Hoofdmenu

blauw kevertje

Gestart door ratje, mei 28, 2012, 11:40:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Langs de dijk vond ik op een bloem dit blauwe kevertje. Is zo ook te zeggen tot welke soort deze hoort?

harry60

#1
Jazeker Malachius bipustulatus
M.Vr.Gr. Harry de Koning

ratje

Citaat van: harry60 op mei 28, 2012, 11:45:00 AM
Jazeker Malachius bipustulatus
dank je Harry, dan voer ik deze ook in.  :duim:

Arp

Citaat van: harry60 op mei 28, 2012, 11:45:00 AM
Jazeker
:huh: Hoezo zijn deze nou opeens zeker ?

Er wordt op het forum om de haverklap geroepen dat dergelijk uitziende kevertjes "waarschijnlijk wel" Malachius bipustulatus zullen zijn en dat is op basis van de algemeenheid/zeldzaamheid misschien inderdaad ook wel waarschijnlijk, maar hoe goed zijn deze nou echt van zulke foto's te onderscheiden van de diverse andere roodkontjes zoals wellicht Clanoptilus strangulatus, Cordylepherus viridis en vermoedelijk nog een stuk of wat ... ik heb me er nooit in verdiept, dus ik weet zo goed als niks, maar had wel op de één of andere manier in m'n achterhoofd dat ze lastig/onzeker zijn van foto.

Is het toch goed te doen?


Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

je hebt wel een beetje gelijk.
We kunnen de virides met onderstaande link vergelijken, maar goed dan blijven er inderdaad nog een paar over.

http://www.thewcg.org.uk/idaids/mbipustulatuscviridis.htm
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

#5
Ha Harry, ik was ook al even aan het zoeken en had ondertussen dit bij elkaar gescharreld:

Naar het schijnt waren historisch de meeste (alle?) Malachiidae in het geslacht Malachius ondergebracht. Later zijn ze verdeeld in verschillende nieuwe geslachten, vaak op basis van de ligging van de zogenaamde "excitatoren" op het lichaam van de mannetjes. Die excitatoren zijn een soort "lapjes" die bij de paring een rol spelen, de mannetjes scheiden hier een bepaald stofje af dat de vrouwtjes aantrekt en deze bijten dan in de excitator. De excitatoren kunnen worden ingetrokken en uitgezet en zijn afhankelijk van het genus op erg verschillende plekken ondergebracht (aan de antennebasis, achter de ogen, lateraal achteraan het lichaam etc.) en zijn soms opvallen gekleurd. Omdat dit bepalend is voor het geslacht (genus) waarin de soort is ondergebracht, zijn mannetjes met uitgezette excitatoren beter op naam te brengen dan vrouwtjes.

Helaas heb ik niet voor alle Malachiidae sleutels kunnen vinden online, maar er is wel wat:De soortenlijst voor de Nederlandse Malachiidae op Fauna Europaea is onbruikbaar. Met behulp van het Nederlands Soortenregister kom ik op onderstaande lijst. Ik heb de soorten die qua kleuring van elytra, halsschild en poten etc niet met Malachius bipustulatus te verwisselen zijn grijsrood gemaakt en de verwisselaars groen:

  • Anthocomus bipunctatus (elytra met rode vlekken vooraan)
  • Anthocomus coccineus (elytra en halsschildzijden rood)
  • Anthocomus fasciatus (elytra met rode vlekken halverwege)
  • Axinotarsus marginalis (erg klein: <2,7mm; halsschildzijden geel/rood)
  • Axinotarsus pulicarius (klein: <3,5mm; halsschildzijden geel/rood)
  • Axinotarsus ruficollis (klein: <3,5mm; halsschild rood)
  • Cerapheles terminatus (3-4mm; Halsschild en schenen rood)
  • Charopus flavipes (erg klein: <2,3mm; zwart zonder rood kontje; voorschenen geel)
  • Charopus pallipes (erg klein: <2,5mm; geheel zwart)
  • Clanoptilus marginellus (halsschildzijden rood)
  • Clanoptilus strangulatus (4-5,5mm; Excitatoren lateraal op midden van achterlijf (kleur?)
  • Cordylepherus viridis (4-5mm; Excitatoren lateraal langs de achterste helft van midden op achterlijf (rood) foto
  • Ebaeus pedicularius (kleine soort <3mm), poten deels geel)
  • Ebaeus thoracicus (erg kleine soort <2.5mm), halsschild rood)
  • Malachius aeneus (elytra grotendeels rood)
  • Malachius bipustulatus 5-5,5mm; Exc.: In groeve bij antennebasis en aan eerste antennesegmenten (geelbruin)
  • Sphinginus lobatus (klein: <3mm; Achterrand halsschild en poten deels geel)
Extra info: Clanoptilus affinis (Niet in NL): Excitatoren aan kop lateraal achter de ogen (rood)

Op basis daarvan zijn in Nederland dus alleen Clanoptilus strangulatus en Cordylepherus viridis qua kleurindeling op de elytra, halsschild, kop en poten met Malachius bipustulatus te verwisselen. De mannetjes, voor zover de excitatoren zijn uitgezet, zouden dan eenvoudig op naam te brengen zijn - alleen M.b. met excitatoren aan de antennebasis.

Maar de dames? Heb ik nog even geen oplossing voor ...

Wie biedt ?!


P.S.:
Okay, met de mooie pagina van The WCG erbij (bedankt Harry :) ) maak ik er dit van (even afgezien van de excitatoren bij de mannetjes):

  • Clanoptilus strangulatus: doffer groen, geen haartjes op rand van elytra (of in elk geval niet zichtbaar)
  • Cordylepherus viridis: blauwiger groen, kop tussen de antennes convex antennesegmenten vanaf 3e segment gelijkvormig (eerste twee afwijkend in vorm).
  • Malachius bipustulatus: groener, kop tussen de antennes concaaf, eerste 4 antennesegmenten korter/dikker vanaf 5e segment gelijkvormig langer/dunner.
de andere verschillen zullen lastig zijn aan foto... (deze ook trouwens  :rolleyes: )


Wellicht eens opzoeken?:
Evers, Alfons (1956) Über die Funktion der Excitatoren beim Liebesspiel der Malachiidae.Entomologische Blätter, Vol.52, pp.165-169.

Mattres, Dieter (1962) Excitatoren und paarungsverhalten mitteleuropäischer malachiiden (Coleopt., Malacodermata) - Zoomorphology, Zeitschrift für Morphologie und Oekologie der Tiere, Vol.41(4), pp.375-546. (abstract)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Zie ik op die eerste foto van Hannie trouwens de excitatoren van Clanoptilus strangulatus langs het midden van het achterlijf ?

Het verhaal van de WCG vind ik in dit verband weer verwarrend - kennelijk heef M.bipustulatus ook nog dergelijke constructies aan de zijkanten van de thorax (maar niet achterlijf) ... eens kijken of we die ergen kunnen vinden.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

#7
Ik heb er ook een een paar dagen geleden gefotografeerd, en bij de grote groep gegooid :)
Ik heb een redelijk goede foto van de zijkant genomen daar zouden dan de excitatoren als die er zijn zichtbaar zijn ???

http://waarnemingen.be/waarneming/view/68657331?_popup=10

Dat is dan dat rode puntzakje ??
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Je zou denken dat het een vrouwtje is. Heb je de kop/antennes dorsaler?

Volgens mij zie je trouwens wel de lapjes aan de voorkant van de thorax die volgens The WCG op beide geslachten aanwezig zouden zijn, maar of die nou "bright red two pronged protruding vesicles from the sides of the thorax" zijn (M.b.) of juist een "pink fleshy protuberance anteriorly" (C.v.)...  :rolleye:

Qua kleur en wat er lateraal van de eerste antennesegmenten te zien is zou ik voor die wel op M.b. inzetten ... mja ... weettikveel  :huh:

Wel lollig puzzelen ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

#9
helaas geen andere fotos, waar de antennes beter in beeld zijn.
Ook iets om te onthouden dat de antennes belangrijk zijn op fotos, wat dus alleen voor de mannetjes geld.

pfffff tis lastig allemaal, maar goe dus we moeten niet te snel zijn let M. b. bestempelen daar komt het op neer.

Ik zag net dat die van mij al is goedgekeurd :)

M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

#10
Das mooi, ben wel benieuwd hoe/waarom dan ... Keverkenners ?

De foto van Clanoptilus strangulatus op kerbtier past overigens precies op de hierboven genoemde kenmerken voor Malachius bipustulatus (haren zijkant elytra, kop tussen antennes concaaf, eerste vier antennesegmenten korter/dikker) ...

En hier lijkt het mannetje M.b. behalve de excitatoren op de antennebasis ook een bijtlapje op de zijkant van het achterlijf te hebben ...

helluppie ... :rolleye: :rolleyes:  :'(
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

ratje

Oeps, ik denk nu aan dat liedje van:  "op een mooie Pinksterdag......" zet ik volgens mij velen aan het werk. Ik heb bovenstaande gelezen, het gaat mij een beetje boven mijn pet.. :-\ Zo bekend ben ik  niet met kevertjes. Ik had hem al ingevoerd, moet ik dit nu wijzigen?  ;)

Arp

Hoi Hannie,

Het gaat ons duidelijk ook boven de pet  ;D

Zelf weet ik er geen bal van, maar ik had in m'n achterhoofd dat ze lastig zijn en dat alleen mannetjes met van die rotzooi aan de eerste voelersegmenten als M.b. konden worden weggezet, maar wist ook niet precies waarom. Jouw beest heeft die bijtlapjes aan de antennes niet. Ik kan het niet helemaal zeker zeggen, maar mijn inschatting zou zijn dat het wel een mannetje is - het beestje is vrij slank (geen opgeblazen eitjesbuik) en op de laterale foto lijkt wel zo'n excitator in het midden van de zijrand van het achterlijf te zitten. Malachius bipustulatus lijkt die welliswaar ook te hebben, maar jouw beest heeft er geen aan de antennes.

De wat blauwigere kleur zou voor Cordylepherus viridis pleiten, maar ik heb geen idee hoe variabel dat allemaal is en van Clanoptilus strangulatus vind ik bijna geen vergelijkingsmateriaal (volgens kerbtier is die in Duitsland ook zwaar zeldzaam/bedreigd - RL1). Ik zou deze zelf invoeren als een onzeker mannetje Cordylepherus viridis en dan maar afwachten wat de admins ervan zeggen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#13
De keveradmins zijn overigens van harte uitgenodigd om het uit te leggen, zo snap ik bijvoorbeeld momenteel niks/weinig van deze waarneming(en):

  • 68792000 Excitatoren aan flanken, niet aan antenne ? Toch M.b. - waarom ?
  • 68567099 idem.
  • 53939635 M.b. - waarom ?
  • 53900912 alleen kont zichtbaar: Waarom M.b.?
  • 53878232 alleen lijf/kont zichtbaar: Waarom M.b.?
  • 53873192 M.b. (dame?) - op basis van voelers of hoe ?
  • ...
Ben nou wel nieusgierig geworden naar the fine art of IDing Malachiidae  ;D

P.S. Ook lachen: Er is maar één enkele waarneming van Cordylepherus viridis (zonder foto) :o  :huh:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

#14
had de week er voor ook een waarbij de antenne wel goed te zien zijn en M.b. terecht is goedgekeurd :)

http://waarnemingen.be/waarneming/view/68558520?_popup=1

Op be is hetzelfde Arp, de meeste kloppen wel maar een paar ??
o.a.
http://waarnemingen.be/waarneming/view/68367329?_popup=1
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

#15
Ik zeg niet dat ze "onterecht" zijn goedgekeurd, maar ik wil het wel graag snappen - kennelijk zijn er andere dingen om op te letten dan hierboven opgesomd en/of kijk ik verkeerd.

Die Belgische van jouw link zou qua antenne een dame M.b. kunnen zijn, maar wat doen die zijlappen dan aan een dame  :huh: :rolleye: Van die dingen ...

P.S. Hier nog een opmerking van Boris Büche: Kennelijk heeft M.b. (vaak?/altijd?) rode voorhoekjes van het halsschild en C.v. normaal gesproken niet (nooit?).

Hoe zeker/bruikbaar is dat?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Als ik dan de foto goed bekijk dan zie ik toch iets rood wat neerkomt op vrouwtje M.b. ?
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Citaat van: harry60 op mei 28, 2012, 22:18:04 PM
Als ik dan de foto goed bekijk dan zie ik toch iets rood wat neerkomt op vrouwtje M.b. ?
Ah, ja - of nee eigenlijk - daar waarschuuwt Boris ook voor: er zitten op de voorhoeken van de prothorax net onder het halsschild ook van die rode lapjes hè - dus je moet het wel scherp zien. Volgens mij zit het rood hier niet op het halsschild maar eronder, toch ?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Daar lijkt het inderdaad op, maakt het er niet makkelijker op.
Maar goed het is een goede start om toch tot een betere determinatie te komen van een scherpe duideklijke foto.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Tsjonge, volgens mij ben ik de enige die moeilijk doet over deze kevers :o Het enige andere topic met Clanoptilus erin is ook gezeur van mij omdat ik het niet weet.

De keverkenners hebben er kennelijk geen moeite mee, ben ik toch gewoon een beetje blond waarschijnlijk - en wordt alleen nog maar blonder :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

#20
Ik denk door de zomerse temperaturen zijn er niet zoveel kever experts online ?? BBQ ?

Maar volgens mij ben je op de goede weg.

Als ik het goed begrijp zijn de met het rode halsschilden, dus niet de onrdelichende rode flappen M.b.
Als de schilden niet oranje zijn kunnen de antennes nog bekeken worden zitten daar van die haakjes aan
dan is dat ook een M.b. (man)
Voor degene die aan de zijkanten de rode flappen hebben en geen van de bovenstaande eigenschappen, moet Cordylepherus viridis of Clanoptilus strangulatus in gedachte worden gehouden ?

Klopt dit een beetje in het kort ?

En we hebben geluk want op .be staat een Clanoptilus strangulatus http://waarnemingen.be/waarneming/view/68762854? _popup=1 goedgeleurd :)
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Citaat van: harry60 op mei 29, 2012, 09:50:11 AM
Als ik het goed begrijp zijn de met het rode halsschilden, dus niet de onrdelichende rode flappen M.b.
In zoverre dat dit tussen M.b. en C.viridis ging - ik heb nog geen sluitende info over deze rode halsschildvoorhoekjes gevonden voor Clanoptilus strangulatus.

CiteerKlopt dit een beetje in het kort ?
Dat is wel min of meer zoals ik het uit de beschikbare info haal, maar het is tegenstrijdig met wat ik zie bij de goedgekeurde beesten op NL. Vandaar dat ik om uitleg, c.q. correctie van die "kenmerken" heb gevraagd.

CiteerEn we hebben geluk want op .be staat een Clanoptilus strangulatus goedgekeurd :)
Tja, ook daar vraag ik me dan hardop bij af hoe je dat van die foto's kunt beslissen - kennelijk moeten er meer kenmerken zijn  :huh: Het beest zal niet onder een binoc zijn geland, want dan wist men ook wel of het een mannetje of vrouwtje was...

Jammer dat bij alle waarnemingen niet zichtbaar is wie de validator is (dit is belangrijke info bij een gevalideerde waarneming en zou naar mijn mening niet verstopt moeten zijn), dan kon je het eventueel gericht navragen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

ratje

Hallo heren, wat een duscussie. Ik heb zojuist bij mijn waarnemingen gekeken en hij is goedgekeurd.  :duim:  Allen bedankt voor de lessen  ;)

harry60

Nu is de vraag of de les goed is geweest want hij is goedgekeurd als Malachius bipustulatus en als ik Arp geloof zat hij te denken aan, en ik qoute " Ik zou deze zelf invoeren als een onzeker mannetje Cordylepherus viridis en dan maar afwachten wat de admins ervan zeggen. "

Die denken er waarschijnlijk anders over Arp  ;D

M.Vr.Gr. Harry de Koning