Hoofdmenu

dit is een?

Gestart door woscany, mei 17, 2012, 16:41:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

woscany

dank voor de reactie, Wil

joostheeremans

De braamsluiper, op deze foto te onderscheiden van de grasmus door het ontbrekende oogringetje.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

frankmeer

Lijkt me toch een Grasmus.
Frank van der Meer

Oenanthe

Wie heeft toch het verhaal bedacht dat braamsluipers geen oogringetje hebben? Zie bijgaande foto, van Vincent van der Spek en gemaakt op VRS Meijendel.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

joostheeremans

ik heb het inderdaad niet goed uitgelegd, maar waarom is dit een grasmus?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

lennartv

Op deze foto zie ik zelf een heel simpel kenmerk van grasmus en dat is dat hij lichte poten heeft itt braamsluiper.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

frankneijts

#6
Citaat van: Oenanthe op mei 17, 2012, 17:32:34 PM
Wie heeft toch het verhaal bedacht dat braamsluipers geen oogringetje hebben? Zie bijgaande foto, van Vincent van der Spek en gemaakt op VRS Meijendel.

Deze foto is in die zin een tikje misleidend dat het een (jonge) vogel in vers kleed laat zien (najaar). Braamsluipers in het voorjaar zijn meer gesleten en daarvan is de oogring heel vaak grotendeels verdwenen: dikwijls resteert maar een 'half maantje' onder het oog of zelfs vrijwel niks. Grasmussen hebben zowel in voor-als najaar een (meestal) goed ontwikkelde, (vrijwel) complete oogring. In het voorjaar is de aan(af-)wezigheid van een al of niet complete oogring dus een bruikbare aanwijzing.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'