Het valideren op Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, juni 10, 2012, 10:37:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: rnbflavour op juni 21, 2012, 01:48:18 AM
Hisko en admins,

Na aanleiding van de aanpassingen omtrent valideren.
Wanneer hebben jullie voor de database belang aan bewijs in de vorm van een foto, video en/of geluidsopname?
En welke kwaliteit is daarin voor jullie het minimum? Moet het een mooie foto/opname zijn of is determineerbaar voldoende?

Ik begrijp dat het handig is om vooral van schaarse en zeldzame soorten bewijs te leveren zodat dit weer gebruikt kan worden voor de automatische validatie, maar hoever daarin te gaan?

Van welke soorten zien jullie nog graag bewijs?
Is het wenselijk om voor die soort voor elk gebied eenmalig een bewijs toe te voegen of zelfs meerder bewijzen als het meerdere exemplaren betreft of juist niet?

Hierbij even refererend aan wat Herman in deze post meldt:
Re: Welk geluid?

Maar Folkert, ik heb niet gezegd dat bewijs bij algemene soorten waardeloos is, maar, kort gezegd, dat baggerbewijs bij algemene soorten niet nodig is omdat daar gemakkelijk goed bewijs voor is te geven en dat baggerbewijs behalve als (potentieel) bewijs verder waardeloos is en daarom verder zonde van de gebruikte ruimte.
Daarnaast heb ik gezegd dat geluidsopnamen waar een admin of gebruiker een half uur moet wachten voor het bedoelde geluid komt of waar ze zich tussen de herrie wezenloos moeten 'turen' om het bedoelde geluid te ontdekken zonde van de tijd (en soms van de oren) van admin en gebruiker zijn en zonde van het ruimtebeslag.
Probeer in ieder geval het valideren zo gemakkelijk mogelijk te maken door herkenbare bewijsstukken (foto, geluid) te leveren en bij geluidsopnamen te zorgen dat het bedoelde geluid gelijk aan het begin van de opname staat.  Hoe sneller een admin een waarneming kan beoordelen hoe meer waarnemingen hij kan beoordelen.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Het was ook niet zozeer een directe reactie op jouw bericht, maar jou bericht zette me wel aan het denken. (heb even een andere reactie in het andere topic gezet)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: hiskodevries op juni 21, 2012, 12:02:58 PM
Fokert-Jan,
Het maakt voor de database niet uit hoeveel groene vinkjes komen, wat wel belangrijk is dat wat in de db staat zoveel mogelijk klopt.
een waarneming die op status onbekend staat kan net zo goed kloppen.
De validatie op basis van kennisregels staat nog in de kinderschoenen
maar een voorbeeldje aan de hand van jouw waarneming van klst wh http://waarneming.nl/waarneming/references/69268376
die kennisregels zijn nu nog niet gedifferentieerd genoeg om ze ook automatisch uit te delen.
v.b. gewone soort
http://waarneming.nl/waarneming/references/69308952
een admin ziet dan ook een knopje om de status te wijzigen

Kan ik ook zien of er voor een bepaalde soort in een bepaald gebied al voldoende referentie is? Als voorbeeld kwartelkoning in dit gebied: http://waarneming.nl/gebied/view/13746?g=0&from=1011-06-21&to=2012-06-21&sp=18&z=1&u=0&rows=100&g=0&z=1&from=2011-06-21&to=2012-06-21&rows=100&u=0
Ik heb hier wel een opname van een vogel, maar heb die niet toegevoegd omdat ik een betere opname had van een vogel even verderop welke helaas net in een ander gebied valt (http://waarneming.nl/waarneming/view/69266615). Ik kan deze eventueel alsnog toevoegen mocht dat gewenst worden ???

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

zoals je ziet zijn (nu) 2 goedgekeurde waarnemingen in een straal van 2500 meter nodig en die zijn in heel groningen niet te vinden
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

#64
Citaat van: hiskodevries op juni 21, 2012, 15:18:46 PM
zoals je ziet zijn (nu) 2 goedgekeurde waarnemingen in een straal van 2500 meter nodig en die zijn in heel groningen niet te vinden

Ok op dit moment dus 1 goedgekeurde kwartelkoning! Ik zal het tweede bewijs binnenkort toevoegen!  :duim:
Per straal van 2,5km dus telkens 2 bewijzen. Ga ik me daaraan houden  :)

En dus ook maximaal 60 dagen tussen de bewijzen begrijp ik? (is dat voor elke soort hetzelfde?)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

LET OP. dat is nu zo.
grote kans dat het in de toekomst ingesteld kan worden per soort
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

Citaat van: hiskodevries op juni 21, 2012, 15:47:46 PM
LET OP. dat is nu zo.
grote kans dat het in de toekomst ingesteld kan worden per soort

Zolang die gegevens ergens op te vragen zijn vind ik het best  ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

#68
Even een voorbeeld:

edit: directe waarneming eerst verwijderd

Hij telt nu mee voor de statistieken. Het is een dermate opvallende waarneming dat het veel invloed heeft op de statistieken. Het geleverde bewijs voor een dergelijk grote invloed is naar mijn mening onvoldoende.
Er staat echter ook niks in het verhaal wat doet denken aan een andere soort.

Wat gaat er na 01-07-2012 met deze waarneming gebeuren?

1. Gaat hier nu gestuurd worden op onzeker of indien de waarnemer dat weigert op afgekeurd?
2. Gaat de waarneming op niet te beoordelen en telt deze daarom NIET mee in de database?
3. Gaat de waarneming op niet te beoordelen en gaat deze daarom WEL mee in de database?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

Folkert Jan we geen hier geen individuele waarnemingen behandelen, die kun je aankaarten via onjuiste........
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

Citaat van: hiskodevries op juni 21, 2012, 22:30:46 PM
Folkert Jan we geen hier geen individuele waarnemingen behandelen, die kun je aankaarten via onjuiste........


Dat had ik al gedaan, maar ik zou graag willen weten hoe in de toekomst met dergelijke waarnemingen wordt om gegaan.
Wil je dat ik zelf een voorbeeld ga verzinnen zodat de vraag wel te beantwoorden is? (<- kan beroerd over komen, zo is het niet bedoeld, maar anders formuleren lukt niet)  :)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

Niet anders dan voor 1-7 de admin zou zon waarneming moeten afhandelen. Dat ontbreekt nog wel eens
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

Citaat van: hiskodevries op juni 21, 2012, 22:44:58 PM
Niet anders dan voor 1-7 de admin zou zon waarneming moeten afhandelen. Dat ontbreekt nog wel eens

hmm  :-\  jammer.
Had gehoopt dat dergelijke niet te controleren waarnemingen niet afgekeurd zouden hoeven worden om niet mee te tellen in de database. Wij kunnen immers ook niet bewijzen dat het niet de gemelde soort was, maar meetellen voor de database zou ook niet goed zijn.  :(
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

kvb

Wat houdt het nu in dat een waarneming word beoordeelt als:

"goedgekeurd. hoge waarschijnlijkheid" bij de waarneming en een goedgekeurd. hoge waarschijnlijkheid op de soortoverzichtpagina

Ik heb vooral een naar gevoel bij die hoge waarschijnlijkheid. Iets is goed of niet. Niet iets in het midden. Het blauwe vinkje stoort me minder.

En ja de soort is goed.

http://pwn.waarneming.nl/waarneming/view/69372104

Kik van Boxtel

jvogels

CiteerIets is goed of niet.
Lees eens een standaard filosofie boek en je leert al snel:  niets is zeker; zeker weten bestaat niet.

ik zie dat een foto "blauw"is beoordeeld. Wellicht bestaat er een gelijkende soort, die minder voor de hand ligt?

kvb

Hangt er van af welk filosofie-boek en het lijkt mij geen uitgangspunt voor Waarneming. Vraag blijft of dit een automatische, of een handmatige validering is.
Ik dacht dat dit soort beoordeling alleen bij ongedocumenteerde waarnemingen gebruikt zou worden.

Kik

Jeroen Nagtegaal

Zie voor uitleg van dit vinkje: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=36932.msg697487#msg697487
Voor waarnemingen die zonder bewijs zijn ingevoerd. Hier had dus een groen vinkje moeten staan.

Indien er een zeer gelijkende soort was, dan zou de waarneming op niet te beoordelen horen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hiskodevries

Jereon, dan moet je de uitleg bij blauw en groen wat beter lezen
over blauwe vinkjes gaan we niet in discussie.
Uiteraard kan de de waarnemer zelf op het paddo forum navragen waarom deze foto op blauw gezet is, ik vermoed dat de soort nader onderzocht moet zijn om specifiek op die soort uit te komen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Er zit een foto bij dus dat wordt niet te beoordelen of een groenvinkje. Blauw is geen optie. Er staat bij blauw letterlijk "Waarneming niet gedocumenteerd met foto of geluid" en "Ook te gebruiken indien waarneming als "onzeker" is ingevoerd"
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jvogels

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 25, 2012, 16:49:03 PM
Er zit een foto bij dus dat wordt niet te beoordelen of een groenvinkje. Blauw is geen optie. Er staat bij blauw letterlijk "Waarneming niet gedocumenteerd met foto of geluid" en "Ook te gebruiken indien waarneming als "onzeker" is ingevoerd"

Jeroen. Wij bepalen uiteindelijk hoe we waarnemingen valideren.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: jvogels op juni 25, 2012, 16:57:26 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 25, 2012, 16:49:03 PM
Er zit een foto bij dus dat wordt niet te beoordelen of een groenvinkje. Blauw is geen optie. Er staat bij blauw letterlijk "Waarneming niet gedocumenteerd met foto of geluid" en "Ook te gebruiken indien waarneming als "onzeker" is ingevoerd"

Jeroen. Wij bepalen uiteindelijk hoe we waarnemingen valideren.
Maar zo staat het er nu... Dan moet daar dus iets aangepast worden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jvogels

beter lezen:

of toegevoegd aan de waarneming (bijv. goede beschrijving) zeer waarschijnlijk deze soort

maar goed, om het nog beter leesbaar te maken zou er moeten staan:

of toegevoegd aan de waarneming (bijv. goede beschrijving) EN zeer waarschijnlijk deze soort

kvb

"Goedgekeurd hoge waarschijnlijkheid" bij een gedocumenteerde waarneming betekent dan volgens mij "Niet te beoordelen".
Hoe wordt dit later naar de NDDF gestuurd of "niet"gestuurd?

Kik


hiskodevries

Kik precies zoals het daar staat. Wat de hoogste validatie waarde is in de ndff.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: jvogels op juni 25, 2012, 17:25:46 PM
beter lezen:

of toegevoegd aan de waarneming (bijv. goede beschrijving) zeer waarschijnlijk deze soort

maar goed, om het nog beter leesbaar te maken zou er moeten staan:

of toegevoegd aan de waarneming (bijv. goede beschrijving) EN zeer waarschijnlijk deze soort

Er staat een foto bij, dus valt ie buiten het blauwe vinkje... Er is geen beschrijving dus zou alleen groen of niet te beoordelen van toepassing zijn volgens jullie info.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jvogels

nee.

Het is naar alle waarschijnlijkheid deze soort, naar het oordeel van de admin. De foto geeft wellicht net geen 100% zekerheid, Dus hij vinkt de waarneming blauw af. Zo klaar als een klontje wat mij betreft, of je moet enkel alleen willen neuzelen over formuleringen. In dat geval moet je in den haag, brussel of de VN zijn.


Jeroen Nagtegaal

Zo staat het er niet... Dit geval past volledig onder de beschrijving van niet te beoordelen. Als er geen onderscheid nodig is tussen beide kan net zo goed een van beide weer verdwijnen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jvogels

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 25, 2012, 18:24:32 PM
Zo staat het er niet... Dit geval past volledig onder de beschrijving van niet te beoordelen. Als er geen onderscheid nodig is tussen beide kan net zo goed een van beide weer verdwijnen...

Laat ik het even helder formuleren:  jij vindt dat het anders hoort te gaan. Ik heb proberen uit te leggen dan het anders ligt.  Je verdere commentaar is een herhaling van zetten en heb dat ter kennisname aangenomen. Eindconclusie is: Ik ga er verder niet anders door valideren. Beter kan ik het niet uitleggen.