Hoofdmenu

menu structuur van obsmapp

Gestart door hiskodevries, mei 17, 2012, 16:24:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Jan Mudde

Hoi Alex, ik heb er zelf niet zo'n behoefte aan maar ik denk dat het voor velen een uitkomst is. Als het bijdraagt aan het makkelijker gebruiken van de app en daardoor aan het invoeren van meer waarnemingen dan ben ik er helemaal voor!

Keep the good work up!!! Groetjes, Jan Mudde
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Vincent Sanders

't Zal wel een kwestie van wennen zijn. Als vind ik dat de plaatjes er wat gelikter uit mogen zien.
Gr,
Vincent Sanders

SlechtValk

Citaat van: Alex Kwak op oktober 13, 2012, 12:28:39 PMDe icoontjes wijzen hopelijk voor zich: waarneming toevoegen, overzicht waarnemingen, kaart, omgeving, instellingen, multimedia.

Ik moet eerlijk bekennen dat de icoontjes voor mij (zonder geciteerde tekst te lezen) niet geheel duidelijk waren. Waarneming toevoegen sprak wel redelijk voor zich evenals instellingen (omdat dit icoontje erg gelijkend is met icoontjes met dezelfde functie in andere systemen) maar de overige (met name het verschil tussen de wereldbol en de windroos) waren voor mij minder duidelijk.

Hoewel het natuurlijk maar één keer verteld moet worden wat ze betekeken, is het denk ik geen overbodige luxe om ze te vergezellen van een (klein) tekstje (bijvoorbeeld eronder zoals pictogrammen in Microsoft Windows). Zo zal elke verwarring onmogelijk zijn en leert men ook intuitief welk icoontje waarvoor is.

Tot slot is er enige variatie in stijl van de icoontjes (zo is met name de instellingen knop nogal cartoony, terwijl de wereldbol en overzicht waarnemingen knop nogal met perspectief werken). Sorry het te moeten zeggen maar het komt enigzins over als "amateuristisch" knip en plakwerk (nee hiermee zeg ik niet dat ik het beter kan), misschien is het overwegen waard om nog eens een beroep te doen op de auteur van het logo (of iemand anders die hier in bedreven is), om een mooi en uniforme stijl icoontjes te ontwikkelen. Ik denk dat dit ook is waar Vincent Sanders op doelt.

Ik weet dat het altijd makkelijker is om commentaar te geven op iemand anders zijn creatie dan om zelf iets (beters) te makan, maar mijn (al dan niet critische) commentaar doet niets af aan mijn waardering voor de ontwikkeling van deze tools ;).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op oktober 15, 2012, 04:24:38 AM
Sorry het te moeten zeggen maar het komt enigzins over als "amateuristisch" knip en plakwerk (nee hiermee zeg ik niet dat ik het beter kan), misschien is het overwegen waard om nog eens een beroep te doen op de auteur van het logo (of iemand anders die hier in bedreven is), om een mooi en uniforme stijl icoontjes te ontwikkelen. Ik denk dat dit ook is waar Vincent Sanders op doelt.

Niks sorry, dit is precies de reden waarom ik het vraag!  :duim:

Opbouwende kritiek is welkom!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Citaat van: Alex Kwak op oktober 15, 2012, 08:06:26 AM
Niks sorry, dit is precies de reden waarom ik het vraag!  :duim:

Opbouwende kritiek is welkom!

Als we dan toch bezig zijn...

Het heeft mij altijd verbaast en ook wel een beetje gestoord, dat wanneer je aan het invoeren bent de menuknop alleen de keus bied om soortgroep te wijzigen, en om overige instellingen te wijzigen (of naar recente waarnemingen te gaan) dat je eerst terug moet naar het zwarte "beginscherm". In mijn ogen zou een menuknop altijd dezelfde functie(s) moeten hebben (tenzei dit door de staat van het programma echt onzinnig is, maar dat vind ik in dit geval niet). Mijns inziens is heel dit "beginscherm" onnodig en zou alles vanuit het invoerscherm gedaan kunnen worden, of het menu moet dit "beginscherm" gaan vervangen (ook een logische keus).

