Afwijkende oorkwal

Gestart door Margreet Kwh, mei 22, 2012, 12:46:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

Deze kwam ik tegen in de database, een afwijkende Oorkwal met 6 maaglobben i.p.v. 4.
Ik weet niet of dit vaker voorkomt, maar vond het aardig om te laten zien.
http://waarneming.nl/waarneming/view/68620084, van M. van Soest.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jan van Duinen

Hoi Margreet,

Dit komt vaker voor, hieronder een stukje uit "De Strandvlo" 23.(3) de  naam van de schrijver weet ik helaas niet:

Afwijkende vormen van de oorkwal.

Normaal heeft de oorkwal 4 gonaden (voortplantingsorganen), de witte cirkels die van bovenaf goed zichtbaar zijn. Groot was mijn verwondering toen ik op 4 mei 2003 een exemplaar zag met 6 gonaden, net een bloem, gewoon prachtig! Van toen af zag ik regelmatig dieren met 5, 6 of zelfs 7 gonaden. Waren deze dieren de tel kwijt? Was er iets mis met het milieu? Was er een nieuwe soort ontstaan? Ik had dit vroeger nooit gezien en plots had ongeveer 2 procent van de dieren teveel gonaden. Toegegeven, ik ben er speciaal beginnen op letten en doelgericht gaan tellen. Wat speurwerk in literatuur leverde toch antwoorden. Aan de Belgische kust was het verschijnsel reeds opgemerkt door M.-Th. Vanhaelen (1997 a, 1997 b) in 1989 en in 1997. Uit Russell (1970) blijkt dat abnormaliteiten bij de oorkwal verre van zeldzaam zijn. Voor dieren met een abnormaal aantal sensororganen (normaal zijn er 8) geeft Russell percentages tussen 15,3 en 24,9. Percentages van 1,47 tot 2,76 worden opgegeven voor dieren (ephyren en adulten) met een abnormaal aantal mondlippen en gonaden. Op 5000 ex. vond Brown in (Russell, 1970) zelfs l adult met 8 gonaden en l adult met 9 gonaden. Het door mij gevonden percentage van l ,96 ligt binnen deze grenzen.

Hieronder het in 2003, op totaal 1988 exemplaren, geteld aantal afwijkingen:
met 5 gonaden 12 ex.
met 6 gonaden 26 ex.
met 7 gonaden l ex.
totaal 39 ex.
percentage 1,96 %

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven