugels glanzen nog wat. Deze kan makkelijk al een heel eind gevlogen hebben.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Jeroen Nagtegaal

Ik ga wel proberen komende zomer er te posten om te kijken of er weer een beest rondvliegt, overigens vloog het beest een kwartier voordat ie ging zitten, mijn kennis vond hem zo opvallend dat ze volhield,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

grunsven

#8
In veel oude literatuur staat dat ze in vlucht niet te onderscheiden zijn van aeshna mixta. Naar mijn idee doen ze meer denken aan een kleine anax dan aan mixta. Alleen zijn ze nog blauwer, ook de ogen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

JohanvantBosch

CiteerIn veel oude literatuur staat dat ze in vlucht niet te onerscheiden zijn van aeshna mixta. Naar mijn idee doen ze meer denken aan een kleine anax dan aan mixta. Alleen zijn ze nog blauwer, ook de ogen.
Scheelt alweer als ie (zoals in dit geval) dan al in juni vliegt... dan is het aantal mixta's is dan zeeeeeeeeeeeeeeeer beperkt ;)  

grunsven

#10
Inderdaad dat scheelt maar als je twijfelt tussen mixta en affinis is het geen affinis (in ieder geval geen uitgekleurd mannetje) dat beest is zo ontzettend blauw.

Hij vliegt ook anders, zowel als ze jagen als teritoriaal. Maar ik ga niet eens proberen dat uit te leggen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

JohanvantBosch

CiteerInderdaad dat scheelt maar als je twijfeld tussen mixta en affinis is het geen affinis (in ieder geval geen uitgekleurd mannetje) dat beest is zo ontzettend blauw.

Hij vliegt ook anders, zowel als ze jagen als teritoriaal. Maar ik ga niet eens proberen dat uit te leggen.
We gaan het gewoon weer proberen te zien deze zomer! Voor mij is het nog steeds een nieuwe soort! Heb al twee Parthenope's in nl, maar affinis zit er nog niet bij...

(twijfelt is met een t in dit geval -  ik kan het niet laten  ;) )

grunsven

#12
inderdaad wel een heel erge typo (er stond eerste twijfelde maar heb de zin veranderd, volgende keer dan toch nog maar even nalezen)

maar affinis moet echt wel een keer lukken. Kleine poeltjes met veel vegetatie doen het altijd goed. En anders Oostvoorne.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)