Hoofdmenu

Lieveheersbeest ?

Gestart door Floppy, januari 20, 2007, 00:24:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Deze zag ik op de bast van een plataan in het centrum van Middelburg.
Is dit enig stadium van een LHB ? En van welke dan evt. ?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Floppy

nog een van stukje onderzijde
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Stippen

Nee, geen LHB, maar wat wel?
Lijkt wat op een schildpadtorretje, maar ook dat klopt denk ik niet.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Floppy

Dank je wel, Kees.
Geen LHB dus. Je suggestie van de Schildpadtor vind ik zo gek nog niet. Vergelijking met ander beeldmateriaal doet er toch aardig aan denken.
Ik plaats 'm daarom vooralsnog als Distelschildpadtor (op onzeker).  :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Th.Heijerman

Nou, volgens mij is het geen Cassida: de stekels zitten op alle zijden van het lichaam en niet alleen lateraal en op de pop zitten geen stekels. Bovendien veroppen ze op de voedselplant en die zijn nooit houtig. Ik vraag me ook af of ze als pop overwinteren, kon ik zo gauw niets over vinden. Kan het niet toch een Coccinellide zijn waarvan de laatste larvale huid niet goed is afgestroopt?

Theodoor

geertje

#5
Op 11 april 2005 heb ik deze foto van een pop gemaakt; hij lijkt er sprekend op!
Van A. Loomans heb ik gehoord dat deze pop van een lieveheersbeestje is, een Exochomus, zeer waarschijnlijk quadripustulatus (viervleklhb).
Heb lang lopen zoeken tussen alle oude mails, en wilde het redelijk zeker weten, vandaar deze late reactie.  ;)
In mijn geval was dat heel goed mogelijk, omdat deze er toen veel rondliepen (tegenwoordig, sinds de Aziaten, niet meer).

Groetjes,
Gera
Groeten,
Gera Nieland

Floppy

Het ziet er naar uit, dat ik 'm dus toch weer kan omdopen tot LH-beest. Jouw exemplaar lijkt er (voor mijn lekenoog) toch wel heel erg op. Determinatie van jouw exemplaar door Anton Looman is natuurlijk een grote pré.  :)
Een en ander gevoegd bij het commentaar van Theodoor, doet mij opteren voor 't LHB.
Kees' terughoudende suggestie van de Schildpadtor heb ik gewoon te snel aangegrepen om 'm te kunnen "booken".  :rolleyes:
Hartelijk dank, allen !
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Stippen

Citeer...Exochomus, zeer waarschijnlijk quadripustulatus (viervleklhb).
Bedankt voor de correctie!
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

geertje

Meer geluk dan wijsheid, en uren zoeken door oude bestanden :wacko:  :lol:  
Groeten,
Gera Nieland

Arp

#9
Hoi allemaal,

Een tijdje geleden kwam ik deze thread tegen en was toen blij een "richting" gevonden te hebben voor het popje op de foto hieronder (Hengelo Ov, 2006-09-29). Vandaag struikel ik over een Franse website die iets wat er heel erg op lijkt aanbiedt als een pop van Chilocorus renipustulatus - dus niet Exochomus cf. quadripustulatus.

Nou lijken de "stekels" op de Franse foto misschien iets langer en het zou natuurlijk ook best kunnen dat Chilocorus en Exochomus sowieso zéér vergelijkbare popjes hebben - ik weet dat allemaal niet - maar misschien is er hier wel iemand anders die daar wat zinnigs over kan zeggen?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

geertje

Elk lieveheersbeestje heeft inderdaad zijn eigen larve en pop, al lijken ze op het eerste oog erg op elkaar.
ALs ik de pop op de afbeelding van de Franse site bekijk; lijkt hij mij toch afwijkend; inderdaad de stekels zijn erg anders.
Zelf heb ik beide poppen en larven nog nooit gekweekt, en kan met zekerheid er weinig zinnigs over zeggen, maar ook deze lijkt me dezelfde als die van Floris.
Misschien dat iemand anders meer erover kan zeggen?

Groeten,
Gera Nieland

Stippen

#11
Het verschil tussen chilocorus en exochomus zit hem in het wel of niet 'vertakt' (bij gebrek aan betere omschrijving) zijn van de borstels. (Loep)
http://stippen.nl/tabel/larvekey.html#stippen
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Arp

#12
Gera en Kees bedankt - dan blijft het bij Exochomus :duim:
Citeerhttp://stippen.nl/tabel/larvekey.html#stippen
Bedankt voor de toelichting Kees - erg informatieve pagina overigens. Ik ben vaak zat op stippen.nl langs geweest, maar ben deze nog niet eerder tegengekomen. Nieuw? Of heb ik scheel gekeken?  :blink:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Stippen

Nieuw? Sterker nog! Hij bestaat nog niet eens officieel!  :D  
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Arp

CiteerHij bestaat nog niet eens officieel!  :D
waarneming.nl : de avantgarde van het web  B)

(wel blij dat ik niet scheel begin te worden overigens  :gap: )
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)