Hoofdmenu

Cantharis cryptica ?

Gestart door harry60, mei 25, 2012, 18:22:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

harry60

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarnemingen.be/waarneming/view/68726458
Rode Smalbok - Corymbia rubra gezien op 2012-05-25 De Kevie
Foto's:


bij voorbaat dank Harry de Koning
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Ha Harry,

Ze zijn wat in de war denk ik  ;D

De onderste is decipiens, de bovenste is van foto erg hachelijk - voor mij niet zeker te zeggen (ken ze niet goed genoeg) en  kenners willen die vermoedelijk vol dorsaal (of beter nog - in exploded view)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

lo.troisfontaine

Hoi,

loopt daar trouwens een teek? eigenlijk net niet goed genoeg in beeld voor mij.

Vanaf een zijaanzicht kevers determineren met zekerheid valt vaak tegen.

groeten,

Lo

harry60

HEt is weer zo ver, ze gaan weer vreemd.
Vond het al raar met dat halsschild.
Heb wel een dorsaal plaatje van de bovenste uiteraard.

M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

Zou best kunnen Lo, op de bovenste foto staat hij wel het duidelijkst ???
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Ik zou een lichte voorkeur voor cryptica willen uitspreken, maar absoluut onzeker.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

lo.troisfontaine

Hoi,

de bovenste heeft alleen zwarte aanzet aan de verdikking van de poten. Kerbtier.de laat dit beeld alleen zien bij C. cryptica. Dus zou dat een aardige kandidaat kunnen zijn.

groeten,

Lo

Arp

#7
Ja, maar dat is een erg variabel "kenmerk" en in diverse beschrijvingen staat dat die kniekleuring juist bij andere soorten uitgebreider kan zijn. Ik kijk meer naar de habitus - breedte kop, vorm halsschild breedte/lengte dekschilden en structuur van de behaaring ... maar voor mij allemaal nog  :huh:

P.S. Oh ja, en kerbtier heeft bijvoorbeeld pallida er niet bij staan  ;)


The WCG: cryp. vs. pal - cryptica - pallida

coleo-net: Cantharidae - Cantharis
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

lo.troisfontaine

Hoi,

je hebt gelijk en daarom schrijf ik vaak dat het een kandidaat is, enerzijds dat er dan waarschijnlijk meerdere zijn en anderzijds dat ik dan niet telkens mijn neus stoot of afgeschoten wordt door de deskundigen. ☼ ☼

groeten,

Lo

Arp

Wat mij betreft zitten we gewoon lekker amateuristisch gezellig samen te puzzelen Lo, ik hoop niet dat je mijn bijdrage daaraan als neus stoten ervaart. Het afschieten kan je gelukkig niet bedoelen, want ik ben geen deskundige  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Als ik vergelijk dan zou ik ook voor cryptica gaan.

M.Vr.Gr. Harry de Koning

lo.troisfontaine

Hoi,

Daar hoef je je niet druk over te maken. zolang ik maar op papier mijn neus stoot of afgeschoten wordt, vind ik het allemaal prima. Ik leer daar net zo goed van en kan goed tegen kritiek. Zolang het maar niet beledigend of persoonlijk wordt.
Het is een hobby, waar ik gewoon plezier aan beleef en dat laat ik niet verknallen ook al zit ik er helemaal naast met mijn reactie.
Er zijn genoeg dingen waar je je drukker over kunt of moet maken.

groeten,

Lo