Sprinkhaantje ?

Gestart door Floppy, januari 13, 2007, 00:10:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Vanmiddag zag ik in Oranjezon dit kleine beestje (ca. 1 cm lang). Het doet mij nog het meest aan een piepklein sprinkhaantje denken. Daarom plaats ik 'm om te beginnen maar hier.
Wie weet er raad mee ?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Mark Lammers

Dit sprinkhaantje behoort tot de familie van de Doorntjes. Dat zijn inderdaad allemaal van die kleine sprinkhaantjes.
Ik denk dat het hier om een Zeggedoorntje gaat, omdat dat het meestvoorkomende doorntje is met een zeer lange doorn (het verlengde van het halsschild naar achteren).

Mark

Floppy

Hallo Mark,

Bedankt voor de hulp. Ik heb er eens goed naar gekeken en ik denk dat je gelijk hebt.
Ik werd in elk geval ook nogal van de wijs gebracht door de zeer geringe afmeting.
Merci !  :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

b.achterkamp

Citeer
Ik denk dat het hier om een Zeggedoorntje gaat, omdat dat het meestvoorkomende doorntje is met een zeer lange doorn (het verlengde van het halsschild naar achteren).
Tegenwoordig is het zanddoorntje ook niet meer zo bijzonder, bovendien ligt Oranjezon in de kuststreek (toch?). Ik denk dat het een zanddoorntje is, deels heb ik daar argumenten voor: het nogal bonte kleurpatroon komt niet (vaak) voor bij zeggedoorntje, en ik meen ook een knikte zien in de kiel bovenop de achterdij, of is het een wit vuiltje? Deze knik is een goed kenmerk.
Bart

Mark van Veen

Het bonte kleurpatroon en de vindplaats maken zanddoorntje inderdaad waarschijnlijker dan zanddoorntje. Van de kiel op de dij kan ik niets maken. Heb je een foto waar de bovenkant van de achterdij zichtbaar is?
groet,

Mark van Veen

gardensafari

Citeerzanddoorntje inderdaad waarschijnlijker dan zanddoorntje.
Een zanddoorntje dus?????

:D  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Mark van Veen

Citeer
Citeerzanddoorntje inderdaad waarschijnlijker dan zanddoorntje.
Een zanddoorntje dus?????

:D
Oeps: "zanddoorntje waarschijnlijker dan ZEGGEdoorntje"
groet,

Mark van Veen

Floppy

CiteerVan de kiel op de dij kan ik niets maken. Heb je een foto waar de bovenkant van de achterdij zichtbaar is?
Helaas heb ik maar 1 foto (nl. de hier al geplaatste) van dit exemplaar. Hij wilde blijkbaar niet op de foto en zat helaas geen seconde stil.
Ik heb de foto even zwart/wit gezet en iets verbeterd. Misschien zijn enkele details dan iets beter te zien.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

b.achterkamp

Sorry, maar ik zie hier niks extra's op...
Bart

grunsven

Lijkt me eook een waarschijnlijk maar niet zeker zanddoorntje
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Floppy

Oei, een zeggezandddoorntje ??
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Mark van Veen

CiteerOei, een zeggezandddoorntje ??
zanddoorntje, determinatie onzeker.
groet,

Mark van Veen

Floppy

Vooralsnog dus Zanddoorntje (onzeker).
Allemaal hartelijk dank !  :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland