Hoofdmenu

Welke kever is dit?

Gestart door adinda, mei 15, 2012, 10:25:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

Kon hem niet zo snel vinden in het insectenboek maar vond hem wel speciaal.
Gevonden op Kijkduinpark in Kijkduin en ze/hij wilde niet echt meewerken voor een detailfoto.
Ik moet zeggen als je ze in de hand hebt laat ze niet snel los, zoals men op foto 4 kan zien rijkelijk behaard aan de onderzijde.

Met vriendelijke groeten,

Joop

jan cuppen

Het is een Melolontha-soort. Voor een betrouwbare identificatie moet je een foto maken van de (uitstekende) punt van het achterlijf.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

adinda

Kun je hier iets mee Jan? Het is de enige foto die ik heb genomen van het achterlijf.
Is deze soort trouwens inheems?
Met vriendelijke groeten,

Joop

Arp

Hallo Joop,

Dit is de "Gewone Meikever" - voor verschil met de Bosmeikever zie bijvoorbeeld deze foto (verder is het halsschild van de Bosmei meestal roodbruiner).

De naam "Gewone" zegt het eigenlijk al - de soort is al heeeeel lang in Nederland (het begrip "inheems" wordt nog wel eens verschillend uitgelegd, dus het is voor mij onduidelijk wat jij ermee bedoelt). Een tijdje terug werd deze vrijwel niet meer waargenomen, vooral "dankzij" effectieve bestrijdingscampagnes met heeel veel heeeel schadelijk gif in de afgelopen eeuw. Nu is de soort aan een comeback bezig. De eerste van mijn leven zag ik een jaar of 4-5 geleden, nu zie ik ze elk jaar in aantallen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

adinda

Hallo Arp met inheems wordt m.i. bedoeld in het land zelf thuishorend. Ik heb trouwens nog wat foto's bekeken van de Gewone Meikever maar daar is het rode vleugelschild beter zichtbaar, dus mijn vraag waarom heeft deze zo'n overvloedige beharing?
Met vriendelijke groeten,

Joop