Lixus paraplecticus - Waterscheerlingssnuitkever

Gestart door Piet Schuttelaar, mei 25, 2012, 18:54:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Piet Schuttelaar

Ik ben ook geïnteresseerd in de Nederlandse benaming. Klopt die?
gefotografeerd op 24 mei aan de Kromme Rade - Loosdrecht

harry60

#1
Lijkt mij een Lixus iridis ??? als het deze is, word hij in het NL Grote lissnuitkever genoemd.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

lo.troisfontaine

Hoi Piet,

Harry schrijft het al. Er is nog een dubbelganger. Dus ben ik benieuwd wie gelijk heeft en waarom?

groeten,

Lo

P.s. hoop niet dat het antwoord is; " omdat die langs de waterkant gevonden is".

Piet Schuttelaar

#3
Hij zat in het Fluitenkruid, maar ik moet toegeven dat in de omgeving ook de gele Lis massaal voorkomt....
Terplaatse heet het * Kromme Rade *

harry60

M.Vr.Gr. Harry de Koning

lo.troisfontaine

Hoi,

dan zal het zonder het beestje zelf wel voor weinigen weggelegd zijn om het met zekerheid te kunnen zeggen. De kennis waar bepaalde soorten voorkomen binnen onze  grenzen heb ik helaas niet.

groeten,

Lo

harry60

Als ik het goed heb onthouden of eens gelezen gaat het om de kont van de kever, het dekschild is gespleten.

M.Vr.Gr. Harry de Koning

Piet Schuttelaar

hier nog een foto...
het dekschild is idd gespleten

lo.troisfontaine

Citaat van: harry60 op mei 25, 2012, 19:22:34 PM
Als ik het goed heb onthouden of eens gelezen gaat het om de kont van de kever, het dekschild is gespleten.

er zijn er niet veel met gespleten dekschild, maar Piet zijn suggestie L. paraplecticus kan ik niet uitsluiten, want die heeft ook een gespleten dekschild. Mijn eerste gedachte was ook L. iridis, maar dat is geen zekerheid, daar ik niet de doorslaggevende kennis heb.

groeten,
Lo

harry60

Moeten maar de experts afwachten wat hun visie is in deze kever.

M.Vr.Gr. Harry de Koning

beetlestitch

iridis lijkt mij want de andere is smaller en heeft langere mucro's. groeten toon
Toon Keukelaar