Empis cf univittata (B) ???

Gestart door harry60, mei 22, 2012, 12:21:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

harry60

Ik zit zelf de denken aan Empis digramma, als deze het is dan staat hij nog niet in de lijst op .be ?
Het betreft deze waarneming
http://waarnemingen.be/waarneming/view/68651971
Empis spec. gezien op 2012-05-22 De Kevie
Foto's:


bij voorbaat dank Harry de Koning
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Joris Menten

?: http://waarnemingen.be/soort/photos/8344

Overigens "digramma" betekent, "twee strepen". Het lijkt me vrij logisch dat dit geen digramma is  :rolleye: .

Joris

harry60

Inderdaad met 1 streep komt in aanmerking
1 Empis scutellata
2 Empis stercorea

Mijn voorkeur zou de 2e staan als ik ze vergelijk met mijn foto.
Maar goed, wie ben ik.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

Ik heb het probleem gevonden van het niet vinden van E. digramma.
Als je Empis intypt in het invoerveld dan krijg je de lijst met Empis soorten te zien en daar staat digramma niet bij.
Komt dat deze ook een NL naam heeft  :blink:
Bij het intypen van digramma komt de soort er wel uit, ook als je de NL naam intypt.
Misschien moeten ze al de namen even omdraaien  ;D eerst de wetenschappelijke naam en daarachter de evt. NL naam als die er is.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Joris Menten

#4
Wel hij staat er wel bij, maar de Nederlands namen komen achteraan en dus moet je op het eind zoeken, of door blijven typen. Bij "Empis d" krijg je nog maar twee soorten te zien. Over of dit nu E stercorea is, weet ik niet uit het hoofd, maar volgens Fauna europaea staat scutellata niet op de Belgische lijst (wat niet wil zeggen dat die hier niet voorkomt echter ...) Joris

harry60

Ik begrijp het Joris, Bedankt.
En wacht nog even wat andere er van zeggen over de soort, maar zal er niet ver vandaan zitten.

gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

han.endt

#6
Heb je een foto waar de zijkant van het borststuk iets beter opstaat? Er zijn overigens vier gele soorten in België met één streep over de rug. Drie daarvan zijn bijna niet te doen van foto. Voor de vierde heb ik dus een betere zicht op het borststuk van opzij nodig. Ik meen dat de ademopening niet zwart is, maar weet het niet helemaal zeker. Is de ademopening geel dan is het Empis univittata. Die komt in Nederland overigens niet voor.

harry60

Veel groter kan ik de foto niet maken misschien scherper maar dat moet ik thuis doen, ben nu nog even in Belgie
Als ik thuis ben dan zal ik dat eens proberen.

Voor zover bedankt Han
M.Vr.Gr. Harry de Koning

han.endt

Wat ik zo zie op de foto en dat gebruik met de tabel lijkt het erop dat dit Empis univittata is, maar ik weet niet hoe zeldzaam die is in België en hou dus liever nog even een slag om de arm. Ik zie 'm ook niet dagelijks ;) .

harry60

#9
Ik zal hem verlopig als onzeker plaatsen, volgens mij kloppen de zeldzaamheden niet erg op .be van de dansvliegen.
Ik zal eens kijken wat deze soort aan geeft.
Deze soort geeft niets aan want staat nog niet op .be

Ik heb wel een goede foto gevonden op het net waat denk ik dat de adumopening te zien is http://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=ShowLarge&ID=168702 , als dat donkere stipje de opening is dan zal het moeilijk worden van mijn helaas enige foto.
Ik blijf zoeken en misschien kom ik er meer tegen in Belgie

Bedankt Han
M.Vr.Gr. Harry de Koning

han.endt

Citaat van: harry60 op mei 22, 2012, 18:27:09 PM
Ik heb wel een goede foto gevonden op het net waat denk ik dat de adumopening te zien is http://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=ShowLarge&ID=168702 , als dat donkere stipje de opening is dan zal het moeilijk worden van mijn helaas enige foto.

Bedankt Han
Klopt en het beest op de link is dan ook geen Empis unvittata, maar Empis stercorea of E. aemula.

harry60

Aha nu snap ik het.... ik ga me best doen Han om er meer te vinden of de foto thuis te verbeteren.
Die foto (in de link) is weer een goed voorbeeld dat een hoop niet klopt op het internet.

M.Vr.Gr. Harry de Koning

Joris Menten

#12
Deze soort staat in de catalogus voor Belgiê, maar niet op de rode lijst voor Vlaanderen (dus ook niet bij "niet bedreigd", maw als niet bekend uit Vlaanderen). Nu ja zegt niet zoveel, maar algemeen is ze zeker niet.

De tabel er bij gehaald (evt hier te lezen als je geluk hebt: http://books.google.be/books?id=jLilmTNWtTgC&pg=PA164&lpg=PA164&dq=%22empis+univittata%22&source=bl&ots=EFMkl-x0tP&sig=xBhG3O_81gxOF72C818xOTTy7qI&hl=nl&sa=X&ei=WuG7T-mKB8WV-wbuoKG3Cg&ved=0CFcQ6AEwAw#v=onepage&q=%22empis%20univittata%22&f=false) en zover ik kan zien zijn er een aantal dingen die ook niet geheel schijnen te kloppen voor E. univitata (die zou een bredere zwarte middenstreep moeten hebben - hoewel dit op deze foto ook slecht in te schatten is -, en een geheel zwarte achterkop [occiput], terwijl er me hier geel tussen het oog en het zwart op de ociput lijkt te zijn). Al bij al beter op Empis spec. houden en hopen op een foto van opzij bij de volgende.

Joris


han.endt

Die zonkere occiput klopt wel. Maar zo af en toe vraag ik me af waar sommige mensen zich mee bemoeien als een onderwerp al in al zijn facetten belicht is.  Alles valt of staat met de kleur van de ademopening.

Joris Menten

Citaat van: Han Endt op mei 22, 2012, 21:22:50 PM
Die zonkere occiput klopt wel. Maar zo af en toe vraag ik me af waar sommige mensen zich mee bemoeien als een onderwerp al in al zijn facetten belicht is.  Alles valt of staat met de kleur van de ademopening.
:duim:  Sympathiekert !

han.endt

Streber (je haalt ze er zo uit hier op het forum). Net al slim willen zijn de Brachyopa en nu dit weer. Jullie zoeken het maar uit ik bemoei me al nergerns meer mee.

Joris Menten

#16
Citaat van: Han Endt op mei 22, 2012, 21:28:21 PM
Streber (je haalt ze er zo uit hier op het forum). Net al slim willen zijn de Brachyopa en nu dit weer. Jullie zoeken het maar uit ik bemoei me al nergerns meer mee.
Net, Brachyopa ?? Dat is iemand anders denk, ik.
Sorry hoor, maar ik haal er wat literatuur bij om behulpzaam te zijn en geef wat andere kenmerken aan en wat ik vind over de verspreiding in België. Ik weet niet zo goed waarom ik dan weer een streber ben. Maar dan is' t maar zo.

harry60

#17
Vandaag ben ik weer een Empis tegen gekomen deze heeft duidelijk de donkere ademopening vlak bij de vleugelbasis.
Als ik dat vergelijk met de eerste foto dan heeft die dat niet.

Ben nu wel benieuwd welk soort dit is.
een Empis stercorea of E. aemula. ?
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Joris Menten

Op basis van het uitsteeksel aan de buikzijde van de genitaliën maak ik er E. aemula van. Een zijaanzicht van het achterlijfspunt zou nog wat meer zekerheid geven. Joris

harry60

Ik heb nog een foto maar daar zie je nog minder van de uiteinde van deze Empis.
Ik zal deze invoeren als een onzekere.

Bedankt
M.Vr.Gr. Harry de Koning