De hele soort "Bosoorworm" - Chelidurella acanthopygia zou overigens hernoemd moeten worden naar Chelidurella guentheri Galvagni, 1994 (zie o.a. nlsrt), danwel zelfs Chelidura guentheri: Zelf heb ik zwaar de indruk dat het volgens de laatste inzichten niet meer Chelidurella zou moeten zijn, maar Chelidura, alleen is dat dus (nog?) niet de naam die nlsrt voert. Fauna Europae en earwigs-online.de (Fabian Haas) noemen het dier wel Chelidura guentheri ...
The plot thickens
Mijn informatie over "de zaak"
Chelidura acanthopygia/guentheri komt onder andere van
deze pagina op nlsrt en
deze pagina op earwigs-online.de (= Fabian Haas: o.a. coordinator voor Dermaptera op Fauna Europaea). Natuurlijk heb ik de betreffende publicaties van Galvagni opgezocht en het verhaal leek plausibel. Dat nlsrt en Fabian Haas het overnemen duidt daar ook wel op lijkt me.
Desalniettemeermindertegenstaande kom ik net elders een opmerking tegen die me op het spoor zette van deze publicatie:
Albouy Vincent; Savourey Michel (2001) Dermaptères (Perces-oreilles) des Alpes du nord en France in La Saga, Vol.4, pp.5-9. (
PDF)
Dat is sec genomen geen bijzonder 'belangrijke' publicatie, maar Vincent Albouy is niet de eerste de beste (onder andere de (co)auteur van
Faune de France 75 - Dermaptères). Ze hebben over de publicatie/revisie van Galvagni het volgende te zeggen:
Un auteur italien, Galvagni, a démembré ce taxon en plusieurs espèces en se basant sur la forme du pygidium des mâles. Au moins trois espèces différentes de Chelidurella se trouveraient en France si l'on suivait son système. Mais l'examen
d'une longue série de C. acanthopygia recueillis le même jour, au même endroit (la forêt de Lyons en Normandie) et par le même récolteur au début du XXème siècle m'a convaincu que le pygidium varie beaucoup et graduellement dans cette espèce, rendant les caractères retenus par Galvagni inopérant pour séparer des espèces avec certitude. La population de la forêt de Lyons en rassemblerait trois différentes ! Dans l'état actuel des choses, seule la classique C. acanthopygia doit être retenue comme présente chez nous (une autre espèce valide se trouve dans les Alpes orientales).
Tja ... daar sta je dan met je goeie gedrag - terug bij af
Ik ga Fabian Haas maar eens schrijven om te vragen wat hij ervan denkt. Wellicht dus toch nog maar even wachten met het doorvoeren van de wijzigingen, al zal het uiteindelijk in elk geval wel
Chelidura worden ipv
Chelidurella.