Update otternieuws

Gestart door martenboonstra, juni 02, 2012, 21:47:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

DKoppenol

Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Timo Roeke

Goed nieuws. Benieuwd wat dit betekent in de praktijk (welke extra maatregelen).



martenboonstra

Voorpagina nieuws van Leeuwarder Courant

Vincent Martens

groeten, Vincent

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

martenboonstra


arnoniehof

vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

Vincent Martens

groeten, Vincent

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

ebohmer

#102
Dat is wel een rare plek om een otter dood te rijden, jammer zeg..
Met vriendelijke groet,

Esther

JNM - Jongeren in de Natuur
www.jnm.nl

Rob Koelman

Citaat van: ebohmer op augustus 22, 2013, 13:43:37 PMDat is wel een rare plek om een otter dood te rijden

De IJssel(vallei) vormt natuurlijk een prima verbinding voor otters vanuit de huidige leefgebieden in Wieden en Weerribben richting het zuiden en zuidoosten.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Vincent Martens

Ook het Zwarte Meer en de oostrand van het Ketelmeer zijn inmiddels otter-leefgebied. Van daaruit heeft een otter de kop van de IJssel al heel snel gevonden. De otter die is doodgereden is vermoedelijk via de Willemsvaart of via het  park (Engelse Werk) op de IJsselallee beland.

Een dag eerder vond ik mooie verse sporen langs de Overijsselse Vecht bij Dalfsen. Als het om dezelfde otter gaat dan is de route mogelijk heel anders geweest. Ik wacht nu op nieuwe verse sporen van hetzelfde dier. Hopelijk duikt ie in de komende weken opnieuw op zodat ik zeker weet dat het niet deze otter is geweest die is doodgereden.

Vincent
groeten, Vincent

ebohmer

Ok, ik had mij niet gerealiseerd dat zo'n otter natuurlijk ook grote afstanden kan afleggen via de IJssel. Wel leuk dat er otters in de buurt van Zwolle komen.. En hopelijk niet meer doodgereden worden.

Met vriendelijke groet,

Esther

JNM - Jongeren in de Natuur
www.jnm.nl

Vincent Martens

groeten, Vincent

Vincent Martens

Van Dennis Lammerstma kreeg ik via email de resultaten van het otter-DNA onderzoek van afgelopen winter.

Het blijkt dat de Nederlandse otterpopulatie in toenemende mate te maken te maken heeft met inteelt, vooral in het uitzetgebied in noordwest Overijssel. De hoogste gevonden inteeltwaarde bij een individu was F=0.47. Ter vergelijking: paring van een volbloed broer en zus (zonder inteelt-achtergrond) leidt tot een nakomeling met F=0.25

Vincent
groeten, Vincent

maurice.lahaye

En ter nuancering. Ingeteeld zijn betekent niet dat de otters ook last hebben van inteelt-verschijnselen. Bovendien kan door migratie de inteelt-coëfficient in een volgende generatie weer tot nul dalen. Bijvoorbeeld als een individu paart met een onverwant individu dat uit een ander gebied komt.


Zorgen voor een goede mogelijkheden tot uitwisseling zijn dus erg belangrijk. In het verslag stond ook dat de otter uit Asten (Noord-Brabant: http://waarneming.nl/waarneming/view/71135156) van Duitse origine is. Voor de genetische variatie van de Nederlandse populatie zijn deze zwervers enorm belangrijk (want onverwant).


Kortom, mooie resultaten, populatie wordt op meer dan 100 dieren geschat (waarschijnlijk zijn het er meer) en het aanleggen van goede en veilige verbindingszones is en blijft erg belangrijk.


Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rene Janssen

Is dat rapport ook ergens te downloaden?
René Janssen

Vincent Martens

 Hallo Rene,

Je kunt het beste even een mail sturen naar Dennis Lammertstma
dennis.lammertsma@wur.nl

groet,
Vincent
groeten, Vincent

hiskodevries

De uitbreiding is fraai te zien http://waarneming.nl/soort/stats/417
2010 12 uurhokken
2013 66 uurhoken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


HPM


Kuiters, A.T. en D.R. Lammertsma, 2014.
Infrastructurele knelpunten voor de otter
Overzicht van verkeersknelpunten met mate van urgentie voor het nemen van mitigerende maatregelen.
Alterra -rapport 2513.
http://content.alterra.wur.nl/Webdocs/PDFFiles/Alterrarapporten/AlterraRapport2513.pdf

"De afgelopen jaren zijn op veel plaatsen mitigerende maatregelen genomen om leefgebieden veiliger te maken voor de otter en de kans op verkeersslachtoffers te beperken. Echter, het aantal verkeersslachtoffers neemt ieder jaar toe, deels omdat bestaande voorzieningen in leefgebieden tekort schieten, deels omdat de otter zich aan het verspreiden is naar nieuwe leefgebieden. Om het aantal slachtoffers terug te dringen is het dringend noodzakelijk om op korte termijn verdere maatregelen te nemen.
Op verzoek van het ministerie van EZ is een inventarisatie gemaakt van alle verkeersknelpunten binnen en tussen de huidige otterleefgebieden (situatie voorjaar 2013), zijn deze geprioriteerd en zijn oplossingsrichtingen beschreven.
"
Herman van der Meer

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

martenboonstra

Levende otters kun je bijna niet zien en dode otters wil je niet zien.

M.Haverkamp

Citaat van: hiskodevries op september 24, 2013, 16:09:42 PM
De uitbreiding is fraai te zien http://waarneming.nl/soort/stats/417
2010 12 uurhokken
2013 66 uurhoken


Waar komt deze kaart vandaan?

Douwe van der Ploeg

Van waarneming.nl en de mense die daar invoeren..
Douwe van der Ploeg

M.Haverkamp

Citaat van: Douwe van der Ploeg op augustus 17, 2014, 01:13:25 AM
Van waarneming.nl en de mense die daar invoeren..


Is dat inclusief de verborgen waarnemingen


als ik een kaartje oproep, b.v. vanaf 2000 krijg ik deze echt niet.


Ik kan aannemen dat er nu ook in de vechtplassen otters zitters (behalve die ene die helaas doorgereden is bij de waterleidingplas)?

Douwe van der Ploeg

Citaat van: M.Haverkamp op augustus 17, 2014, 15:11:58 PM
Citaat van: Douwe van der Ploeg op augustus 17, 2014, 01:13:25 AM
Van waarneming.nl en de mense die daar invoeren..


Is dat inclusief de verborgen waarnemingen


als ik een kaartje oproep, b.v. vanaf 2000 krijg ik deze echt niet.


Ik kan aannemen dat er nu ook in de vechtplassen otters zitters (behalve die ene die helaas doorgereden is bij de waterleidingplas)?

Als je een kaartje oproept vanaf bijvoorbeeld 1900 wel.. Er staat dan ook boven het kaartje "Alle beschikbare gegevens".
Douwe van der Ploeg