welk vogeltje is dit?

Gestart door creaspirit, juli 17, 2005, 17:20:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

creaspirit

Hallo.
Ik ben hevig op zoek naar een vogeltje, dat sinds gister in onze tuin bivakkeert, maar ik kan het niet vinden. Het is een heel klein bruin vogeltje, met een wipstaartje, en lijkt op een winterkoninkje. Maar toen ik het geluid erbij ging opzoeken - trouwens, de winterkoning leeft toch op de grond! Maar deze zit gewoon in bomen - vond ik het nergens.
Het geluid is - moeilijk om uit te leggen - een eentonig, zich herhalend, kort geluidje, wat lijkt op tikken. De toonhoogte blijft ook hetzelfde. Het is geen zang.
Ik heb het niet eerder gehoord, en ben erg benieuwd of iemand me verder kan helpen.
Vriendelijke groetjes,
Ineke

Rick van der Weijde

Hoi Ineke,

het geen jij bij geluid en uiterlijk beschrijft past uitstekend op Winterkoning. Roep van een Winterkoning vergelijk ik dikwijls met het tegen elkaar aan tikken van twee steentjes. Verder zeg je dat Winterkoninkjes alleen op de grond voorkomen. Dat is ook niet helemaal juist. Het klopt dat ze er vrij veel tijd besteden, maar ze bevinden zich minstens evenveel in struiken, hagen en bomen. Ze gebruiken boomtoppen bijvoorbeeld erg vaak als zangpost.
Ik denk dat je dus gewoon een Winterkoning heb gespot.

Groet,
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Nico Omlo

Gisteren 16-07 's morgens  op een begraafplaats zeer goed onder houden  en met weinig ondergroei hoorde/zag ik 'n winterkoning luid alarmeren.
Klink krachtig luid herhaald tsek,tsek,tsek.(wat metaalachtig)
Later vloog hij/zij op naar 'n boom.Uitzonderingen bevestigen de regel.
Dus het is heel goed mogelijk dat je winterkoning hebt waargenomen.
CiteerHet is een heel klein bruin vogeltje, met een wipstaartje, en lijkt op een winterkoninkje
Heb je de waarneming al vergeleken met   deze foto's
Een Winterkoning is onmiskenbaar.
Nico.Omlo.



Mijn Waarnemingen

creaspirit

Goh, ontzettend bedankt! Ik heb dit geluid nog nooit gehoord, en nog nooit een winterkoning in mijn tuin gehad. Weten jullie ook dan, waarom hun geluid zo "alarmerend" klinkt? Hij fladdert nu al sinds gister rond onze tuin, en het geluid gaat onophoudelijk door. Heel apart.
Ineke

Jan-Pieter

Misschien heeft hij jongen in de buurt en dan ben jij of de buurman/vrouw of een kat of...... een bedreiging voor zijn jongen. Daarom zal hijonafhoudelijk alarmeren.

MVG JP