Hoofdmenu

Keuren?

Gestart door e.walstra, mei 23, 2012, 09:36:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

e.walstra

Ligt het aan mij of duurt het keuren van vogels de laatste tijd erg lang?
Normaal zijn ze zo snel en nu heb ik nog wat simpele vogels van 12mei
die nog niet gekeurd zijn.

Erwin

frankmeer

Frank van der Meer

Henri van Dodeweerd

Heb ik ook wel eens gehad.

Gewoon geduld hebben. Komt vanzelf. De admins zullen het wel druk hebben.
Als je niet zeker van je determinatie bent kun je het voor de zekerheid hier op het forum checken.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Botervlieg

Volgens mij is dat niet wat Erwin bedoelt.

Normaal gesproken worden veel waarnemingen op dezelfde dag goedgekeurd en anders wel volgende dag.
Dat het wat langer duurt een keer is niet erg, maar het gebeurde gewoon zelden/nooit, de admins waren altijd heel snel.
Het is geen twijfel of het wel of niet goed is of waarom is het nog niet gekeurd want het is toch goed.
Maar eerder dat het altijd zo snel gaat en wat is er aan de hand dat het nu langzamer gaat. Verder geen probleem of klacht, maar belangstelling wat er speelt.

Klopt dat Erwin, dat je het zo bedoelt?

Nu zijn er inderdaad veel waarnemingen die niet nog zijn goedgekeurd. Ik heb ook nog allemaal meerkoeten, grauwe ganzen en andere "simpele"  dingen die nog niet zijn goedgekeurd.

Het is begonnen toen vincent en robert volgens mij ? op vakantie waren. Ik vermoed dat het vooral door het mooie weer veel drukker is geworden voor de vogeladmins en dat ze het daarom niet meer helemaal bijhouden. Ik weet niet of er nog meer admins op vakantie zijn of dat ze zelf ook lekker van het mooie weer genieten en daardoor minder bezig zijn met het goedkeuren van waarnemingen.

Groetjes, Marleen

JohanvantBosch

Citaat van: M. Baltus op mei 23, 2012, 09:42:03 AM
Ik vermoed dat het vooral door het mooie weer veel drukker is geworden voor de vogeladmins en dat ze het daarom niet meer helemaal bijhouden. Ik weet niet of er nog meer admins op vakantie zijn of dat ze zelf ook lekker van het mooie weer genieten en daardoor minder bezig zijn met het goedkeuren van waarnemingen.

Dit is natuurlijk een tijd waarin iedereen veel naar buiten gaat, dan blijft er minder tijd over voor vrijwilligerswerk.... Het komt komende winter vast wel weer goed....  O0

hiskodevries

Als mensen 'eisen' aan de admins gaan stellen wil ik best een gironummer ter beschikking stellen welke jullie vol kunnen storten en ik de admins ga betalen per gekeurde waarneming.
vogel foto`s : >15.000 in de wachtrij, vorige week waren dat er nog 8000. mooi weer lekker naar buiten, bij slecht weer wordt dat wel weer bijgewerkt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Henri van Dodeweerd

Citaat van: hiskodevries op mei 23, 2012, 10:20:18 AM
Als mensen 'eisen' aan de admins gaan stellen wil ik best een gironummer ter beschikking stellen welke jullie vol kunnen storten en ik de admins ga betalen per gekeurde waarneming.
vogel foto`s : >15.000 in de wachtrij, vorige week waren dat er nog 8000. mooi weer lekker naar buiten, bij slecht weer wordt dat wel weer bijgewerkt.

Ik denk niet dat het zo bedoeld is. Maar meer een afvragen. Eerder waren ze soms binnen 5 minuten goedgekeurd. Nu duurt het soms wat langer. Iemand kan zich dan afvragen waar dat door komt. Dan geven we daar toch gewoon antwoord op? 
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Botervlieg

Citaat van: Henri van Dodeweerd op mei 23, 2012, 10:24:11 AM
Citaat van: hiskodevries op mei 23, 2012, 10:20:18 AM
Als mensen 'eisen' aan de admins gaan stellen wil ik best een gironummer ter beschikking stellen welke jullie vol kunnen storten en ik de admins ga betalen per gekeurde waarneming.
vogel foto`s : >15.000 in de wachtrij, vorige week waren dat er nog 8000. mooi weer lekker naar buiten, bij slecht weer wordt dat wel weer bijgewerkt.

Ik denk niet dat het zo bedoeld is. Maar meer een afvragen. Eerder waren ze soms binnen 5 minuten goedgekeurd. Nu duurt het soms wat langer. Iemand kan zich dan afvragen waar dat door komt. Dan geven we daar toch gewoon antwoord op?

Nou precies, maar kennelijk is dat iets heel bizars.

Hisko, let even wat beter op wat je zegt, kom op zeg. Eisen stellen aan admins en met betalen voor goedkeuring, doe even 'normaal' . Er is meerdere malen gezegd dat het gewoon een vraag is van goh hoe of wat en dat het geen beklag/verwijt is.

Botervlieg

Ik had precies dezelfde vraag als Erwin, liep er al zeker 1,5 week mee, ook gewoon uit belangstelling.

Heb het hier niet 'durven'  vragen omdat ik al 'bang' was dat er zo gereageerd zou worden.

Komt het wel eens in jullie op dat mensen niet altijd maar het slechtste bedoelen?!
Maar ook wel eens gewoon geinteresseerd en/of betrokken zijn?


Douwe van der Ploeg

Hisko, uit nieuwsgierigheid:
Als ik nu een waarneming invoer met een oude datum, zeg 3 jaar geleden (wel met foto), komt die dan gewoon bovenaan het lijstje te staan, of ergens onderaan? (Dus: wat telt, datum van invoering of datum van waarneming?)
Douwe van der Ploeg

frankw

Citaat van: frankmeer op mei 23, 2012, 09:37:03 AM
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=169078.0
Citeer
Achteraf ingevoerde waarnemingen verschijnen niet, of helemaal onderaan, het 'to do' lijstje van de admins.
TIP: Voer je waarneming snel na het waarnemen in, bij voorkeur op dezelfde dag. De makkelijkste manier om dit te doen is natuurlijk je waarnemingen vanuit het veld invoeren!

e.walstra

O jee. Dit was inderdaad niet de bedoeling van mijn vraag. Marleen had het
goed begrepen, het viel mij op omdat ze normaal de snelte admins zijn van
waarneming. Die libelle lui zijn ook erg goed.
Ik dacht dat ze mischien erop uit waren naar al die zeldzaamheden om die zelf
te gaan zien.
Ik wil best even wachten, geen probleem, maar het viel me gewoon op.

Erwin

Douwe van der Ploeg

Citaat van: frankw op mei 23, 2012, 10:42:31 AM
Citaat van: frankmeer op mei 23, 2012, 09:37:03 AM
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=169078.0
Citeer
Achteraf ingevoerde waarnemingen verschijnen niet, of helemaal onderaan, het 'to do' lijstje van de admins.
TIP: Voer je waarneming snel na het waarnemen in, bij voorkeur op dezelfde dag. De makkelijkste manier om dit te doen is natuurlijk je waarnemingen vanuit het veld invoeren!

Duidelijk, bedankt! :)
Douwe van der Ploeg

HPM

Citaat van: frankw op mei 23, 2012, 10:42:31 AM
Citaat van: frankmeer op mei 23, 2012, 09:37:03 AM
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=169078.0
Citeer

Achteraf ingevoerde waarnemingen verschijnen niet, of helemaal onderaan, het 'to do' lijstje van de admins.
TIP: Voer je waarneming snel na het waarnemen in, bij voorkeur op dezelfde dag. De makkelijkste manier om dit te doen is natuurlijk je waarnemingen vanuit het veld invoeren!

Kan wel zijn maar ik voer waarnemingen soms dagen later in en ik vervang een geluidsopname bij een oude waarneming nog wel eens door een betere waardoor de goedkeuring verdwijnt, maar over het algemeen worden zulke waarnemingen snel opgepikt.
Mijn ervaring is ook  dat jaren later ingevoerde waarnemingen van zeldzame soorten ook snel worden opgemerkt, zelfs als er geen foto bij zit.
Afgezien daarvan kan ik niet in het veld invoeren en als ik dat wel kon zou ik dat waarschijnlijk heel vaak niet doen.
Herman van der Meer

hiskodevries

#14
Citaat van: Douwe van der Ploeg op mei 23, 2012, 10:36:17 AM
Hisko, uit nieuwsgierigheid:
Als ik nu een waarneming invoer met een oude datum, zeg 3 jaar geleden (wel met foto), komt die dan gewoon bovenaan het lijstje te staan, of ergens onderaan? (Dus: wat telt, datum van invoering of datum van waarneming?)
Douwe, laat ze maar kletsen, in de adminschermen komt de laatst ingevoerde foto/waarneming boven aan te staan net nog een renvogel uit 1844 beoordeeld http://waarneming.nl/waarneming/view/68496749
en ja ook excuses van mij, maar elke dag komt dezelfde vraag in de mail binnen dan wordt je daar wel eens moe van.
Veel (m.n. kleine zangvogels) zijn vanaf foto moeilijk in 1 oogopslag te beoordelen vandaar de enorme hoeveelheid openstaande foto`s van  Loofzangers (Phylloscopidae)
overzicht foto`s :
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankw

Dan mag het topic aangepast worden. 8)

Henri van Dodeweerd

Citaat van: hiskodevries op mei 23, 2012, 12:53:58 PM
Citaat van: Douwe van der Ploeg op mei 23, 2012, 10:36:17 AM
Hisko, uit nieuwsgierigheid:
Als ik nu een waarneming invoer met een oude datum, zeg 3 jaar geleden (wel met foto), komt die dan gewoon bovenaan het lijstje te staan, of ergens onderaan? (Dus: wat telt, datum van invoering of datum van waarneming?)
Douwe, laat ze maar kletsen, in de adminschermen komt de laatst ingevoerde foto/waarneming boven aan te staan net nog een renvogel uit 1844 beoordeeld http://waarneming.nl/waarneming/view/68496749
en ja ook excuses van mij, maar elke dag komt dezelfde vraag in de mail binnen dan wordt je daar wel eens moe van.
Veel (m.n. kleine zangvogels) zijn vanaf foto moeilijk in 1 oogopslag te beoordelen vandaar de enorme hoeveelheid openstaande foto`s van  Loofzangers (Phylloscopidae)

Dit vind ik ook heel goed te begrijpen! Ik kan me ook voorstellen dat je daar moe van wordt!
Laat ik je vast beloven dat ik je niet zal mailen daarover ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

frankmeer

Citaat van: hiskodevries op mei 23, 2012, 12:53:58 PM
Citaat van: Douwe van der Ploeg op mei 23, 2012, 10:36:17 AM
Hisko, uit nieuwsgierigheid:
Als ik nu een waarneming invoer met een oude datum, zeg 3 jaar geleden (wel met foto), komt die dan gewoon bovenaan het lijstje te staan, of ergens onderaan? (Dus: wat telt, datum van invoering of datum van waarneming?)
Douwe, laat ze maar kletsen, in de adminschermen komt de laatst ingevoerde foto/waarneming boven aan te staan net nog een renvogel uit 1844 beoordeeld http://waarneming.nl/waarneming/view/68496749

... die nog in roulatie is bij de CDNA...  ;)
Frank van der Meer

milvusmilvus

Hebben jullie misschien hulp nodig om de achterstanden weg te werken?
Groet, Edzard

hiskodevries

nee hoor. gewoon wachten op een tijdje slecht weer. dan worden de waarnemers weer aan de tand gevoeld
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op mei 23, 2012, 12:53:58 PM
en ja ook excuses van mij, maar elke dag komt dezelfde vraag in de mail binnen dan wordt je daar wel eens moe van.

Excuses aanvaart. Ik begrijp je irritatie/frustratie daarover. Maar soms (vaak) helpt het meer als je de bron daarvan probeert aan te pakken.
En als je niet weet hoe, vraag het gerust. Misschien heeft iemand een idee.

Bij de vogels is een groot topic bericht over het goedkeuren. Ik denk dat veel mensen het bestaan er niet van weten en als ze het wel weten niet altijd dat hele stuk (willen) lezen.

Is het niet een idee om (bijv tijdelijk nu het zomer is geworden of tijdelijk wanneer de situatie veranderd) een melding in het scherm laten verschijnen?
Bijv op de voorpagina bovenaan waar we toen ook die donatie-teller hadden. Of bijv bij de 1e waarneming die je op een dag invoert (dus elke keer 1x per dag zo'n melding)...

Gewoon even kort en in een duidelijk kleurtje
"Wat een heerlijk weer he! Dat vinden veel waarnemers en admins ook! Dat betekend extra veel waarnemingen en omdat admins ook graag naar buiten gaanmogen, wat minder mankracht om het controleren van waarnemingen bij te houden. Heb geduld, je waarneming wordt sowieso gecontroleerd, maar het kan enkele dagen/weken/maanden (wat je wilt) duren."

Het zijn suggesties dus als het niet helemaal is wat je wil, geef dan aan wat je er precies van niet prettig vind, dan kunnen we met elkaar dat stukje van de oplossing misschien vervangen voor wat anders.

Groetjes, Marleen

Vincent Hart

Misschien goed om nog even te benadrukken in deze discussie: Het vinkje is leuk voor de waarnemer, maar het is niet bedoeld voor de waarnemer.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

BramtK

Goed om te weten, inderdaad. Ik heb dat vinkje vanuit een ander perspectief ook wel eens geprobeerd te relativeren, maar de realiteit is dat mensen er toch behoorlijk wat waarde aan hechten. Voor sommigen is het de kers op de taart. (En ik bedoel hier niets negatiefs mee. :))
Groeten,

Bram ter Keurs

DuDe

Citaat van: Vincent Hart op mei 23, 2012, 15:56:47 PM
Misschien goed om nog even te benadrukken in deze discussie: Het vinkje is leuk voor de waarnemer, maar het is niet bedoeld voor de waarnemer.
Fijne vakantie gehad, Vincent?   ;)
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Henri van Dodeweerd

Citaat van: BramtK op mei 23, 2012, 16:03:17 PM
Goed om te weten, inderdaad. Ik heb dat vinkje vanuit een ander perspectief ook wel eens geprobeerd te relativeren, maar de realiteit is dat mensen er toch behoorlijk wat waarde aan hechten. Voor sommigen is het de kers op de taart. (En ik bedoel hier niets negatiefs mee. :))

Mij persoonlijk boeit zo'n vinkje ook niet heel veel.
Soms is het wel een bevestiging of de determinatie juist is. Maar dat kan ook via het forum  ;D
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Vincent Hart

Citaat van: DuDe op mei 23, 2012, 16:05:17 PM
Citaat van: Vincent Hart op mei 23, 2012, 15:56:47 PM
Misschien goed om nog even te benadrukken in deze discussie: Het vinkje is leuk voor de waarnemer, maar het is niet bedoeld voor de waarnemer.
Fijne vakantie gehad, Vincent?   ;)
Heerlijk! Maar volgens mij is dit dus het terugkerende misverstand, zie ook Bram. De validatie is ingericht op het keuren van de waarnemingen, niet op het zo snel mogelijk keuren van de waarnemingen. Afhankelijk van de beschikbare tijd en zin bij de validators, gaat dat dus soms lekker snel, en soms verrekte langzaam  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Botervlieg

#26
Citaat van: Vincent Hart op mei 23, 2012, 16:33:57 PM
Citaat van: DuDe op mei 23, 2012, 16:05:17 PM
Citaat van: Vincent Hart op mei 23, 2012, 15:56:47 PM
Misschien goed om nog even te benadrukken in deze discussie: Het vinkje is leuk voor de waarnemer, maar het is niet bedoeld voor de waarnemer.
Fijne vakantie gehad, Vincent?   ;)
Heerlijk! Maar volgens mij is dit dus het terugkerende misverstand, zie ook Bram. De validatie is ingericht op het keuren van de waarnemingen, niet op het zo snel mogelijk keuren van de waarnemingen. Afhankelijk van de beschikbare tijd en zin bij de validators, gaat dat dus soms lekker snel, en soms verrekte langzaam  ;)

Vincent, dat ben ik zeker met je eens.

Maar psychologisch gezien heeft het met verwachting te maken. Als iets elke dag gebeurt, wordt verwacht dat dat zo blijft. Dat het alle komende dagen ook zo zal zijn.

Ik lees vaak mail en antwoord meestal snel. Maar ik weiger bijv mail op mijn mobiel standaard toe te staan, te lezen en te antwoorden. Want mensen gaan vervolgens verwachten dat je altijd bereikbaar bent en onmiddellijk opspringt als zij wat van je willen.

Een ander voorbeeld is de hoeveelheid werk die iemand op een dag of in een week doet. Doet iemand steeds 10 dingen op 1 dag en red dat binnen de tijd, dan gaat dat goed. Geef je hem/haar er 2 dingen bij waar eigenlijk geen tijd voor is, maar door stress en extra hard werken doet hij/zij het toch en red het. -> Dan kunnen 12 dingen dus ook. En loop je het risico dat je dat voortaan moet doen. Geef je daarna weer 2 dingen erbij (dus 14 in totaal) en hoe hij/zij het doet maakt niet uit maar hij/zij red het. Dan konden die 14 dingen dus prima. En kan het gerust nog eens.

Op het moment dat je altijd binnen een kwartier waarnemingen goedkeurt, ja dan vinden mensen het raar als het ineens een paar dagen niet gebeurt. Zonder verwijt naar wie dan ook. Ze zijn het gewoon niet gewend.

(http://nl.wikipedia.org/wiki/Operante_conditionering / http://nl.wikipedia.org/wiki/Conditionering_(psychologie) )

Wat mensen niet zien is er niet. Mensen zien geen hardwerkende admins die 100-den/1000-den waarnemingen per dag bekijken en hoeveel tijd dat kost. Dus die admins "zijn er niet". Mensen zien niet dat 14 dingen in de tijd van 10 dingen enorm veel stress en werkdruk geeft. Dus dat probleem en die stress/werkdruk "zijn er niet".

Groetjes, Marleen

hiskodevries

de oplossing is natuurlijk heel simpel, alleen admins zien nog de status van een waarneming.
dat schept geen verwachtingen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op mei 23, 2012, 16:53:22 PM
de oplossing is natuurlijk heel simpel, alleen admins zien nog de status van een waarneming.
dat schept geen verwachtingen.

Waarom moet alles altijd maar weg?

Als iets niet in 1x lukt hoef je het echt niet gelijk mensen te ontnemen.

Niet altijd maar voor "de makkelijkste weg" kiezen. Dat is voor waarneming echt niet goed.

Vincent Hart

Maar Marleen, we leggen nu soms meerdere keren per week uit 'waarom mijn waarneming nog niet is goedgekeurd' en er is niet voor niets ook dat topic met die titel. Wat kunnen we naar jouw idee nog meer doen dan dat of wat Hisko voorstelt?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers