Testers gezocht vogelnamenapp

Gestart door Helen Commandeur, mei 30, 2012, 21:38:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Helen Commandeur

Hallo,

Ik zoek enkele mensen die de (Android) app "vogelnamen wereld" willen testen en ook ideeën over functionaliteit en design zijn zeer welkom.

Enkele schermprints:

Alvast mijn dank en groeten,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Citaat van: Alex Kwak op mei 30, 2012, 21:42:22 PM
Kom maar op!  :)

Zonder Helen d'r app meteen af te kraken of overbodig te maken ofzo, maar Alex de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van soortinformatie in ObsMapp zullen toch ook wel de vertalingen bevatten, zoals deze ook op de soortinformatie pagina op waarneming.nl staat?

Misschien is het op dit moment al een idee om de handen in één te slaan om te voorkomen dat het in de toekomst een soort van concurrentiestrijd gaat worden tussen de twee...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Helen Commandeur

Hallo SlechtValk,

Over namen in andere talen heb ik al contact met Hisko. Binnenkort stuur ik hem weer een bestand met alle namen in 27 talen die ik aan het verzamelen ben. Ik zoek me 3x in de rondte op internet om namen te vinden. Sommige landen zijn geweldig en de laatste weken is er meer activiteit op wiki voor de namen van het gevogelte. Je wilt niet weten hoeveel tijd het kost om dit te verzamelen.

Ik denk niet dat het kunstwerk van Alex en mijn talen apps elkaar bijten. Als je in het veld bent met buitenlanders is het superhandig als je snel een naam in een andere taal op kunt zoeken. Je waarnemingen voer je graag in je eigen taal in, denk ik.
Vergelijk het maar met 'n camera en een bewerkingsprogramma, die werken ook heel aardig samen. En er zijn mensen die alleen geinteresseerd zijn in het aantal soorten die ze tijdens een tripje zien. Mogelijk geldt dat alleen voor de Engelsen waarmee ik regelmatig op stap ga, ha, ha. Heb ze al regelmatig verwezen naar Observado en ze verdom..... het gewoon.

Heb met Hisko ook afgesproken dat ik een link naar Observado toevoeg in de app zodat we in Observado meer waarnemers krijgen, wereldwijd.
Mijn europese versie wordt wereldwijd gedownload en de betaalde versie wordt vooral door Scandinaviers gebruikt; wat zegt dat?

Maar SlechtValk, je ideeën zijn en blijven altijd meer dan welkom.

Ik heb ook nog 'n app in de koelkast staan, al heel lang, die alles bevat wat je al observer wil en die kunnen elkaar wel gaan bijten....
Vanuit een ander standpunt: als mens wil je graag kunnen kiezen en weet ik ook niet of ik deze app ooit op de markt ga kunnen krijgen, goed werkend.
In het belang van Observado wil je zoveel mogelijk waarnemers/waarnemingen en als gebruiker wil je een app die doet wat jij wilt.
Dat is wat ik belangrijk vind.

Groeten,
Helen.


Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

Helen Commandeur

Hallo Alex,

Mail met de APK is naar jouw emailadres onderweg.

Groet,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

peterpeperkamp

Hallo Helen  ik doe ook wel mee ... ben wel geen echte vogelaar maar dat maakt voor het gebruik van de app niet veel uit denk ik ..


Gr. Peter
Groet Peter

Helen Commandeur

Geweldig  :blink:

Als alles volgens plan verloopt is de test binnen enkele dagen zo goed als klaar. Ik stuur je een PM met mailadres.

@Alex: jij ontvangt natuurlijk ook een nieuw bestand (shame on me -> ik word gestoord van de emulator).

Groeten,
Helen.

Ps. meer testers zijn van harte welkom.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

Alex Kwak

Citaat van: Helen Commandeur op juni 20, 2012, 14:14:02 PM
@Alex: jij ontvangt natuurlijk ook een nieuw bestand (shame on me -> ik word gestoord van de emulator).

Ik krijg dus nog een nieuwere dan die van gisteren?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Helen Commandeur

Hoi Alex,

Tenzij jij ook in het bezit bent van de Galaxy Note (geweldig toestel  ;)) of de HTC Legend gaat ie niet goed werken.
Mea culpa  :-[

Groet,
Helen.

Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

Alex Kwak

Citaat van: Helen Commandeur op juni 20, 2012, 15:32:03 PM
Tenzij jij ook in het bezit bent van de Galaxy Note (geweldig toestel  ;)) of de HTC Legend gaat ie niet goed werken.
Mea culpa  :-[

Ik test op een Archos 101 tablet, een HTC Desire en een HTC Wildfire. Ik wacht dus af...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Helen Commandeur

Hallo,

Wie wil er nog meer testen?
Het weegt niets en je krijgt de app GRATIS  ;D

Groeten,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

hiskodevries

ik heb een htc one x met and 4.0 gooi maar in mijn email
dan ook graag wat je getest wilt hebben
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Helen Commandeur

Dank je Hisko, hij komt eraan.

Groeten,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

SlechtValk

Citaat van: Helen Commandeur op juni 22, 2012, 09:53:38 AM
Wie wil er nog meer testen?
Het weegt niets en je krijgt de app GRATIS  ;D
Je mag hem mij ook wel sturen hoor ;) via PM of mail whatever you like most ;)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Helen Commandeur

Hoi Stefan,

Dank je wel. Ik stuur je een PM voor het mailadres.

Groeten,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

hiskodevries

Helen, de instelling blijven niet bewaard. Elke keer als ik de app start moet ik ze opnieuw instellen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Helen Commandeur

Hisko,

Goed dat je dat meldt. Een gebruiker van de Europese versie had hetzelfde. Ik ga erin duiken.
Op mijn devices nog nooit meegemaakt en onverklaarbaar omdat de instellingen grotendeels worden weggeschreven naar de database.
Ik mail je een nieuw bestand met 'n andere instelling.

Groeten,
Helen.

Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

SlechtValk

zojuist even je app aan een vluchtige test onderworpen op een HTC Desire.

Zoals je voorspelde duurt het laden van de lijst redelijk lang, zo'n 3 tot 5 seconden, waarin een leeg zwart scherm wordt weergegeven (misschien een placeholder tekst of afbeelding laten zien om duidelijk te maken dat t appje bezig is), maar vervelender wanneer ik iets intyp en weer verwijder gaat dat in eerste instantie redelijk snel maar naar mate ik minder letters in het zoekvenster heb duurt het ook steeds langer voor ik een letter kan verwijderen (met name <3 tekens begint hinderlijk te worden).

Het zou fijn zijn om net zoals bij obsmapp exoten, groepssoorten (zoals aalscholver ssp) en/of zeer zeldzame soorten te kunnen filteren waardoor de lijst wat korter zal worden. (of misschien ook de lijsten nog iets specifieker voor een kleinere regio maken zoals per land).

Als er gezocht is naar een soort en je hebt de lijst met vertalingen voor je, staat er achter elke naam een icoontje waarvan ik verwacht dat het zou moeten aangeven hoe het klinkt... maar dit werkt niet (ik kan niet op de icoontjes klikken... misschien is dit omdat het een testversie is?).

Ik zou het fijn vinden als menu's en dergelijk ook in een gekozen taal kunnen (je kiest aan het begin bijvoorbeeld NL als zoektaal, waarom dan niet ook alle menu's e.d. in die taal, dus niet zozeer een zoektaal instellen als wel een globale taal voor de app...)

Nadat ik de app een keer gesloten had en weer opnieuw opende kreeg ik de volgende foutmelding:

CiteerAn error has occurred in sub: taal_activity_create (java line:294)
android.database.sqlite.SQLiteException: near "IS":
syntax error: , while compiling: SELECT * FROM LangTrans WHERE IS NOT NULL ORDER BY Asc
Continue?

Wanneer ik op continue druk krijg ik:
 
CiteerAn error has occurred in sub: taal_activity_resume (java line: 365) java.lang.RuntimeException: Object should first be initialized (List).
Continue?

Op dat moment zijn alle lijsten leeg en zijn alle instellingen gereset.

Ik ga morgen even verder kijken.

Ik wil positief eindigen: Het alfabet aan de rand waar je direct naar een bepaalde letter door kan scrollen vindt ik een goed plan wat ook bij obsmapp doorgevoerd zou kunnen worden.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Helen Commandeur

#18
Hallo Slechtvalk,

Dank je wel voor het testen en de rapportage.

1. Het laden van de lijst moet idd sneller. Op nieuwe devices (vanaf ca. 2011) is de lijst binnen 1 sec. geladen. Ik ben zoekende naar de oplossing.
    Ook het intypen van letters en vooral het verwijderen van letters heeft alles te maken met de laadtijd van de lijst.
2. Het selecteren op exoten, zeldzaamheden en per land wordt in fase 2 toegevoegd.
3. Voor de werking van het ikoontje in de lijst met vertalingen: Open het menu in het namenlijst-scherm en selecteer "Voices".
    Is de info in het "Voices"-scherm duidelijk én krijg je ze werkend?  Kijk a.j.b. ook in de Instellingen van de HTC zelf -> menu-item: Spraak in- en uitvoer of Voice input & output o.i.d.
4. Ik wil de menu's veranderen van tekst in duidelijke ikonen. Vertalingen van vertaalmachines zijn niet altijd goed, denk ik. En m'n kennis van Slavische en Aziatische talen is niet noemenswaardig, ha, ha.
5. Oorzaak van de foutmeldingen: Op sommige devices worden de instellingen niet opgeslagen (zie ook Hisko's melding en Alex meldde het ook). Dit wordt uiteraard ook opgelost.

Nogmaals bedankt en je ontvangt een nieuw bestand als er 1 of meerdere issues zijn verbeterd cq. opgelost.

Groeten,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

henkjanvdkolk

#19
Mischien is het wel helemaal onmogelijk, maar toch even het idee naar voren brengen:

Ik zou deze app wel willen gebruiken voor het overzetten van wetenschappelijke namen naar nederlandse namen van de minder bekende soortgroepen. Om maar een voorbeeldje te noemen: Om nachtvlinders en micro's in te voeren in obsmapp gebruik ik standaard nederlandse namen. Dat werkt goed voor de macro nachtvlinders (nederlandse veldgids), maar voor de micronachtvlinders (engelse veldgids) weet je in het veld vaak alleen de wetenschappelijke naam. Een goede toevoeging aan obsmapp zou dus deze app zijn om de nederlandse naam direct naast de wetenschappelijke naam te hebben en de soort sneller te kunnen invoeren (zonder eerst internet te openen, waarneming.nl openen, zoekfunctie gebruiken).
Ook voor andere soortgroepen, zoals korstmossen o.i.d. kan dit wel handig zijn.

Nogmaals geen idee hoeveel mensen erop zitten te wachten en geen idee of het mogelijk is.

EDIT: of heeft de 'multimedia' functie op Obsmapp ook zo'n soort mogelijkheid?
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Alex Kwak

Citaat van: henkjanvdkolk op juni 27, 2012, 15:02:12 PM
Een goede toevoeging aan obsmapp zou dus deze app zijn om de nederlandse naam direct naast de wetenschappelijke naam te hebben

Dat bestaat al, kijk maar in de instellingen van de soortgroepen en zet  "secundaire soortnaam" aan.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Ik bedacht me ineens dat ik nog niet gerapporteerd had hoe deze app zich op de samsung galaxy S II gedroeg. Bij deze dus:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de snelheid ook op dit apparaat een beetje vond tegenvallen, het kostte nog steeds een ongemakkelijk lange periode voor de volledige lijst geladen was (eerdergenoemde punten mbt placeholder blijft staan).

Verder denk ik dat het goed is om minder te vertrouwen op controlls van het apparaat, met andere woorden graag een "OK" of "Opslaan" knop op elk instelscherm in plaats van erop vertrouwen dat de gebruiker wel uitvindt welke knop (Van zijn apparaat) hij moet gebruiken. Ik vond het zelf onduidelijk wat ik moest doen bij eerste startup nadat ik taal en lokatie had ingevoerd, toen ik dus op de "home" knop drukte ging ik uit het appje waardoor mijn instellingen niet waren opgeslagen, toen ik het appje weer opstartte kreeg ik eerst een foutmelding dat taal en plaats niet waren opgeslagen (weet niet meer de exacte melding) en daarna lege menu's (omdat de taal niet ingesteld was). Ik geloof dat ik de cache moest legen om dit opnieuw te kunnen instellen (al ben ik daar niet meer helemaal zeker van).

Ook snap ik niet waarom je nog handmatig talen moet selecteren voor de vertalingen die je te zien krijgt, ik zou zeggen stel gewoon standaard alle talen in (en maak het mogelijk om de volgorde te wijzigen en talen uit te schakelen. "Niets" als basisinstelling vind ik een beetje raar, zet dan op z'n minst de gekozen zoektaal samen met de wetenschappelijke naam in beeld.

Tot slot: voor het geval je die nog niet gevonden had http://www.worldbirdnames.org/ioc-lists/master-list/ heeft ook een "Multilingual Version" waar veel vertalingen in staan (het formaat is vervelend, door verspringing van regel, maar daar is vast wel een oplossing voor te vinden).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Helen Commandeur

Hallo Stefan,

Met dank voor je feedback:
- Het opslaan en ophalen van de instellingen heb ik compleet herschreven. Hierdoor hoef je slechts 1x de (weergave)talen en regio te selecteren. Het lijkt mij prettiger dat gebruikers zelf kunnen selecteren wat ze willen. Met de nieuwe code worden jouw instellingen gewoon geladen als je de app opnieuw opstart.
- Voor zover ik weet verdwijnt iedere app uit beeld als je op de 'Home'-knop drukt.
- De IOC-lijst gebruik ik, incl. de multi language lijst (de nieuwste versie) en ik zoek me 3x in de rondte op internet om vogelnamen in andere talen te verzamelen.

Groeten,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

SlechtValk

Citaat van: Helen Commandeur op juli 09, 2012, 13:38:04 PM
- Voor zover ik weet verdwijnt iedere app uit beeld als je op de 'Home'-knop drukt.

Het probleem zat hem er meer in dat nadat dit gebeurt was, de instellingen niet opgeslagen waren, maar de app ook niet opnieuw naar het instellen van deze settings vroeg (en wel foutmeldingen m.b.t. language gaf) en dus een leeg menu weergaf zonder de mogelijkheid om iets in te vullen of in te stellen (zonder de cache te verwijderen).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

SlechtValk

Zojust de nieuwste versie getest, die ik per mail binnen heb gekregen. Wat mij nogal opvalt is dat voor allen het versie nummer op 1.0 staat... (zou misschien handig zijn om dat nummer een beetje bij te houden, en gezien het nog in de testfase lijkt te zitten zou een nummer beginnend met 0.* niet misstaan ;) maar omdat er al meerdere versie 1.0 in omloop zijn misschien gewoon van daar gaan tellen). Wat ik zelf altijd erg prettig vind is om gewoon de datum (eventueel met tijd als je verwacht meerdere versies per dag te maken) in het versienummer te verwerken, een ander optie is natuurlijk gewoon een incrementieel build number.

Het laden gaat zoals gezegd stukken sneller (op een Samsung Galaxy SII ik ga het later op de HTC Desire nog testen) nu in elk geval niet meer storend lang wachten.

Geen vervelende fouten ontdekt o.i.d.

Wel een aantal dingen die mijns inziens nog kunnen worden verbeterd:

1) De knop om de naam te laten uitspreken was voor mij enkele malen te klein om raak te klikken (met mijn o zo dikke vingers... valt wel mee maargoed).
2) Voor mij was niet helemaal duidelijk dat de grijze icoontjes betekenen dat de taal niet beschikbaar is en de roze dat ze dat wel zijn. Misschien een ander icoontje, iets met eens treep erdoorheen ofzo, en eventueel meteen een link naar uitleg waar je talen kan krijgen (de pagina talen vanuit het menu).
3) Wanneer ik in de lijst een naam ingetypt heb en die bekeken heb en de terug knop gebruik (ipv de knop volgende), dan staat die naam daar nog, het zou fijn zijn als die naam (dmv bijv een kruisje in of bij dat vak) in één keer verwijderd kan worden, in plaats van meermaals de backspace te gebruiken (ook handig wanneer je een lang naam getypt hebt en je bedenkt).
4) Tot slot (en ik weet niet of dat aan de app of aan android ligt) wanneer je de cursor in het zoekvak gezet hebt, verschijnt het toetsenbord. Het zou fijn zijn als het mogelijk is om dit ook weer te verbergen.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Helen Commandeur

Hallo Stefan,

Mijn dank voor het testen en de opmerkingen  :blink:: ik stuur je een mail met reactie op je verbeterpunten.
Merci en groeten,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

la2re

hallo, ik sta open voor ontwikkelingen.
ik zou de app graag uit willen proberen! daarnaast kan het me misschien helpen in mijn opleiding.
groetjes...
met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

Helen Commandeur

Hallo Larse,

Je hebt een PM.

Groeten,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl