Hoofdmenu

Zuringhaantje

Gestart door henkvanwoerden, mei 14, 2012, 13:08:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkvanwoerden

Kunnen dit eitjes van het Zuringhaantje zijn. Vaassen, Kievitsveld en uiteraard op Zuring.
Met vriendelijke groet,

Henk.

Arp

Hoi Henk,

De eitjes van het Zuringhaantje zien er in elk geval precies zo uit - ook zo "slordig neergeflikkerd".

Probleem: Ik weet nog steeds niet hoe de eitjes van Gastrophysa polygoni eruit zien en die vind ik ook vaak op Zuring - ik heb al eens diverse batches van zulke eitjes meegenomen waarbij er deels duidelijk verschil in grootte tussen de eitjes was (dus ik dacht, dta zal'm wel worden), maar alles werd viridula. Heel goed mogelijk dat polygoni de eitjes helemaal niet zo op Zuring legt, maar ik weet het domweg niet en de kans is best groot dat ze er precies eender uitzien.

Wie biedt  :huh:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

heet misschien niet voor niets polygoni. dit heet op z'n nederlands varkens gras misschien daarom? volgens fhl eieren op polygonum en rumex. ik weet niet de voorkeur van de kever. groeten toon
Toon Keukelaar

henkvanwoerden

Dag Arp en Toon,

Bedankt voor de reacties. Deze imago's waren rondom te vinden op de verschillende Zuringplanten. Dit lijkt me Gastrophysa viridula,  Groen zuringhaantje. Er dan maar van uitgaan dat deze ook verantwoordelijk zijn voor de eitjes?
Met vriendelijke groet,

Henk.

beetlestitch

lijkt mij toch wat kort door de bocht maar de kans is ruim aanwezig. toch de larven en verpopping afwachten voor 100% zeker. gevoel is niet altijd juist. we streven hier een zo veel mogelijk zekerheid na. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

Het is wel heel aannemelijk. Ik zou ze waarschijnlijk als onzekere viridula wegzetten, vooral als je in geen velden of wegen polygoni hebt gezien.

Ze zijn overigens erg makkelijk uit te kweken. Eventueel een Zuringplant in een pot zetten, of anders een jampotje water afdekken met vershoudfolie en steel van Zuringblad erdoorheen prikken in het water. Potje ingraven in aarde. Eventueel bij gelegenheid blad verversen. De aarde onder het blad is nodig voor de verpopping. Tegen die tijd de bladeren weghalen en/of een gaasje/vitrage erover zodat de uitgeslopen kevers niet ontsnappen. De larvjes zijn probleemloze smikkelaars, kan niet fout gaan.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)