Update otternieuws

Gestart door martenboonstra, juni 02, 2012, 21:47:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

HPM

 Een jonge otter is afgelopen weekend meerdere malen aangereden op de A44 tussen Rijnsburg en Oegstgeest.

http://www.omroepwest.nl/nieuws/25-08-2014/jonge-otter-doodgereden-op-a44

(Kan een admin hem invoeren van externe bron?)
Herman van der Meer

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

HPM


Het is de meest westelijke Otter tot nu toe.
Andere in de buurt die niet op Waarneming staan zijn de N11 bij Hazerswoude-Rijddijk eind januari 2011 en de A12 bij Gouda 12 februari 2014.
Spannend hoor. Ze kunnen nu al in een groot deel van Zuid-Holland zitten want vooral deze laatste bewijst dat ze niet over de eerste de beste drukke weg struikelen.
Herman van der Meer

Vincent Martens

In augustus  zijn er inmiddels al vijf otters gesneuveld in het verkeer:

11/8: N375 bij Doosje (de Wieden): ad man
16/8: N333 tussen de Wieden en de Weerribben: ad man
22/8: bij Westervoort
24/8: A32 bij Oudeschoot
24/8: A44 Oegstgeest
groeten, Vincent

maurice.lahaye

#125
11/8: N375 bij Doosje (de Wieden): ad man: http://waarneming.nl/waarneming/view/87112631 :right: 
16/8: N333 tussen de Wieden en de Weerribben: ad man http://waarneming.nl/waarneming/view/87228350 :right: 
22/8: bij Westervoort  ??? 
24/8: A32 bij Oudeschoot  http://waarneming.nl/waarneming/view/87421842 :right: 

24/8: A44 Oegstgeest http://waarneming.nl/waarneming/view/87457545 
:right:

Nu is een groen vinkje wellicht niet de beste optie, maar vooruit. @Vincent, heb je meer info over Westervoort?


Groet,
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

HPM

Hierbij een snel kaartje met de westelijke Otters van 2005 tot heden.
Uit Waarneming en Telmee + het slachtoffer van Gouda.
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Als je het zo ziet, dan zou ik zeggen, men moet extra allert zijn rond de Westeinderplassen (net onder Aalsmeer), het Brasemermeer (bij Roelofarendsveen) en de plassen ten noorden van Oegsgeest. Die maken volgens mij een behoorlijke kans om bewoond te zijn.

Ik heb echter geen idee hoever een jong mannetje kan zwerven. Wat ik hiermee bedoel, dat jonge mannetje bij Oegsgeest, als ie van dit jaar is, waar kan ie dan geboren zijn?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Vincent Martens

Hoi Maurice,

22 aug is op basis van een  bericht op Twitter van boswachter @Tjibbehunink. Meer info heb ik (nog) niet.
groeten, Vincent

HPM

Citaat van: jeroenroelofsen op augustus 25, 2014, 14:32:44 PM
Als je het zo ziet, dan zou ik zeggen, men moet extra allert zijn rond de Westeinderplassen (net onder Aalsmeer), het Brasemermeer (bij Roelofarendsveen) en de plassen ten noorden van Oegsgeest. Die maken volgens mij een behoorlijke kans om bewoond te zijn.

Ik heb echter geen idee hoever een jong mannetje kan zwerven. Wat ik hiermee bedoel, dat jonge mannetje bij Oegsgeest, als ie van dit jaar is, waar kan ie dan geboren zijn?

Er zijn tal van mogelijke leefgebieden, ook ten zuiden van de A12 en ten westen van de A4. Helaas zijn er ook tal van mogelijkheden om doodgereden te worden.
Herman van der Meer

martenboonstra

#130
@vincent en maurice. Volgens mij is het een zwervend mannetje otter nabij Oudeschoot. Beetje lastig te zien vanwege behoorlijke schade op de onmiskenbare en herkenbare plek van de otter. Tzt komt er wel duidelijkheid en pas ik de waarneming nog wel even aan voor de volledigheid.

Johan Helmus

Groeten, Johan Helmus

HPM

Citaat van: Johan Helmus op augustus 27, 2014, 07:50:42 AM

In dit kader misschien nog interessant: Grote dierentunnel in Overijssel deze week open

Dat ziet er goed uit. Ze zouden in plaats van overgangen veel vaker onderdoorgangen moeten maken.

Herman van der Meer

laatvlieger

Er is ook zoiets aangelegd bij Naardermeer - Ankeveen.

Alleen jammer dat daar de aansluiting met het tussenliggende kanaal een beetje gekunsteld is (misschien dat dat niet anders kon hoor, ivm gescheiden watersystemen of ivm met veiligheid.)

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Rob Koelman

Citaat van: HPM op augustus 27, 2014, 08:39:39 AMDat ziet er goed uit. Ze zouden in plaats van overgangen veel vaker onderdoorgangen moeten maken.

Dat dat niet veel vaker gebeurt is vooral een kwestie van geld. Dergelijke brede onderdoorgangen met oeverzones zijn stukken duurder dan een simpele tunnel of simpel viaduct. Ook is er niet altijd voldoende ruimte voor een dergelijke ecopassage.

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob

jeroenroelofsen

Citaat van: Rob Koelman op augustus 27, 2014, 11:57:31 AM
Citaat van: HPM op augustus 27, 2014, 08:39:39 AMDat ziet er goed uit. Ze zouden in plaats van overgangen veel vaker onderdoorgangen moeten maken.

