olieboltruffelzwam?

Gestart door Linda13, mei 16, 2012, 17:13:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Linda13

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/68401959
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2012-05-13 France - Jura
Ik dacht eerst aan de voorjaarskluifzwam omdat deze los op de grond lag, ik dacht dat de steel er af was gegaan.
Later zag ik een afbeelding van de olieboltruffelzwam en vind hem daar erg op lijken.
Foto's:














bij voorbaat dank linda smit

xenion

Olieboltruffel heeft andere sporen (met dikke gelatineuze laag), geen idee wat het wel is, maar ziet er wel leuk uit!
Groeten,
Martin

Dieter

Welke bomen staan er in de buurt als ik vragen mag?
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

grietaf

En was het soms een oude brandplek?
Grieta.

Linda13

Het was bij een sparrenboom, er staan ook wat dennenbomen en een enkele loofboom.

Dieter

Ik dacht aan Geopora, maar hij is wel heel bleek hiervoor. Wellicht zit ik op een verkeerd spoor. Het was zeker geen ceder?
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Linda13

Het was een spar, het is naar mijn idee geen geopora. Ik vind dat de sporen op de voorjaarskluifzwam lijken.

grietaf

Eigenlijk houd ik absoluut niet van een rondje "gokken", maar bij het zien van die witte kleur dacht ik aan Peziza proteana (eventueel f. sparassoides). Vandaar dat ik vroeg of het soms een oude brandplek is.
Grieta.

Dieter

Heeft deze geen wrattige sporen, Grieta?
Heb je al eens proberen sleutelen? Wat doet Meltzer? Wat zijn de sporenmaten, enz...?
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

grietaf

Citaat van: Dieter op mei 17, 2012, 11:48:16 AM
Heeft deze geen wrattige sporen, Grieta?
Je hebt helemaal gelijk. Het is zo lang geleden dat ik hem gezien heb dat ik dat vergeten was. Ik had het natuurlijk even na moeten kijken  :( . Mijn excuses voor het verkeerde been!
Grieta.

Linda13

Allemaal bedankt voor het mee denken soms lukt het gewoon niet, omdat deze los op de grond lag was het zowoezo lastig, vond wel hele mooie sporen en dacht het is te proberen.
Groeten Linda

Dieter

Er is vast iemand anders die hier wil naar kijken?
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Linda13

Als iemand er wat mee kan stuur ik het graag op.
Groeten Linda

Ismael

#13
http://www.google.com/url?sa=t&source=web&cd=8&ved=0CFsQFjAH&url=http%3A%2F%2Fwww.ascofrance.com%2Fuploads%2Fforum_file%2F10696.pdf&ei=ZW-1T6jeNay20QXI5MDRBg&usg=AFQjCNHtt0SfTPCExAwckwE_QFpQg0S9Yw&sig2=O4kmcnhpprxFLxIVfHO7Zw

Ik neig ook naar peziza sparassiformis die ook gladde sporen kan hebben. Zie pdf fig 6

Uiterlijk lijkt hij ook op helvella astieri maar daar kloppen de sporen niet voor

Ps ik denk dat atte hem wel graag wil bekijken.
Groeten Ismaël Wind

Dinant Wanningen

#14
Je schreef gevonden in France-jura dan denk ik al snel aan bergachtig en kalkrijk ,sporen met twee druppels misschien een jonge Sarcosphaera coronaria.
Groet ,Dinant


Linda13

Hoi Dinant ik denk dat je gelijk hebt,  :duim: toen ik de paddenstoel ging drogen zag ik dat de binnenkant helemaal paars was geworden. De afmeting klopt en de sporen ook, ik heb gekeken in de gerhardt en het klopt allemaal.
Wie hem wil bekijken mag een mail naar me sturen ik heb genoeg materiaal.
Groeten Linda

tjerk

Toch leuk in Frankrijk iets te vinden wat hier niet voorkomt!
Groet,
Tjerk

Ismael

Groeten Ismaël Wind

Linda13

Wat leuk die site heb ik net zitten bekijken , ik kan hem alleen niet invoeren in observado want hij staat er niet in.

xenion

Groeten,
Martin

Linda13

Dank je wel ik ga hem invoeren.
Groeten Linda

Linda13

Het lukt me niet om hem in te voeren?
Groeten Linda

xenion

Zou nu wel goed moeten lukken.
Groeten,
Martin

Linda13

Gelukt dank je wel.
Groeten Linda