Maaibeheer wegen

Gestart door kvb, juni 06, 2012, 11:27:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

kvb

In de Omgeving van de Zaanstreek is het opvallend dat men is begonnen met het maaien van de bermen. De eerste maaiers verschenen al rond 16 mei. Ik ben nog steeds in de veronderstelling dat er een bermbesluit was uit 1984 waarin besloten was 2 keer te maaien, een keer na 15 juni en een keer na 15 september. Dit alles na onderzoek van de befaamde professor Zonderwijk.
Is er ondertussen iets in de wet veranderd of is er wat anders aan de hand.

Gevolgen op dit moment. Vele orchideeen uitgemaaid en alle bloeiende bermen weg voor zaadvorming.


Kik van Boxtel




Yeronimo

Het maaien van orchideeën is volgens mij volgens de wet erg strafbaar. Beter kan je foto's maken van alle plekken waar de orchideeën groeien, met de orchidee erop, zodat je die als bewijs aan kan voeren als het eenmaal gemaaid is. Dan kan de gemeente volgens mij een hoge boete verwachten.

In Friesland zijn ze er ook al heel vroeg mee begonnen viel mij op, erg jammer en volgens mij ook onnodig.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

SlechtValk

Als de koe verdronken is dempt men de put... valt er niet vooraf al een melding te doen dat er zeldzame planten staan, zodat het maaien niet of later gedaan wordt. Ik weet niet in hoeverre maaiplannen in te zien zijn, maar die planning kan toch niet geheim zijn... daar moet vast achter te komen zijn en dan kan er vast ook wel bezwaar tegen gemaakt worden. Zeldzame planten lijken me een goede reden om het maaien uit te stellen.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Jeroen Nagtegaal

Maaiplanningen staan veelal gewoon online. Gewoon even goed googlen.
Daarbij is contact leggen met de beherende instantie nooit verkeerd.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

kvb

Probleem hierbij is dat regulier onderhoud (bestendig beheer volgens de wet),  en dat is het maaien van bermen,  toegestaan is ook in het geval van de aanwezigheid van beschermde soorten. In het geval van rietorchissen in de bermen in de Zaanstreek kan je bijna geen berm meer maaien.
Het systeem Zonderwijk was een goede middenweg en de aanwezigheid van al die orchissen zijn aan dat systeem te danken

info rijkswaterstaat

http://www.rijkswaterstaat.nl/images/Folder%20ecologisch%20bermbeheer%202007_tcm174-187826.pdf


Kik

lycopoda

Het bermbesluit (1984) spreekt over vroeg maaien: 15 mei- 15 juni, ter bevordering van zomerbloeiers (later maaien op vochtige plaatsen).
Met vriendelijke groet,
Mark Smits

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."

Johan Helmus

Weet iemand hier hoe het zit met het maaibeheer in gebieden van staatsbosbeheer?

Een zestal weken geleden fietste ik langs een staatsbosbeheer poldertje waar in het voorjaar altijd veel weidevogels zitten. Kieviten, grutto's, scholeksters, tureluurs, kemphanen, etc. Het gebied wordt in het voorjaar vochtig gehouden tbv deze vogels. Begin juni was de lokale boer ineens druk bezig met maaien. Het gras was gekortwiekt, en een aantal vogels vloog druk roepend in de rondte. Ik kan me niet voorstellen dat bij deze maaiactie geen nesten/kuikens verloren zijn gegaan.

Het kwam mij een beetje over alsof de boer 1 juni weer mocht maaien, en hij het daarom gelijk maar even deed, onverschillig over het feit vat er nog volop vogels zaten.
Groeten, Johan Helmus

hiskodevries

CiteerHet kwam mij een beetje over alsof de boer 1 juni weer mocht maaien, en hij het daarom gelijk maar even deed, onverschillig over het feit vat er nog volop vogels zaten.
ja dat zag ik in het nm reservaat in de Eempolders ook gebeuren, exact 1 juni alles plat met idd overal alarmerende grutto`s en tureluurs
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op juli 13, 2012, 10:11:04 AM
CiteerHet kwam mij een beetje over alsof de boer 1 juni weer mocht maaien, en hij het daarom gelijk maar even deed, onverschillig over het feit vat er nog volop vogels zaten.
ja dat zag ik in het nm reservaat in de Eempolders ook gebeuren, exact 1 juni alles plat met idd overal alarmerende grutto`s en tureluurs

Ik heb eens een zeer vogelrijke polder van 400 ha op een ochtend vrijwel helemaal plat zien gooien. Volgens de beheersovereenkomsten mocht dat. Nou ja, het was twee dagen te vroeg maar er werd slecht weer verwacht.
Herman van der Meer

Melchior van Tweel

Citaat van: Johan Helmus op juli 13, 2012, 09:37:35 AM
Weet iemand hier hoe het zit met het maaibeheer in gebieden van staatsbosbeheer?

Een zestal weken geleden fietste ik langs een staatsbosbeheer poldertje waar in het voorjaar altijd veel weidevogels zitten. Kieviten, grutto's, scholeksters, tureluurs, kemphanen, etc. Het gebied wordt in het voorjaar vochtig gehouden tbv deze vogels. Begin juni was de lokale boer ineens druk bezig met maaien. Het gras was gekortwiekt, en een aantal vogels vloog druk roepend in de rondte. Ik kan me niet voorstellen dat bij deze maaiactie geen nesten/kuikens verloren zijn gegaan.

Het kwam mij een beetje over alsof de boer 1 juni weer mocht maaien, en hij het daarom gelijk maar even deed, onverschillig over het feit vat er nog volop vogels zaten.
Triest verhaal, maar helaas aan de orde van de dag. Dat is nu eenmaal de consequentie als natuurbeheerders het beheer overlaten aan boeren. Die denken eerder aan tonnen gras dan aan broedvogels...
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

liptaster

De Vlaamse polders worden ook beheerd door boeren maar Natuurpunt zegt wel na 15 juni of ze krijgen het stuk niet meer. Op grotere blokken wordt soms wel een kleine hoeveelheid vee (1koe/ha) opgelaten vanaf 15 mei zodat het gras niet te lang staat als het vee er echt opmag.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Windekind

Het verstoren van broedgevallen is in alle gevallen strafbaar.
Maar zo lang er geen haan naar kraait .....  ;)
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

SlechtValk

Citaat van: Windekind op augustus 04, 2012, 13:03:27 PM
Het verstoren van broedgevallen is in alle gevallen strafbaar.
Maar zo lang er geen haan naar kraait .....  ;)

Dan lijkt het me onze taak als liefhebbers om vooral veel te kraaien ;)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Tom1980

Had een tijdje terug een melding gedaan http://waarneming.nl/waarneming/view/70707338
Afgelopen vrijdag ging ik even kijken in de hoop de bever te zien,maar er bleek gemaaid te zijn.
De complete dam verwoest en geen bever te bekennen.
Dus dit mag gewoon doodleuk gesloopt worden?
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428