onbekende vlieg Hatertse vennen gebied

Gestart door Harm digitaal, juli 19, 2005, 22:11:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Harm digitaal

Wie kent dit insect gefotografeerd op de hei in het Hatertse vennengebied op 03-07-05.
http://www.waarneming.nl/foto_overzicht.php?wrn_id=304404

Groetjes Harm Alberts
Met vriendelijke groet Harm Alberts

gardensafari

Beste Harm,

De vleugeladering is bij vliegen altijd zeer belangrijk. Heb je nog een foto waar de aders beter opstaan? Verder mag het een shit-foto zijn, maar ik kom er met de foto die je nu hebt geupload niet uit. Er zijn meerdere vliegen met dit soort gekleurde ogen, dus die zeggen niet zoveel.

Grotejes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Harm digitaal

Helaas heb ik alleen maar deze foto.
Misschien dat iemand anders deze vlieg herkend?

groet Harm Alberts
Met vriendelijke groet Harm Alberts

AvanderHeijden

Dit lijkt me een daas (familie tabanidae) maar zeker weten doe ik het niet.

gardensafari

Ja, hij heeft het meest van een daas weg en is dan waarschijnlijk de Goudoogdaas, hoewel ik de kleur ogen ietwat wonderlijk vind. De gele beharing doet denken aan Silvius alpinus, maar die komt bij ons niet voor.... Ik stel voor maar even geduld uit te oefenen tot Mark terug is, misschien weet hij het antwoord.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Mark van Veen

#5
Goh, deze is leuk. Dit is een daas en wel een Atylotus fulvus.  Volgens de tabel van Theo Zeegers in zuidoost Nederland zeldzaam, wel recent in de Haterse Vennen gevonden.

De verwarring met een Silvius is niet zo gek: ook zo een bleekgeel beest. Die heeft echter niet van die 'neon' ogen en langere antennen. Bovendien hebben ze duidelijke zwarte tekening op het strookje tussen de ogen.

Mark
groet,

Mark van Veen

Harm digitaal

Dank voor je determinatie Mark! Ik kon op het internet helemaal geen foto vinden van deze daas / vlieg. Het is een groot insect ; ca. 1.8 cm lang en 7 mm breed.
( beetje grote bromvlieg achtig qua grootte wat ik me zo herrinner), echter ik kon maar 1 foto maken en daarna was hij al weer gevlogen!)
Weet jij misschien nog een site waar dit soort dazen beschreven staan of met tekeningen / foto's van deze dazen?

Harm
Met vriendelijke groet Harm Alberts

Mark van Veen

Ik zou geen site weten (anders had ik het bij de insekten-sites gezet).

Wil je meer weten, koop dan voor een luttel bedrag de dazentabel van Theo Zeegers en Ron van Haaren bij de KNNV! Bestellen kan over internet.

Mark
groet,

Mark van Veen