Wolven in Nederland

Gestart door Freek Verkerk, februari 18, 2005, 03:23:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

thijs

Vanwege de melding van een "Poema" op de Veluwe.
Vooral Freek heeft daar grote twijfels bij, en denkt aan een Lynx.
Ik durf het niet te zeggen, pas als ik hem heb gezien :B

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jan-Pieter

Je hebt gelijk als je zegt eerst zien dan geloven. De aanname dat het een lynx is ipv een poema is wat mij betreft op los zand gebasseerd. Ik neem aan dat mensen dta beest hebben gezien en dat ze aan de hand van de waarnemingen een soort hebben vastgesteld. Het verschil tussen de twee vind ik dusdanig dat je op waarnemingen een goed beeld kan vormen. Aangezien Freek helemaal niets van het beest heeft gezien begrijp ik zijn conclusie niet.

MVG JP

Freek Verkerk

Ik heb inderdaad niets van het dier gezien.

Maar omdat ik Lynxen hier toch wel binnenkort verwacht verbaasd het mij niets. Ze zijn er iets eerder dan ik verwacht had. dat is alles.

Ik geloof wel dat er een katachtige is gezien. Men (via via) zegt een grote, dus geen verwilderde huiskat of een wilde europese kat maar iets groter.

Volgens mij zijn er wel een aantal waarnemingen (10 of zo). Dus dat katachtige geloof ik wel.

Dan is een Lynx voor de hand liggend.

Het alternatief; dat het echt een Poema is, is namelijk onwaarschijnlijker. Deze beesten komen niet in het wild voor in Europa. Dus gaat het om een ontsnapt (uitgezet) exemplaar. Ik kan me wel voorstellen dat een particulier op een gegeven moment van zn illegale poema af moet en deze loslaat op de veluwe. Ook zou het dier hier gekomen kunnen zijn vanuit Belgie of Duitsland. Dat zijn voor een Poema overbrugbare afstanden. Ondanks de rivieren, kanalen en snelwegen. Maar dan zou deze daar ook gespot moeten zijn.
Ik denk dat er vrijwel geen poema's particulier gehouden worden. Maar eentje is voldoende natuurlijk.

Ik denk dat de kennis bij de toevallige waarnemers over grote katachtigen beperkt is. In het halve donker kunnen zij in de gauwigheid geen lynx van een Poema onderscheiden.

Als die mensen van Burgers Zoo echt zelf het dier gezien hebben ben ik meer overtuigd, maar ik denk dat ze geconsulteerd zijn over de gevaar en hoe je het dier moet pakken, mogelijk niet bij de bepaling van de soort.

Maar laten we gewoon afwachten.

De kans is groot dat we het binnen een paar dagen weten.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

marcel123

CiteerDuitsers ruziën over wolf

Datum: 09 februari 2007
De uitgestorven gewaande wolf is terug in de Duitse bossen. Dit leidt tot verhitte discussies tussen jagers en dierenbeschermers. De jagers waarschuwen voor het gevaar van wolven die zich steeds vaker in de buurt van mensen zullen wagen. Natuurbeschermers vinden dat de jagers overdrijven.

Gerd Schumann van het ministerie van Milieu in de deelstaat Brandenburg noemt de waarschuwing van de jagers het 'Roodkapjesyndroom'. Verhalen over wolven die amazones achtervolgen of plots bij mensen in de achtertuin staan zijn slechts vormen van 'paniekzaaierij'.

Jager Christian Lissina ziet echter een reëel gevaar. ,,De dieren verliezen hun angst voor mensen. We weten we dat er zeven stadia zijn voordat wolven zich aanpassen. Wij hebben nu stap zes bereikt. Om te zorgen dat ze weer afstand houden, moeten we op ze jagen.''
Binnenkort komen experts uit Finland en Rusland over het 'wolvenprobleem' praten.

Bron: Algemeen Dagblad



Freek Verkerk

Het is wel geinig, zodra de wolven verschijnen gaat men er over praten.

Overigens is er een goed gedocumenteerd verhaal van een wolf die een man heeft gedood. De man is zeker dood, alleen zou het eventueel ook nog een beer geweest kunnen zijn. Wolf dood man Er wordt gezegd dat die wolven aan mensen gewend waren omdat zij op hun vuilnishoop voedsel zochten. Dat sluit wel aan op wat je zegt dat wolven gewend raken aan mensen. Het klinkt aannemelijk.

Overigens doen de wolven het goed. De eerste waarnemingen in Zuid Duitsland (een dood dier) en Noord oostenrijk (boeren en/of jagers hebben ze gezien) zijn er. Verder neemt hun aanwezigheid in Frankrijk en Zwitserland toe.

Er zijn plannen om de jonge wolven uit oost-duitsland van zenders te voorzien zodat we weten waar ze naar toe gaan. Dat zijn de meest dichtbijzijnde wolven, dus straks kun je ze op internet volgen hopelijk.

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

tekenaar

In mijn woonomgeving komen wolven voor (Slovenie) maar de kans om ze te zien is nihiel. In alle jaren dat ik hier rondstruin heb ik er nu 1 keer 1 gezien, en dat was met heel veel geluk (wel een schitterende waarneming natuurlijk). De kans om een beer te zien is vele malen groter (heb ik nu 4 keer gezien, waarvan twee keer ene vrouwtje met jongen). De kans een lynx te zien is m.i. ongeveer evengroot als de kans op wolf (zeg maar nihiel, dus).

Heel ongemerkt nemen goudjakhalzen ook toe en verspreiden zich meer en meer over hun voormalige verspreidingsgebied in Europa. In Slovenie worden de laatste jaren weer waarnemingen gedaan (natuurlijke uitbreiding vanuit Istrie). Die zou ik nou graag ook zelf eens zien... (Jakhals is m.i. het "vergeten" roofdier van Europa.)

Maar vandaag was ik al best gelukkig om op klaarlichte dag een hermelijntje in winterkleed te zien. Viel wel op in een bruingroene weide met molshopen...  :lol:  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/