Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Is er behoefte aan Natuurhulp?  (gelezen 2109 keer)

sanderturnhout

• Moderator
Is er behoefte aan Natuurhulp?
« Gepost op: juni 06, 2012, 09:52:20 am »

In Nederland hebben we een rijke en lange traditie waarin met behulp van waarnemers, onderzoekers en organisaties de verspreiding en het voorkomen van allerlei planten en dieren wordt bijgehouden. Daarnaast kent Nederland nog eens ongelofelijk veel initiatieven, instituten en organisaties die actief zijn op het gebied van natuurbescherming, of dat nu gaat om verwerving, beheer, ontwikkeling of (juridische) actie. Toch leidt dat nog niet tot een adequate bescherming van onze natuur. Dat roept de vraag op of we, naast de vele goede dingen die er op dit moment gebeuren, niet ook andere dingen zouden moeten doen.

Soortenbescherming Nederland wil ervoor zorgen dat wat we allemaal weten van onze planten en dieren ook in de praktijk leidt tot betere bescherming ervan. We willen dat doen door netwerken van vrijwilligers en kennis bij elkaar te brengen. Maar omdat we niet zomaar het volgende initiatief willen starten - er zijn er al zoveel - willen we in kaart brengen waar waarnemers, onderzoekers en beschermers zoal behoefte aan hebben. Zijn er onder waarnemers mensen die meer aan concrete natuurbescherming zouden willen doen? Zo ja, wat dan? En hoe? Is daar hulp bij nodig? Zo ja, welke hulp? Wat ontbreekt er? Ondersteuning? Informatie? Advies? Contacten? En wat kan er - om het in beleidstaal te zeggen - vanuit de gemeenschap gegenereerd worden?

« Laatst bewerkt op: juni 07, 2012, 11:36:29 am door hiskodevries »

John Verheijden

• Member
Re: Is er behoefte aan Natuurhulp?
« Reactie #1 Gepost op: juni 08, 2012, 10:42:19 am »

Ik ben zo'n Nederlander die weinig van natuur weet, maar er veel van geniet en best eens zou willen bijdragen aan bescherming en beheer. In dit verband heb ik behoefte aan een overzicht van natuurclubs en -initiatieven bij mij in de buurt, zodat ik makkelijk contact kan leggen en eventueel aanhaken. Zou Natuurhulp hier in kunnen voorzien?

J. Mineur

• Member
« Reactie #2 Gepost op: juni 08, 2012, 15:49:27 pm »

Er is al een hele hoop informatie te vinden op www.milieuhulp.nl, zoals modelbrieven, en informatie over hoe je bezwaar en beroep kunt instellen, maar hebben jullie daar wat aan? Zo nee, wat zoek je dan?

JRoosma

• Member
« Reactie #3 Gepost op: juni 08, 2012, 20:23:55 pm »

- Zijn er onder waarnemers mensen die meer aan concrete natuurbescherming zouden willen doen> ja
- Zo ja, welke hulp? > gemeentebeleid aanspreken, bv: In mijn woonplaats Drachten is de laatste jaren ontzettend veel groen verdwenen, en als er eens iets terugkomt is het niet veel soeps. Hoe spreek ik de gemeente hier op aan? Of kan ik dan beter bij een (plaatselijke) politieke partij zijn?. Ik heb namelijk het idee dat 'groen' in Drachten niet belangrijk is. Een centrale site voor zulke zaken zou ik wel prettig vinden.
Jaring Roosma

sanderturnhout

• Moderator
« Reactie #4 Gepost op: juni 19, 2012, 15:03:36 pm »

Dag Jroosma,

Politieke partijen kun je natuurlijk altijd terecht - dat is een goede traditie in een democratie. Soms krijgt dat echter een eigen dynamiek. IN jullie regio heb ik het actiecomitť behoud het polderhoofdkanaal gevonden, via een kaartje van milieuhulp. Ook zou je eens je licht op kunnen steken bij de friese milieufederaties; zij hebben vaak de lokale ontwikkelingen goed in beeld.
Dat de laatste jaren groen verdwenen is, daar kun je nu moeilijk nog iets aan doen. Dat wat er terugkomt te weinig kwaliteit heeft, biedt al aanknopingspunten. Aanleg of beheer moet dan beter. Kun je het concreet maken?

Met vriendelijke groet

Sander

MC

• Admins
  • Admingroep: Plantengallen
« Reactie #5 Gepost op: oktober 02, 2012, 12:43:31 pm »

Hť Sander,
Ik had recent dit bedacht:

Ik bedacht dat het voor beheerders misschien interessant is om ons, vrijwillige los-vaste (maar vooral losse) inventariseerders naar bepaalde soorten uit te laten kijken. Interessante soorten waar zij geen geld/mankracht voor hebben om te monitoren of juist locaties waar ze een totaallijst van een bepaalde groep van zouden willen hebben.
Heel veel mensen gaan net zoals ik vaak het veld in en zouden makkelijk even een vennetje of plasje op libellen kunnen inventariseren. Of een geplagd stukje bekijken wat er voor planten opkomen, of juist naar ťťn leuke soort die 10 jaar geleden gevonden is zoeken. Terreinbeheerder weten de weg naar ons incidentele bezoekers meestal niet te vinden, is daar niet iets aan te doen?
Een soort platform voor natuurbeheerders met vragen en enthousiaste inventariseerders zodat die hun energie net wat gestructureerder kunnen inzetten.

Als er zo'n site zou zijn en ik door enige terugkoppeling van beheerders/boswachters ook echt het idee zou hebben dat het gewaardeerd wordt, zou ik daar wel regelmatig op kijken. Nu is in mijn ervaring het altijd een plan van vrijwilligers zelf die iets interessant vinden en een boswachter benaderen. Andersom gebeurt zo'n beetje nooit, terwijl alle boswachters op waarneming.nl toch heel openbaar kunnen zien wie er regelmatig in of vlakbij hun terreinen komen.
Ik denk dan vooral aan incidentele zoektochten. Misschien dat ik in juli tijd heb om een plasje te inventariseren op libellen en het heideveldje ernaast op sprinkhanen. En iemand anders kan dan eind mei gaan, dan heb je al een behoorlijke lijst bij elkaar. Zeker als er dan ook nog een app komt met openstaande vragen waarbij je bijvoorbeeld natuurgebieden binnen 10km van je locatie kunt opvragen, zoiets zou mooi zijn...
Inclusief natuurlijk een puntensysteem: wie het meeste vragen oplost van beheerders permanent zichtbaar maken, zodat mensen graag stijgen in de lijst, net als hier op wn.nl
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Harder

• Member
« Reactie #6 Gepost op: november 08, 2012, 11:10:48 am »

Een tip om informatie te verkrijgen over hulp aan ijsvogels is deze:
Kijk op www.vwggooi.nl /vereniging/publicaties
Daar zie je een handleiding over het maken van ijsvogelbroedwanden en een dvd over hetzelfde onderwerp. Zeer praktisch en aan te bevelen!
Jelle Harder

JW_2all

• Member
  • Blijoogjuffer
« Reactie #7 Gepost op: november 19, 2012, 14:28:33 pm »

Hť Sander,
Ik had recent dit bedacht:

Ik bedacht dat het voor beheerders misschien interessant is om ons, vrijwillige los-vaste (maar vooral losse) inventariseerders naar bepaalde soorten uit te laten kijken. Interessante soorten waar zij geen geld/mankracht voor hebben om te monitoren of juist locaties waar ze een totaallijst van een bepaalde groep van zouden willen hebben.
Voor je 't weet, doe je aan arbeidsmarkt verdringing.  ;D

Voor sommige zaken valt wat te zeggen: prikacties, opruimacties, en het monitoren van recreatieve zoneringen.
Mijn ervaring is, ben al jaren vrijwilliger in het groen, dat er altijd behoefte is bij landschapbeheerders (incl. boswachters), maar dat je goed moet weten hoe je hulp aanbiedt.

Want:
1. ze komen tijd tekort, dus je moet jouw aanbod gestructureerd doen
2. jij moet zelfwerkzaam zijn, want ze hebben geen tijd om oppasser te spelen
3. je moet een visie hebben en die helder verwoorden
Groet,
Jan

Margreet Kwh

• Member
« Reactie #8 Gepost op: maart 12, 2013, 16:36:36 pm »

Een aardig voorbeeld van natuurhulp vind ik in de ontwikkeling van deze site: http://www.natuurkalender.nl/jaaroverzichten/jaaroverzicht_2012.asp
De link geeft het recentste jaarverslag.
Het begon als een fenologie-projekt voor eerste bloei van planten, eerste vruchten, bladval en bladverkleuring, eerste koekoeks, eerste uitgevlogen jongen, kortom met fenologische waarnemingen zonder meer, maar het is in de loop der jaren uitgebreid met onderdelen zoals teken, hooikoorts en eikenprocessierups, fenologische waarnemingen die de gezondheid van grote groepen mensen betreffen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

wittemus

• Member
    • Huismus Bescherming Nederland
« Reactie #9 Gepost op: september 18, 2013, 12:13:42 pm »

Wij kunnen wel heel erg goed veel meer mensen gebruiken die hun nek voor de Huismus uit durven steken.
Huismussen worden nog altijd in grote getalen genegeerd bij planmatig onderhoud en renovaties.
Probleem lijkt daarbij te zijn dat er te veel mensen niet op de hoogte zijn van wat belangrijk is voor de Huismus of zelfs hoe je herkent DAT er problemen zijn (kadavertjes op de grond = meestal doordat goten gereinigd zijn/worden bijvoorbeeld).

Dus wie er ons, Stichting Witte Mus huismusbescherming, wil helpen is van harte welkom.
Dit is bijvoorbeeld een project dat we gefinancierd willen te krijgen.
http://www.groenendoen.nu/projecten/1114/huismusbescherming-stichting-witte-mus/

Daarmee zouden we een heleboel mensen aan de juiste kennis van huismusHabitat kunnen helpen, waar dan vervolgens mee verder gewerkt kan worden.
Je mag er stemmen trouwens, op ons project.
Of meld je aan bij ons om te helpen door een mail te sturen.

mvg
Liset Karman
vz
Stichting Witte Mus
huismusbescherming
info@stichtingwittemus.nl
« Laatst bewerkt op: september 18, 2013, 12:16:37 pm door wittemus »
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

jfbouwmeester

• Member
    • http://www.everyoneweb.com/janbouwmeester
« Reactie #10 Gepost op: januari 18, 2016, 22:16:19 pm »

Behoefte aan natuurhulp is er volgens mij altijd. Dingen doen en dingen nalaten kan al veel helpen denk ik dan. Specifieke zaken wordt al moeilijker. Er komt nogal wat bij kijken maar de natuur vervult wel onze evolutie. We doen er zelf aan mee.

Jan Bouwmeester

Hieronder een artikel die vele gezichten laat zien. Toevallig geschreven door mijn naamgenoot.

http://www.joop.nl/opinies/natuur-natuurlijk-natuurlijkst

jfbOUWMEESTER

JW_2all

• Member
  • Blijoogjuffer
« Reactie #11 Gepost op: juni 04, 2016, 12:11:27 pm »

Toevallig las ik net http://www.soortenbescherming.nl even door. Want dat is waar Sander mee kwam in 2012.

Zelf volg ik een andere lijn. Ik ben (met anderen natuurlijk) gestart met een knnv-werkgroep stadsnatuurbeheer.
Er zijn beslist raakvlakken met soortenbescherming, maar het gaat allereerst om leefgebied bescherming door beheer en door beheeraspecten. Natuur in "de stad" is meestal spontaan ontwikkelend maar intensief recreatief in gebruik.
Die ontwikkelingen worden (door beheer) geremd en bijgestuurd om van die natuur gebruik te kunnen (blijven) maken.

Er is beheer en beheer. Het beheer van de tekentafel, en het beheer dat een aannemer zal gaan uitvoeren, is niet het beheer zoals dat uiteindelijk gerealiseerd wordt. Veel voorheen betaald deskundig beheer wordt als vrijwilligerswerk gedaan of door re-integratie cliŽnten.
Veel vanzelfsprekendheden zijn verdwenen. Om iets simpels te noemen: maaibeleid: van binnen naar buiten maaien? (onbekend), gefaseerd maaien? (wegbezuinigd), gedifferentieerd maaien? (wat is dat?). Inheemse vrijwilligers weten het vaak nog wel, veel migranten nog totaal niet, en door taalgebrek is het erg complex om uit te leggen. Soms (de opzet is altijd) komen deze cliŽnten later aan de slag bij een aannemer.  Alleen onder permanent toezicht gaat dat goed. Zo niet, niet. Dus meestal niet.

Bij bescherming worden vaak en veel pijlen gericht op politici en politieke partijen, maar lokaal is het veel efficiŽnter om ingangen te onderhouden met en bij de uitvoerende ambtenaren, dat vergt lange-termijn visies, vasthoudendheid en volharding (discipline, zo je wil).
Politici gaan over beleid, maar de inhoud ligt bij de ambtenaar. Beheer is alleen politiek als het gaat om overkoepelende visies, strategieŽn op beleid, drogredenen bij bezuinigingen doorprikken, goedkopere maatregelen nemen die en passant ecologisch vriendelijker zijn. In alle andere gevallen gaat beheer het om het ambtenarenapparaat.

Wat veel mensen over het hoofd zien, is dat je niet alleen moet durven vragen, maar ook moet durven geven.
Ambtenaren (en dus de politici die hen aansturen) zijn erg blij met positieve geluiden.

Simpel voorbeeld: In een dorp zijn vegetatiematten aangebracht bij slootoevers.
Politiek voordeel: bezuiniging, want slecht een kant van de sloot (straatkant) krijgt voortaan een verharde oever.
De andere oever krijgt een eco-functie met vegetatiemat (en wordt gefaseerd extensief gemaaid).

Het (vrijwilligers) beheer stelt vast d.m.v. een waterbeestjesexcursies dat na baggeren in het voorjaar, in de zomer meerjarige larven zijn aangetroffen van de heidelibel (die hebben het baggeren overleefd in de vegetatie).
Bewijs geleverd dat het beter werkt dan tweezijdig verharde oevers.

Ambtenaar getipt. Ambtenaar blij. Die tipt de verantwoordelijk wethouder.
Wethouder blij. Wethouder plaatst resultaat op facebook.
Waternet getipt. Waternet blij, en die plaatst het op een interne webpagina.

Groet,
Jan

jfbouwmeester

• Member
    • http://www.everyoneweb.com/janbouwmeester
« Reactie #12 Gepost op: juni 04, 2016, 12:36:06 pm »

Toevallig las ik net http://www.soortenbescherming.nl even door. Want dat is waar Sander mee kwam in 2012.

Zelf volg ik een andere lijn. Ik ben (met anderen natuurlijk) gestart met een knnv-werkgroep stadsnatuurbeheer.
Er zijn beslist raakvlakken met soortenbescherming, maar het gaat allereerst om leefgebied bescherming door beheer en door beheeraspecten. Natuur in "de stad" is meestal spontaan ontwikkelend maar intensief recreatief in gebruik.
Die ontwikkelingen worden (door beheer) geremd en bijgestuurd om van die natuur gebruik te kunnen (blijven) maken.

Er is beheer en beheer. Het beheer van de tekentafel, en het beheer dat een aannemer zal gaan uitvoeren, is niet het beheer zoals dat uiteindelijk gerealiseerd wordt. Veel voorheen betaald deskundig beheer wordt als vrijwilligerswerk gedaan of door re-integratie cliŽnten.
Veel vanzelfsprekendheden zijn verdwenen. Om iets simpels te noemen: maaibeleid: van binnen naar buiten maaien? (onbekend), gefaseerd maaien? (wegbezuinigd), gedifferentieerd maaien? (wat is dat?). Inheemse vrijwilligers weten het vaak nog wel, veel migranten nog totaal niet, en door taalgebrek is het erg complex om uit te leggen. Soms (de opzet is altijd) komen deze cliŽnten later aan de slag bij een aannemer.  Alleen onder permanent toezicht gaat dat goed. Zo niet, niet. Dus meestal niet.

Bij bescherming worden vaak en veel pijlen gericht op politici en politieke partijen, maar lokaal is het veel efficiŽnter om ingangen te onderhouden met en bij de uitvoerende ambtenaren, dat vergt lange-termijn visies, vasthoudendheid en volharding (discipline, zo je wil).
Politici gaan over beleid, maar de inhoud ligt bij de ambtenaar. Beheer is alleen politiek als het gaat om overkoepelende visies, strategieŽn op beleid, drogredenen bij bezuinigingen doorprikken, goedkopere maatregelen nemen die en passant ecologisch vriendelijker zijn. In alle andere gevallen gaat beheer het om het ambtenarenapparaat.

Wat veel mensen over het hoofd zien, is dat je niet alleen moet durven vragen, maar ook moet durven geven.
Ambtenaren (en dus de politici die hen aansturen) zijn erg blij met positieve geluiden.

Simpel voorbeeld: In een dorp zijn vegetatiematten aangebracht bij slootoevers.
Politiek voordeel: bezuiniging, want slecht een kant van de sloot (straatkant) krijgt voortaan een verharde oever.
De andere oever krijgt een eco-functie met vegetatiemat (en wordt gefaseerd extensief gemaaid).

Het (vrijwilligers) beheer stelt vast d.m.v. een waterbeestjesexcursies dat na baggeren in het voorjaar, in de zomer meerjarige larven zijn aangetroffen van de heidelibel (die hebben het baggeren overleefd in de vegetatie).
Bewijs geleverd dat het beter werkt dan tweezijdig verharde oevers.

Ambtenaar getipt. Ambtenaar blij. Die tipt de verantwoordelijk wethouder.
Wethouder blij. Wethouder plaatst resultaat op facebook.
Waternet getipt. Waternet blij, en die plaatst het op een interne webpagina.

Door de laatste drie regels word ik toch weer erg blij.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.043 seconden met 19 queries.