zimmer frei

Gestart door JohnvR, januari 22, 2007, 00:18:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Zimmer frei - huurder (wesp) gezocht.


tekenaar

zeer fraai, maar lijkt me werk van honingbijen en niet van een of andere wespesoort
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

gardensafari

Wespennesten herken je niet aan de cellen, maar aan de vorm, de kleur en het aanwezig zijn (of niet) van luchtkamertjes aan de buitenkant en de vorm ervan.

Of is het gewoon een mooie foto?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

JohnvR

Er is me verzekerd dat het van een wesp is. Ze hadden van de zomer een uilenkast gekraakt, nadat die eerder was gekraakt door boomklevers. De wespen zijn verdelgd en er zijn een paar mooie stukjes van het nest voor mij bewaard, die ik van het weekend kreeg. Het waren van dit soort platen met dus aan twee zijden cellen. Naar de rand toe versmallen ze. Ze hadden de vorm van de omtrek van de (ronde) uilenkast. Hoe de platen in het nest gestapeld waren is me niet duidelijk geworden. Er waren geen overblijfsels die op verbindingsstrukturen wezen. Ik vond het wel een mooie foto. Ook zou ik best nieuwsgierig naar het type wesp zijn, maar bij een eerdere post van andere bouwsels kwam het niet op mij over dat een bouwsel alleen voldoende is voor determinatie.

gardensafari

#4
Een bouwsel is absoluut voldoende om de soort te bepalen, maar dan moet je een stukje hebben van de buitenkant en het liefst de hele buitenkant. Zoveel sociale wespen hebben we nu ook weer niet. Vorm, omvang en kleur zijn belangrijk. Ook de plaats waar de uitgang zich bevindt is van belang. En of er luchtkamers zijn. Dikwijls is het nest  gemakkelijk te benoemen. Vaak is de wesp zelfs gemakkelijker te determineren aan zijn nest dan aan het beest zelf.
Het is jammer dat je hier alleen de raat hebt, want daar kun je helaas niets mee.....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Gert Kremer

Hallo John.
Hierbij even een foto van een wespennest,
deze moest opgeruimt worden ivm met kleine kinderen.
Groeten,
Gert
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

gardensafari

Het is jammer dat je niet meer hebt van de buitenkant. Is die ruw, waren er luchtkamers en zo ja hoeveel en hoe zagen ze er uit? Zo'n grijs nest wijst op of de Duitse wesp of de Rode wesp. Hij lijkt vrij klein met tamelijk kleine raten. Rode wesp wellicht? Maar geen zekerheid zonder buitenkant en meer bijzonderheden. Heb je de wespen gedood, voordat je hun nest weghaalde? En wanneer precies?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Gert Kremer

Foto ingang nest
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

foto: aanhechtkant.
 
Klein???... Foto 5-8-2006
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

gardensafari

OK, geen groot nest, zo te zien één uitgang aan de onderkant. Wanneer zijn de wespen gedood en waar zat het nest?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Gert Kremer

In de schuur.
data staat er bij.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

gardensafari

#11
Dan ga ik voor de Saksische wesp: kleur nest variabel, één uitgang aan de onderkant. Niet heel erg groot (gewone wesp heeft nesten van meer dan 1 meter), geen luchtkamers, plaats nest niet de gehele tijd aardedonker.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

tekenaar

#12
CiteerEr is me verzekerd dat het van een wesp is. Ze hadden van de zomer een uilenkast gekraakt, nadat die eerder was gekraakt door boomklevers. De wespen zijn verdelgd en er zijn een paar mooie stukjes van het nest voor mij bewaard, die ik van het weekend kreeg. Het waren van dit soort platen met dus aan twee zijden cellen. Naar de rand toe versmallen ze. Ze hadden de vorm van de omtrek van de (ronde) uilenkast.
Cellen aan twee zijden = honingbij. Bij wespennesten hangen de platen horizontaal met alle cellen naar beneden. Dan heb je dus cellen aan 1 zijde.

Het soort "bouwmateriaal" zegt ook wat: "papierachtig" = wesp, was = honingbij. De eerste foto is te "eenkleurig" voor wesp en dus...  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

gardensafari

Ja, de eerste foto bracht mij ook in verwarring, dus misschien heb je gelijk. Het lijken immers honingraten en geen voortplantraten.

Alleen wordt gesteld dat de wespen zijn verdelgd, en dan neem ik toch aan dat men ook echt gezien heeft dat het om wespen gaat. Maar misschien ben ik naïef. Ik heb nooit een dergelijk bijennest gezien. De buitenkant is toch van papier?
Bij onder andere V. germanica kunnen de platen wel degelijk verticaal hangen en zijn in principe wel van twee kanten te benaderen. Of dat ook betekent dat de kammen tweezijdig zijn, weet ik eerlijk gezegd niet meer. Ik ben er wel in geïnteresseerd, maar ben ook bang voor de beestjes, want ik ben tamelijk allergisch. En dus wil je er veel over weten...

Daarom in eerste instantie Pauls optie: honingbij. Als men echter absoluut zeker is dat het een wesp betreft, dan moet het wel haast de Saksische zijn....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

JohnvR

Bedankt voor jullie discussie. Tja, ik was er niet zelf bij, dus het blijft een onzekerheid of het nu echt wespen waren. De platen (ik heb er nog wat stukjes van) waren superlicht van gewicht en bros en lijken mij eerder van een papierachtig materiaal dan van was gemaakt te zijn, maar dat zeg ik zonder ooit de twee naast elkaar gezien te hebben (of gevoeld). Er waren ook een aantal stukken bewaard die gebruikt werden voor larven (in het midden) maar die waren helemaal zwart geworden en heb ik weggegooid. Ik heb geen honing gezien, maar dat lijkt me ook niet doorslaggevend. De locatie is op de Veluwe aan de rand van het bos, in een tuin. Ik zal volgend jaar eens proberen op te letten wat er allemaal rondvliegt, want het lijkt me duidelijk dat ik hier te weinig informatie aan kan dragen. Hier nog wel een foto met een andere belichting.