Hoofdmenu

Raaf?

Gestart door Alex Kwak, januari 14, 2007, 16:28:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Vandaag zag ik bij Deelen (iets ten zuiden van Hoenderloo, Veluwe) twee grote vogels laag overvliegen. Bij de tweede hoorde ik heel duidelijk het windgeruis door de vleugels. Ik vermoed dat het twee raven waren, kan dat in combinatie met dat windgeruis?
Zie ook mijn waarneming.

Waarom blijven die beesten nou niet gewoon lekker ergens in het zicht zitten...  :blink:  
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Kaja

Gezien de plaats zou het goed kunnen. (maar dat wist je zelf ook al neem ik aan :rolleyes: )

P1234

Raaf kan daar heel goed, maar het horen van windgeruis in de vleugels is bij mijn beste weten geen soortkenmerk.  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Alex Kwak

CiteerGezien de plaats zou het goed kunnen. (maar dat wist je zelf ook al neem ik aan :rolleyes: )
Yep, vandaar dat ik er ook op getriggerd was  ;)  
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

steenl

Heb je ook de roep gehoord?
Dit is een beter kenmerk dan het horen van windgeruis van de vleugels.

Alex Kwak

Was het maar waar... Op de een of andere manier houden vogels zich bij mij altijd heel stil  :huh:  
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Rinie van Reenen

Normaal gesproken is een heel goed zichtkenmerk in de vlucht de vorm van de staart. Deze is opvallend wigvormig (de staart als geheel heeft bijna een ruitvorm).
Groet, Rinie van Reenen

tekenaar

CiteerRaaf kan daar heel goed, maar het horen van windgeruis in de vleugels is bij mijn beste weten geen soortkenmerk.
Ik heb dagelijks raven boven mijn huis (buitenland) en het vleugelgeruis is m.i. wel degelijk een prima soortkenmerk voor raaf. Overvliegende bonte kraaien maken dat niet (en zwarte kraaien in Nederland ook niet).  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Alex Kwak

Citeerhet vleugelgeruis is m.i. wel degelijk een prima soortkenmerk voor raaf.
Bedankt, dat maakt mijn dag goed  ;)  
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

snwja3

Laten we eerst stellen dat vleugelgeruis geen specifieke soortkenmerk is voor Raaf.
Ook kraaien kunnen dit hebben en verder ook vele andere vogels (ook afhankelijk van de omstandigheden).

Om nu 2 'grote vogels' met vleugelgeruis (meer kenmerken worden niet genoemd!) te noteren als Raaf is wel erg vaag!
Zoiets, een 'waarneming' waarvan je niet eens echt hebt kunnen genieten, kan/wil je toch niet zo op je lijst zetten!?
Wietze Janse

Bram Rijksen

CiteerLaten we eerst stellen dat vleugelgeruis geen specifieke soortkenmerk is voor Raaf.
Ook kraaien kunnen dit hebben en verder ook vele andere vogels (ook afhankelijk van de omstandigheden).

Om nu 2 'grote vogels' met vleugelgeruis (meer kenmerken worden niet genoemd!) te noteren als Raaf is wel erg vaag!
Zoiets, een 'waarneming' waarvan je niet eens echt hebt kunnen genieten, kan/wil je toch niet zo op je lijst zetten!?
nou ja, daarom heeft Alex 'm waarschijnlijk ook onzeker laten staan. Dat lijkt me vooralsnog ook het hoogst haalbare, hoewel er voor 'Zwarte Kraai' voorzien van een vraagteken ook wel wat valt te zeggen. Want een soort alleen op vleugelgeruis te determineren lijkt me een hachelijke zaak...

harderbroek

CiteerWant een soort alleen op vleugelgeruis te determineren lijkt me een hachelijke zaak...
Met 1 soort moet het lukken Bram in de nacht.
Maar daar wordt de Raaf niet mee bedoeld.
Overgens onze raven in Zeewolde zijn druk in hun broed gebeid (of lees territorium)
groet
Rob
Zeewolde
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland