2 huidjes

Gestart door jck, juni 02, 2012, 20:11:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Kan iemand mij vertellen wat deze zijn? Wegens PC-problemen kan ik pdf''s op het ogenblik niet openen. Allebei omgeving Apeldoorn, 27 mei. Er vlogen meerdere Viervlekken rond, ook een grotere soort met veel rood in het achterlijf.

James

Ton van Haaren

bovenste lijkt me een viervlek, onderste een smaragd.
Maar als er overtuigende kenmerken te zien zijn, dat het toch andere soorten zijn, dan hoor ik dat graag.
dit zijn mijn redenen:
De bovenste heeft relatief korte voordijen, rugdoorns tot op 8 en labiaalpalpen zonder tanden
De onderste heeft relatief lange voordijen en borststuk met donkere strepen.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

jck


ewoudploeg

Citaat van: Ton van Haaren op juni 02, 2012, 21:56:38 PM
bovenste lijkt me een viervlek, onderste een smaragd.
Maar als er overtuigende kenmerken te zien zijn, dat het toch andere soorten zijn, dan hoor ik dat graag.
dit zijn mijn redenen:
De bovenste heeft relatief korte voordijen, rugdoorns tot op 8 en labiaalpalpen zonder tanden
De onderste heeft relatief lange voordijen en borststuk met donkere strepen.

Helemaal juist beschreven, die kenmerken. Bij het bovenste huidje is zelfs de diepte van de tanden op de labiale palpen (de grijporganen van het vangmasker) heel goed te zien. Dat is een van de weinige keiharde kenmerken tussen de Viervlek en de Platbuik. De tanden zijn erg ondiep. Dit sluit Platbuik uit. Bij het tweede huidje valt op dat de rugdoornen en zijdoornen erg klein zijn. Samen met de lange poten (of dijen, net hoe je t omschrijven wilt) en de donkere band op het borststuk kan het niet missen. Ook bijvoorbeeld de Metaalglanslibel kan die band hebben in combinatie met de lange poten, maar die soort heeft joekels van rugdoornen. Overigens zit het verschil tussen Libellulidae (korenbouten) en Corduliidae (glanslibellen) in de onderzijde van het vangmakser. Libellulidae hebben geen lengtegroef, Corduliidae hebben deze wel.

Dat als aanvulling op de juiste tekst hierboven.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/