Dat dat niet veel vaker gebeurt is vooral een kwestie van geld. Dergelijke brede onderdoorgangen met oeverzones zijn stukken duurder dan een simpele tunnel of simpel viaduct. Ook is er niet altijd voldoende ruimte voor een dergelijke ecopassage.

Rob Koelman

Bij de afslag vinkeveen op de A2 is dat, gelukkig, deels wel gelukt. Daar is de onderdoorgang bij de verbreding van de A2 ook breder gemaakt dan ie oorspronkelijk was. Nog steeds niet heel veel beter, maar het is in elk geval een begin.
Ben het wel met Herman eens dat zo'n brede opzet een veel stuk beter zou werken dan een ecoduct of smalle tunnel.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Ik bedoelde eigenlijk meer dat er vaker voor een gelijkvloerse oplossing gekozen zou moeten worden. In de praktijk zou dat betekenen onder de weg door (weg op poten) of de weg laten zakken (weg in bak of tunnel). Dat zal inderdaad vaak wel duurder zijn en bij drukke wegen zal het ook meer overlast veroorzaken.

Bij mij in de buurt is de A4 tussen Leidschendam en Leiderdorp een belangrijke barriere. Ongeveer 9 km lang. Ongeveer halverwege liggen twee natte onderdoorgangen vlak bij elkaar ter hoogte van de Meeslouwerspolder (plas) en dus kilometers lang niets. Vlakbij is een droge overgang. Die ziet er zo uit
https://www.google.co.uk/maps/@52.09915,4.44305,3a,75y,329.09h,82.23t/data=!3m4!1e1!3m2!1sJlNtpSWnmLIBCaQIkp_P9A!2e0
Een eind naar het noorden is nog een fietstunneltje.
Voor de verbinding met de duinen moeten dieren ook nog de Vliet, de Veurse Weg, de spoorweg en de Rijksstraatweg passeren.
Herman van der Meer

Vincent Martens

groeten, Vincent

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Vincent Martens

En de volgende dode otter man...

N337 Wijheseweg bij Windesheim ter hoogte van  hmpaal23,6. Gewicht ca. 7kg. Ligt nu bij mij in de vriezer.

Locatie is op 1,5km van de IJssel en kort bij de Tichelgaten. Ook mogelijk is een route vanaf de Soestwetering.
groeten, Vincent

martenboonstra

Wat vreselijk jammer. Als het zo door blijft gaan, blijft er geen otter over. Ook hier geen raster?

maurice.lahaye

Waarschijnlijk niet, lijkt mij zo op het eerste gezicht geen 'hot spot'. En hoe triest het ook is, hoe meer otters er worden dood gereden, hoe meer otters er zijn in Nederland. Natuurlijk is elke dode otter er één teveel, maar het is indrukwekkend hoe snel de populatie is toegenomen (en daarmee het aantal verkeersslachtoffers). Ik vrees dat daar niet tegenop 'te rasteren' valt. Met uitzondering van de knelpunten, die zijn bekend (zie de Alterra-rapportages) en dienen voortvarend aangepakt te worden.


Groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

martenboonstra

Is er een recent rapport beschikbaar, waaruit de stand van de otter blijkt? Ben het met je eens dat rendement en risico hand in hand gaan. Ook kan Nederland nimmer volledig worden afgerasterd en otters zullen blijven sneuvelen. Ik las ergens dat zelfs 80% van de zwervende mannetjes sneuvelen. Is dit een aanname of wetenschappelijk vastgesteld. Toch denk ik dat de otterstand gedurende lange tijd onveranderd is gebleven. Klopt dit? Komt het uiteindelijk wel goed met de otter?

Vincent Martens

Addy meldt nog twee dode otters erbij dit weekend: gisteren een op de A32 bij Oldeholtwolde en vannacht een op de N355 bij Ryptsjerk.

groeten, Vincent

Vincent Martens

Het lijkt erop dat alle (3) otters van de Grote Wielen ten oosten van Leeuwarden nu gesneuveld zijn.

Harrie Bosma meldt dat vannacht alweer een een nieuw verkeersslachtoffer is gevallen op de A6.
groeten, Vincent

maurice.lahaye

Moet de provincie Friesland het 'otter-kerende' raster nog uitvinden of is het domme pech?
Maurice
(op persoonlijke titel)
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Vincent Martens

Op de A32 tussen Akkrum en Grouw is vanmorgen een doodgereden otter
gevonden door Arjen Bosma.
Hier was wel een tunnel aangelegd, maar onvoldoende raster...
groeten, Vincent

Vincent Martens

Klopt het dat er vandaag een dode otter is gevonden langs de A28 t.h.v. afslag 24?
groeten, Vincent

Vincent Martens

Heb inmiddels bevestiging. Platgereden otter man van 3,5kg langs A28 t.h.v. afslag 24, in de scherpe bocht van de oprit richting Zwolle. Omdat ie is platgereden kan het opgegeven gewicht aan de lage kant zijn.
groeten, Vincent

Vincent Martens

Gisteravond is een mannetje otter van 10 kg doodgereden bij Slijkenburg, N351 (verbinding tussen Linde en Tjonger). http://www.omropfryslan.nl/nijs/otter-deariden
groeten, Vincent