kever ongeveer 1 cm lang

Gestart door Jan van Duinen, juni 10, 2012, 22:57:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan van Duinen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/69109060
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2012-06-10 Eeserveld
Foto's:






bij voorbaat dank Jan van Duinen

harry60

#1
Ja een tijdje geleden een discussie over deze Malachius kevertjes gehad.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=186128.msg1189445#msg1189445
Deze heeft wel een aparte kleur bijna zwart maar die komen voor heb ik gezien.
Volgens mij is het een vrouwtje Malachius...... bipustulatus ???
Trouwens 1cm is wat aan de grote kant voor deze kever.
Zou ook even Arp's of andere keverkenners afwachten wat hun visie is over deze Malachius.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Ik zet in op Clanoptilus geniculatus, maar de keverkenners moeten het maar zeggen  :huh:

(en liefst ook waarom)  :angel:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jan van Duinen

Heren bedankt,
Had niet verwacht dat een zo opvallend kevertje dergelijke problemen veroorzaakt.
Eens zien of iemand hier uitkomt.

Henk Soepenberg

Citaat van: Arp op juni 11, 2012, 00:16:33 AM
Ik zet in op Clanoptilus geniculatus, maar de keverkenners moeten het maar zeggen  :huh:

(en liefst ook waarom)  :angel:

Is die soort wel bekend uit Nederland?
Vriendelijke groeten,
Henk

Arp

Je hebt helemaal gelijk Henk  :duim:  Ik zit weer te rotzooien en bedoelde natuurlijk strangulatus  :rolleyes:

Dat gezegd hebbende, wie weet zou geniculatus misschien ook wel een keer kunnen arriveren - geen idee van de bekende verspreiding eigenlijk.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Dat is het probleem, er word te weinig onderzoek naar deze soort gedaan Arp, zo Toon ook al aangaf.
Je ziet ze best regelmatig, gisteren had ik er ook weer een voor de camera... ik durf ze al niet meer te plaatsen  :rolleye:

De soort die jij aangeeft (C. strangulatus) is volgens Kerbtier ernstig bedreigd :) niet dat het deze soort niet kan zijn natuurlijk.
Ben benieuwd wat de andere er van gaan zeggen....
Trouwens het zijn hele mooie foto's Jan.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Henk Soepenberg

Citaat van: harry60 op juni 11, 2012, 11:36:17 AM
De soort die jij aangeeft (C. strangulatus) is volgens Kerbtier ernstig bedreigd :) niet dat het deze soort niet kan zijn natuurlijk.

In Nederland staat ie in de lijst van verdwenen soorten. Sinds 1966 niet meer waargenomen ...  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

Arp

#8
Citaat van: harry60 op juni 11, 2012, 11:36:17 AM
De soort die jij aangeeft (C. strangulatus) is volgens Kerbtier ernstig bedreigd :)
Ah ja, dat had ik even gemist - zat naar de "kenmerken" te turen voor zover we die opgegraven hadden  :rolleyes:

Citaat van: Henk Soepenberg op juni 11, 2012, 12:00:41 PM
In Nederland staat ie in de lijst van verdwenen soorten. Sinds 1966 niet meer waargenomen ...  :blink:
Top Henk, waar haal je die info vandaan ?

Ben ondertussen begonnen om dan ook maar eens Malachiidae te verzamelen om ze later dan maar zelf eens beter te bekijken en naast elkaar te houden - irritant altijd als niemand wil zeggen hoe het zit  ;D  Helaas in FR vorige week alleen maar kleintjes gevonden (Ebaeus etc).

Ook nog een paar sleutels en andere publicaties opgraven, maar eerst maar eens een tijdje verzamelen - zal wel weer een meerjaren project worden bennikbang  :-X

Citaat van: harry60 op juni 11, 2012, 11:36:17 AM
... ik durf ze al niet meer te plaatsen  :rolleye:
Vooral juist wel doen lijkt me - wie weet wil één van de kenners er toch eens wat over kwijt - ze worden tenslotte soms ook goedgekeurd dus één van de keveradmins weet er kennelijk meer van - kan helaas alleen niet zien wie.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henk Soepenberg

Sorry Arp.   Bron: O. Vorst(ed.), 2010. Catalogus van de Nederlandse kevers (Coleoptera): 191
Vriendelijke groeten,
Henk

Arp

Citaat van: Henk Soepenberg op juni 11, 2012, 12:30:35 PM
Sorry Arp.
:huh:  ;)

CiteerBron: O. Vorst(ed.), 2010. Catalogus van de Nederlandse kevers (Coleoptera): 191
Bedankt Henk. Moet ik misschien toch maar eens naar op zoek. Beetje gewetensvraag als je niks met kevers doet, dan is het budget (is ongeveer mijn budget voor boeken per jaar ofzo) elders eigenlijk beter besteed. Eens kijken of het te scannen valt in een bieb.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk