De natuur zit zo bijzonder in elkaar....

Gestart door Botervlieg, mei 18, 2012, 13:51:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

De natuur zit zo bijzonder in elkaar....  Soms lees je dingen dat je denkt.... Geniaal!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Heremietkreeften

CiteerMeerdere soorten heremietkreeften, zowel in het water als op het land, maken gebruik van "sociale netwerken" om nieuwe schelpen te vinden: wanneer een heremietkreeft een nieuwe, grotere schelp vindt, gaan verschillende andere individuen zich er rond verzamelen en vormen ze een soort wachtrij van groot naar klein. Wanneer een heremietkreeft aankomt die voldoende groot is voor de lege schelp, zet dit een kettingreactie in gang: de grootste kreeft betrekt de lege schelp, de tweede grootste kruipt snel in de pas verlaten schelp, enzovoort

Ook zoiets gelezen? Plaats in dit topic de link en citaat... Engelstalige bron? Voor wie niet goed engels kan is het fijn als je even in het NL in het kort erbij zet wat er staat.

Groetjes, Marleen

Bart van Hoogstraten

#1
Citaat van: M. Baltus op mei 18, 2012, 13:51:38 PM
Ook zoiets gelezen?

Sterker nog... (heel fout eigenlijk) van dichtbij zelf waargenomen -> begin jaren 70 als jongetje ooit op vakantie in Spanje een grote portie Heremietkreeftjes gevangen en in een emmer met zeewater meegenomen naar de camping in het binnenland. Door zuurstof en voedselgebrek gingen ze 1 voor 1 dood. Telkens als er eentje overleed vond er een volksverhuizing in kettingreactie plaats. Het dode kreeftje werd door een ander uit zijn schelpje verwijderd en floepte dan heel snel over. Aansluitend wisselden ze dan allemaal van woning. De reactie werd uiteraard steeds korter totdat, na een paar dagen, alle kreeftjes dood waren...

Ik kwam onlangs dit oud bericht tegen op internet wat me sindsdien bezighoudt -> het is in 2010 schetenwappers gelukt om een temperatuur te creëren van maar liefst 4.000.000.000.000 graden Celsius  :rolleye: :rolleye: . Het totale temperatuurspectrum in het heelal loopt dus van 273,15 graden (let op het getal achter de komma) onder nul tot 4 biljoen graden boven nul en de mens voelt zich daarbij het lekkerst tussen de 20 en 22 graden boven nul. Als ik zeg dat het net zo goed ook tussen de 3.045.644.399.955.347 en de 3.045.644.399.955.349 had kunnen zijn snap je wat me bezighoudt. (je zou bijna gaan denken dat er iets gekkers aan de hand is dan louter toeval  ;) ). Bijgaand een schemaatje gemaakt -> probeer je de lengte van de lijn rechts van het rode streepje voor te stellen...  :rolleyes:

edit -> net even een ruw rekensommetje gemaakt, zie bijlage
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/