Het tweede punt (al veelvuldug aangehaald, ook door mijzelf, maar ik herhaal het hier nog maar eens aangezien het hier nu over gaat) blijft de soortgroepkeus an sich, er is bij velen behoefte om meerdere soortgroepen tegelijk te kunnen selecteren, maar de "Alle soortgroepen" optie geeft bij velen toch een hinderlijke vertraging (en soms ook overdreven veel opties). Eerder suggereerde ik al de mogelijkheid om niet één  of allen soortgroep(en) te kunnen kiezen, maar om selectief één of meerdere (maar niet alle) groepen te kunnen aanvinken (in mijn geval vaak vogels, zoogdieren, dagvlinders en libellen, maar vele combinaties zijn natuurlijk mogelijk). Dit voorkomt extreme vertraging door een (te) grote lijst en tevens komt de gewenste soort sneller naarvoren aangezien de keus kleiner is.

Voorlopig een laatste punt: bij het bekijken van opgeslagen waarnemingen. Verschillende lijsten van waarnemingen kunnen worden "opengeklapt" door erop te klikken, maar om de gegevens van een specifieke waarneming te bekijken moet je er langdurig op "klikken" en dan uit het verschenen menutje "bekijken" kiezen. Waarom niet ook deze informatie "uitklappen" evenals bij de datum gebeurt en dan alleen verwijderen en aanpassen in dat menutje zetten?

Het gebeurt mij nogal eens dat ik meerdere waarnemingen van een zelfde soort heb gedaan en ééntje wil wijzigen, maar dan erg veel tijd kwijt ben met het openen van de waarnemingen, terwijl wanneer ze openklappen bij aanklikken ik heel snel zou kunnen zien welke ik zoek. (Ik weet overigens niet hoe device specifiek dit is, ik heb getest op een HTC Desire en een Samsung Galaxy S2).

Nou voorlopig is dit wel genoeg denk ik, mochten er vragen of onduidelijkheden zijn wil ik ze graag nog verder toelichten, dus laat maa horen. @Alex ik hoop dat je hier wat mee kan ;).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Lanius

Ik vind eigenlijk dat er niet veel moet aan veranderd worden (aan structuur). Alles wijst zijn eigen uit. Ik ben misschien wel wat conservatief op dat vlak: wat goed werkt, mag blijven :-)
Davy De Groote

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op oktober 15, 2012, 14:27:50 PM
Het heeft mij altijd verbaast en ook wel een beetje gestoord, dat wanneer je aan het invoeren bent de menuknop alleen de keus bied om soortgroep te wijzigen, en om overige instellingen te wijzigen (of naar recente waarnemingen te gaan) dat je eerst terug moet naar het zwarte "beginscherm". In mijn ogen zou een menuknop altijd dezelfde functie(s) moeten hebben (tenzei dit door de staat van het programma echt onzinnig is, maar dat vind ik in dit geval niet). Mijns inziens is heel dit "beginscherm" onnodig en zou alles vanuit het invoerscherm gedaan kunnen worden, of het menu moet dit "beginscherm" gaan vervangen (ook een logische keus).

Dat was de WnPda-manier, waar ongeveer de zelfde kritiek op kwam, maar dan omgekeerd...

Citaat van: SlechtValk op oktober 15, 2012, 14:27:50 PM
Het tweede punt (al veelvuldug aangehaald, ook door mijzelf, maar ik herhaal het hier nog maar eens aangezien het hier nu over gaat) blijft de soortgroepkeus an sich, er is bij velen behoefte om meerdere soortgroepen tegelijk te kunnen selecteren, maar de "Alle soortgroepen" optie geeft bij velen toch een hinderlijke vertraging (en soms ook overdreven veel opties). Eerder suggereerde ik al de mogelijkheid om niet één  of allen soortgroep(en) te kunnen kiezen, maar om selectief één of meerdere (maar niet alle) groepen te kunnen aanvinken (in mijn geval vaak vogels, zoogdieren, dagvlinders en libellen, maar vele combinaties zijn natuurlijk mogelijk). Dit voorkomt extreme vertraging door een (te) grote lijst en tevens komt de gewenste soort sneller naarvoren aangezien de keus kleiner is.

Staat inderdaad op de Todo-lijst, met hoge prio.

Citaat van: SlechtValk op oktober 15, 2012, 14:27:50 PM
Voorlopig een laatste punt: bij het bekijken van opgeslagen waarnemingen. Verschillende lijsten van waarnemingen kunnen worden "opengeklapt" door erop te klikken, maar om de gegevens van een specifieke waarneming te bekijken moet je er langdurig op "klikken" en dan uit het verschenen menutje "bekijken" kiezen. Waarom niet ook deze informatie "uitklappen" evenals bij de datum gebeurt en dan alleen verwijderen en aanpassen in dat menutje zetten?

Goed idee, ga ik -met kleine aanpassing- overnemen: korte klik levert een schermpje met waarnimgsinfo, niet een extra uitklapmenu

Citaat van: SlechtValk op oktober 15, 2012, 14:27:50 PM
Het gebeurt mij nogal eens dat ik meerdere waarnemingen van een zelfde soort heb gedaan en ééntje wil wijzigen, maar dan erg veel tijd kwijt ben met het openen van de waarnemingen, terwijl wanneer ze openklappen bij aanklikken ik heel snel zou kunnen zien welke ik zoek. (Ik weet overigens niet hoe device specifiek dit is, ik heb getest op een HTC Desire en een Samsung Galaxy S2).

Dat zou met bovenstaande aanpassing al een heel stuk beter moeten zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

ejslootweg

Het moment dat ik er achter kom dat ik de verkeerde soortgroep heb open staan is meestal wanneer ik een soort wil selecteren. Als ik dan menu kies dan kan ik wetenschappelijke/gewone naam wisselen en de soortgroepeigenschappen aanpassen. Ik zou het heel handig vinden wanneer ik daar dan ook de soortgroep zelf zou kunnen wijzigen.

groeten, Erik
groeten, Erik

Gerard Troost

Citaat van: ejslootweg op oktober 15, 2012, 15:08:31 PM
Ik zou het heel handig vinden wanneer ik daar dan ook de soortgroep zelf zou kunnen wijzigen.
idem hier :duim:
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op oktober 15, 2012, 14:43:14 PM
Citaat van: SlechtValk op oktober 15, 2012, 14:27:50 PM
Voorlopig een laatste punt: bij het bekijken van opgeslagen waarnemingen. Verschillende lijsten van waarnemingen kunnen worden "opengeklapt" door erop te klikken, maar om de gegevens van een specifieke waarneming te bekijken moet je er langdurig op "klikken" en dan uit het verschenen menutje "bekijken" kiezen. Waarom niet ook deze informatie "uitklappen" evenals bij de datum gebeurt en dan alleen verwijderen en aanpassen in dat menutje zetten?

Goed idee, ga ik -met kleine aanpassing- overnemen: korte klik levert een schermpje met waarnimgsinfo, niet een extra uitklapmenu


Komt meteen in de volgende versie, 2.8!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: gtroost op oktober 15, 2012, 15:09:44 PM
Citaat van: ejslootweg op oktober 15, 2012, 15:08:31 PM
Ik zou het heel handig vinden wanneer ik daar dan ook de soortgroep zelf zou kunnen wijzigen.
idem hier :duim:

Logische uitbreiding, eenvoudig te maken: komt in 2.8!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

ejslootweg

groeten, Erik

Gerard Troost

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Bart van Hoogstraten heeft aangeboden nieuwe icoontjes te maken!
Als teaser alvast 1 van zijn voorlopige ontwerpen:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Vincent Sanders

Gr,
Vincent Sanders

marijn

Ha,
My 2 cents over het homescherm nieuwe stijl:
Gebruik naast goeie iconen vooral ook tekst ('Instellingen' etc.) zo lang je daar de ruimte voor hebt en zo lang de iconen geen universeel bekende iconen zijn.
Dan is de betekenis in 1x duidelijk en bedien je zowel de meer tekstueel als de meer visueel ingestelde gebruikers.

En ik zou zeggen, ga voor strakke, simplistische iconen, in stijl van de rest van de app: het iPhone-glansje mag van Barts ontwerp af! :)
Marijn Prins