Hoofdmenu

Keuren?

Gestart door e.walstra, mei 23, 2012, 09:36:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

joostheeremans

Citaat van: hiskodevries op mei 23, 2012, 16:53:22 PM
de oplossing is natuurlijk heel simpel, alleen admins zien nog de status van een waarneming.
dat schept geen verwachtingen.


ik vind dit een prima oplossing eigenlijk, het lijkt wel of het halve forum wordt gebruikt voor mijn-waarneming-is-nog-niet-goedgekeurd-terwijl-ik-zeker-ben-dat-het-deze-soort-betreft-en-ik-'m-al-eergisteren-had-ingevoerd-vragen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

hiskodevries

In de tijd dat vincent hier eea uitlegt had die ook 100 waarnemingen kunnen aftikken. Met verbergen van de status voorkom je deze dagelijkse discussie.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Hart

Ik zit me af te vragen of het voor melders van foutieve determinaties nog relevant is of/hoe de waarneming gevalideerd is. Misschien niet inderdaad.

@Hisko: M'n baas kan ook nog wel een alternatieve tijdsbesteding verzinnen ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Botervlieg

Citaat van: joostheeremans op mei 23, 2012, 17:18:18 PM
Citaat van: hiskodevries op mei 23, 2012, 16:53:22 PM
de oplossing is natuurlijk heel simpel, alleen admins zien nog de status van een waarneming.
dat schept geen verwachtingen.


ik vind dit een prima oplossing eigenlijk, het lijkt wel of het halve forum wordt gebruikt voor mijn-waarneming-is-nog-niet-goedgekeurd-terwijl-ik-zeker-ben-dat-het-deze-soort-betreft-en-ik-'m-al-eergisteren-had-ingevoerd-vragen.

Het verschil tussen sperwer en havik is ook al tientallen keren gevraagd. Zullen we dat ook uit de lijst verwijderen?

En hoe je een foto toevoegd op het forum met "determineren via het forum" heb ik ook al zeker 10x uitgelegd. Verwijderen?

En ....

Jeetje wat is dat toch met waarneming de laatste tijd. Met dit soort kleuter reacties door maar de makkelijkste weg te kiezen gaat de lol er voor mij wel af.

Hisko ik vind het vervelend voor je dat je zo veel mail krijgt, maar los het even op een simpele en volwassen manier op. Maak je informatie wat duidelijker.

Als je niets zegt kun je ook niet gehoord worden.

Je doet waarneming voor de gebruiker als de gebruiker dan zegt dat iets niet naar wens werkt dan "doe je het gewoon niet meer". Zo werkt dat niet.
Informeer de waarnemer/gebruiker duidelijk want dat is echt een groot gebrek van waarneming vind ik.

Sorry dat ik zo geïrriteerd reageer, maar kom op zeg... Zoals je nu doet is geen manier van met "problemen" omgaan.

Je kan ook nog eens je help wat beter maken. Betere FAQ of is dat al ergens ?
Goed systeem maken dat mensen eerst meest gestelde vragen krijgen en daarna pas via mail of formulier jou dingen kunnen vragen als hun vraag er niet tussen staat.

Groetjes, Marleen

joostheeremans

Het verschil tussen sperwer en havik is in mijn optiek iets volstrekt anders dan waarom-is-mijn-waarneming-nog-niet-goedgekeurd-vraag. Aan het eerste soort vragen hebben meerdere mensen nog wat, aan het tweede soort heeft alleen de waarnemer zelf iets. Overigens heb ik het niet over verwijderen, maar over voorkomen van dit soort vragen. Als de admins besluiten om een optie die buitensporig veel tijd kost (en waarvan de meerwaarde voor de waarnemer zelf te betwijfelen valt) uit te schakelen, hebben ze mijn zegen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Bram Rijksen

Citaat van: M. Baltus op mei 23, 2012, 17:41:31 PM

Je kan ook nog eens je help wat beter maken. Betere FAQ of is dat al ergens ?

Misschien als eerste zelf die vraag zien te beantwoorden voordat je zo van je afblaast...?

Botervlieg

Citaat van: Bram Rijksen op mei 23, 2012, 18:27:51 PM
Citaat van: M. Baltus op mei 23, 2012, 17:41:31 PM

Je kan ook nog eens je help wat beter maken. Betere FAQ of is dat al ergens ?

Misschien als eerste zelf die vraag zien te beantwoorden voordat je zo van je afblaast...?

Volgens mij staat het ergens weggemoffeld en geen antwoord op bepaalde belangrijke vragen.

Douwe van der Ploeg

Citaat van: hiskodevries op mei 23, 2012, 16:53:22 PM
de oplossing is natuurlijk heel simpel, alleen admins zien nog de status van een waarneming.
dat schept geen verwachtingen.

Lijkt mij een deels prima oplossing, hoewel ik wel graag de status "niet geaccepteerd", "in behandeling" en "nog niet te beoordelen" zou willen houden. Zo kan je zelf snel een overzichtje krijgen welke waarnemingen misschien meer documentatie kunnen gebruiken etc.

Hiernaast: misschien dit topic even verplaatsen? Het is eigenlijk een algemeen "probleem" (bij gebrek aan beter woord), niet alleen voor vogelaars.
Douwe van der Ploeg

Jan vH

Citaat van: Douwe van der Ploeg op mei 23, 2012, 18:39:35 PM
Citaat van: hiskodevries op mei 23, 2012, 16:53:22 PM
de oplossing is natuurlijk heel simpel, alleen admins zien nog de status van een waarneming.
dat schept geen verwachtingen.

Lijkt mij een deels prima oplossing, hoewel ik wel graag de status "niet geaccepteerd", "in behandeling" en "nog niet te beoordelen" zou willen houden. Zo kan je zelf snel een overzichtje krijgen welke waarnemingen misschien meer documentatie kunnen gebruiken etc.

Hiernaast: misschien dit topic even verplaatsen? Het is eigenlijk een algemeen "probleem" (bij gebrek aan beter woord), niet alleen voor vogelaars.

Ik zie toch ook graag of een waarneming is goedgekeurd of niet. Dat betekend over het algemeen dat de waarneming klopt, en dat is toch handig om te weten als je de soort niet kent. Ik zou het erg jammer vinden als de status onzichtbaar wordt, vanwege iets onzinnigs als dit...
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Botervlieg

Hoe zien jullie dat voor je, waarnemingen zonder goedkeuring?

Dan weet niemand meer waar die aan toe is. Weet je niet meer of foto's wel juist zijn.
Komen er nog meer vragen op het forum "is dit wel goed" "heeft een expert er al naar gekeken".

Waarneming informeert waarnemers niet goed. Ik krijg vaak veel vragen. Mensen hebben geen benul van hoe waarneming werkt en wat er mogelijk is.
Doe daar eens wat aan. Daar los je héél veel mee op. Het is niet de fout van de waarnemer die iets niet begrijpt. Maar fout van de maker die niet goed informeert.
Op het forum ja, daar wel. Maar hoeveel mensen lezen dat topic? En de meeste komen helemaal niet op het forum.


Jeroen Nagtegaal

Allereerst horen nieuwe gebruikers de handleiding te lezen, daarin wordt ook verwezen naar het forum.

Verder zou een waarnemer eigenlijk niet moeten gaan twijfelen aan de hand van het wel of niet goedkeuren van een waarneming. Als ie onzeker is, hoort het vinkje zeker uit te vinken. Aanvullend kan ie dan het forum raadplegen.

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

joostheeremans

Toen ik hier begon met invoeren bestond dat hele systeem met zichtbaar goedkeuren nog niet, werkte prima wat mij betreft. Als je de fout in ging kreeg je een berichtje, net als nu overigens. Worden er eigenlijk weleens waarnemingen afgekeurd door admins zonder verder commentaar?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: joostheeremans op mei 23, 2012, 18:58:13 PM
Worden er eigenlijk weleens waarnemingen afgekeurd door admins zonder verder commentaar?
Ja, als is dat tegen het beleid van Wrn.nl in.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Botervlieg

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 23, 2012, 18:57:51 PM
Allereerst horen nieuwe gebruikers de handleiding te lezen, daarin wordt ook verwezen naar het forum.

Verder zou een waarnemer eigenlijk niet moeten gaan twijfelen aan de hand van het wel of niet goedkeuren van een waarneming. Als ie onzeker is, hoort het vinkje zeker uit te vinken. Aanvullend kan ie dan het forum raadplegen.

Dat is de theorie ja. Maar hoe vaak gebeurt het in de praktijk?
Die hele handleiding is ook enorm lang.
Dingen werken niet altijd even logisch.

etc

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: M. Baltus op mei 23, 2012, 19:04:15 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 23, 2012, 18:57:51 PM
Allereerst horen nieuwe gebruikers de handleiding te lezen, daarin wordt ook verwezen naar het forum.

Verder zou een waarnemer eigenlijk niet moeten gaan twijfelen aan de hand van het wel of niet goedkeuren van een waarneming. Als ie onzeker is, hoort het vinkje zeker uit te vinken. Aanvullend kan ie dan het forum raadplegen.

Dat is de theorie ja. Maar hoe vaak gebeurt het in de praktijk?
Die hele handleiding is ook enorm lang.
Dingen werken niet altijd even logisch.

etc

Als je een nieuwe wasmachine koopt en je komt er niet uit pak je toch ook de handleiding erbij? Waarom dan niet ook bij een website?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: Douwe van der Ploeg op mei 23, 2012, 18:39:35 PM
Citaat van: hiskodevries op mei 23, 2012, 16:53:22 PM
de oplossing is natuurlijk heel simpel, alleen admins zien nog de status van een waarneming.
dat schept geen verwachtingen.

Lijkt mij een deels prima oplossing, hoewel ik wel graag de status "niet geaccepteerd", "in behandeling" en "nog niet te beoordelen" zou willen houden. Zo kan je zelf snel een overzichtje krijgen welke waarnemingen misschien meer documentatie kunnen gebruiken etc.

...

Er is ook nog een tussenoplossing mogelijk: het vinkje niet meer gebruiken en alleen nog de status bij de details van een waarneming laten zien. Voor iedereen dus. Dan is het veel minder opzichtig en zal het op den duur ook wel minder belangrijk worden.
Ook dit heeft nadelen.

Het beste lijkt mij toch nog altijd dat mensen (leren) beseffen dat het krijgen/geven van een groen vinkje geen doel kan zijn maar dat het een visuele uiting is van het streven naar een zo betrouwbaar mogelijke database.
Even afdwalen:
Hetzelfde zou je kunnen aanvoeren tegen de opzichtige aandacht voor zeldzame soorten, bijvoorbeeld op de voorpagina. De status van een soort is een nuttig gegeven maar op die opzichtige manier kan de indruk ontstaan dat het vooral om zeldzaamheden is te doen. Zo kweekt je mensen voor wie een donkerrode soort met het groene keurmerkje van Waarneming het hoogste goed is.

Als er zoveel mails zijn met 'waarom is mijn waarneming nog niet goedgekeurd?' zou het dan niet de moeite waard zijn om die automatisch te laten beantwoorden?
Herman van der Meer

hiskodevries

Door ze door te sturen naar Marleen?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rick van der Weijde

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 23, 2012, 18:57:51 PM
Verder zou een waarnemer eigenlijk niet moeten gaan twijfelen aan de hand van het wel of niet goedkeuren van een waarneming. Als ie onzeker is, hoort het vinkje zeker uit te vinken. Aanvullend kan ie dan het forum raadplegen.

Citaat van: HPM op mei 23, 2012, 19:08:13 PM
Het beste lijkt mij toch nog altijd dat mensen (leren) beseffen dat het krijgen/geven van een groen vinkje geen doel kan zijn maar dat het een visuele uiting is van het streven naar een zo betrouwbaar mogelijke database.

Volgens mij zit in bovenstaande posten de crux. Het doel van Waarneming.nl is toch niet de admins je eigen determinatie rond te laten maken...? Die verantwoordelijkheid ligt bij de waarnemers zelf, eventueel met raadplegen van het forum. Het laat zoals Herman aangeeft zien dat Waarneming.nl zich inzet voor het betrouwbaar houden van de ingevoerde gegevens.

Ik kijk zelf niet eens naar de groene vinkjes. Bij onzekerheden / vragen raadpleeg ik het forum, bij foute determinaties zal ik ongetwijfeld (misschien op den duur) een vraag krijgen.
Ik zie het probleem niet zo.

Gr. Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Botervlieg

Ik ga het nu voor de ik-weet-niet-hoeveelste-keer zeggen:

Waarom informeert waarneming de waarnemers niet beter?

Op het vogelboard stond dacht ik iets: Als er na een week geen goedkeuring is, dan mag je het zeggen. Nou en dan doen mensen dat en krijg je dit.

INFORMEER BETER/DUIDELIJKER NAAR DE GEBRUIKER in plaats van de makkelijkste weg te kiezen en gewoon dingen weg te halen waar anderen wel goed mee omgaan.

....


simonvb

Citaat van: M. Baltus op mei 23, 2012, 20:14:29 PM
Ik ga het nu voor de ik-weet-niet-hoeveelste-keer zeggen:

Waarom informeert waarneming de waarnemers niet beter?

Op het vogelboard stond dacht ik iets: Als er na een week geen goedkeuring is, dan mag je het zeggen. Nou en dan doen mensen dat en krijg je dit.

INFORMEER BETER/DUIDELIJKER NAAR DE GEBRUIKER in plaats van de makkelijkste weg te kiezen en gewoon dingen weg te halen waar anderen wel goed mee omgaan.

....


Wel adem blijven halen, Marleen......tjonge tjonge.
Met vriendelijke groet,

Simon

BramtK

Simon toch, dat is toch ook geen contructieve bijdrage!?


Even een gek idee, kunnen waarnemingen niet gekeurd worden door andere gebruikers? Met een systeem vergelijkbaar als de fotowaardering. Het is toch eigenlijk hopeloos ouderwets dat een paar man dat in de eigen tidj zit te doen.
Groeten,

Bram ter Keurs

simonvb

Citaat van: BramtK op mei 23, 2012, 21:47:58 PM
Simon toch, dat is toch ook geen contructieve bijdrage!?


Even een gek idee, kunnen waarnemingen niet gekeurd worden door andere gebruikers? Met een systeem vergelijkbaar als de fotowaardering. Het is toch eigenlijk hopeloos ouderwets dat een paar man dat in de eigen tidj zit te doen.


Sorry Bram, het zal de warmte dan wel zijn. :-\
Met vriendelijke groet,

Simon

HPM

Citaat van: BramtK op mei 23, 2012, 21:47:58 PM
Simon toch, dat is toch ook geen contructieve bijdrage!?


Even een gek idee, kunnen waarnemingen niet gekeurd worden door andere gebruikers? Met een systeem vergelijkbaar als de fotowaardering. Het is toch eigenlijk hopeloos ouderwets dat een paar man dat in de eigen tidj zit te doen.

En hoe denk je dan de kwaliteit te kunnen garanderen?
Kijk eens naar de determinatievragen die op het forum worden gesteld of  de eindeloze discussies over wat iets is of niet.

Herman van der Meer

Guus Peterse

Citaat van: BramtK op mei 23, 2012, 21:47:58 PM
Even een gek idee, kunnen waarnemingen niet gekeurd worden door andere gebruikers? Met een systeem vergelijkbaar als de fotowaardering. Het is toch eigenlijk hopeloos ouderwets dat een paar man dat in de eigen tidj zit te doen.
Er zijn uiteraard voldoende vogelaars die dat heel goed kunnen, maar als iedereen dat gaat doen, moet je als admin toch weer al die door niet-admins gekeurde waarnemingen gaan controleren, vrees ik. Dat schiet niet op. Je kunt natuurlijk wel een aantal mensen speciale rechten daartoe geven. En wat heb je dan?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

BramtK

Die moeilijke discussies zie je vooral op het forum. De kwaliteit volgt uit de meerderheid van stemmen en dat zal een de bulk aan werk uit handen van de admins nemen. Maar inderdaad, je kan kan genoeg 'maren' verzinnen om een idee te torpederen.


Overigens gaat er nu ook wel eens wat mis.
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: BramtK op mei 23, 2012, 22:18:10 PM
Die moeilijke discussies zie je vooral op het forum. De kwaliteit volgt uit de meerderheid van stemmen en dat zal een de bulk aan werk uit handen van de admins nemen. Maar inderdaad, je kan kan genoeg 'maren' verzinnen om een idee te torpederen.


Overigens gaat er nu ook wel eens wat mis.

Het gaat om de kwaliteit van de database. Daar heb je juiste determinaties voor nodig.

Ik begrijp echt niet hoe je je dat voorstelt. Als 25$ van de stemmers zegt dat het Lammergier is, 25% dat het een Zwarte Wouw is, 25% dat het een Zwatre Kraai is en 25% een Bruine Kiekendief, wat wordt het dan? Of heeft de laatste stemmer altijd gelijk, ook als die zegt dat het een Goudhaantje is?

Herman van der Meer

Joris Verhees

Als dat zo is gaat de waarneming op niet te beoordelen, lijkt me zo..
Met groet, Joris Verhees

joostheeremans

Krijgen we daarna zeker allemaal boze mailtjes toegestuurd  >:( ;D
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

BramtK

Maar wat denk je, Herman, zal dat zo bij 90% van de waarnemingen gaan? Of zou het bij 90% van de waarnemingen meteen goed gaan? Kijk eens naar de laatste 1000 foto's (nu!) en stel je die vraag dan nog eens. Ik zeg trouwens niet dat we het concept admins moeten afschaffen.
Groeten,

Bram ter Keurs

Vincent Hart

Citaat van: BramtK op mei 23, 2012, 22:44:06 PMIk zeg trouwens niet dat we het concept admins moeten afschaffen.
Het zou wel een hoop ellende schelen natuurlijk  ;)

Volgens mij proberen we nu een probleem op te lossen (waarnemers krijgen 'hun' vinkje niet snel genoeg) dat niet bestaat.

@Marleen, als we toch aan het herhalen zijn: Wat lijkt jou een betere manier om onze gebruikers effectief te informeren over het doel van het heilige  :right: je?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers