Onbekende hommel op Terschelling.

Gestart door Zonnekoning, mei 13, 2012, 23:43:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

Deze hommel kwam ik tegen op een rijsbes in de Koegelwiek op Terschelling.
Ik zit te denken aan een B. jonellus of een B. soroeensis, maar met alleen de Nieuwe Insecten Gids van Tirion, kom ik er niet uit.
De foto is gemaakt op 11-05-2012.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Zonnekoning

Toch maar even een schopje naar boven.
Deze vraag is voor mij emotioneel belangrijk, omdat mijn moeder (79) de hommel het eerst heeft gezien, en later die dag een vervelende val heeft gemaakt!
Het is erg lullig om na een wandeling op de Koegelwiek (met een gewone fiets, harde wind vanaf Midsland Noord!) afgevoerd te worden met de snelboot Koegelwiek, die speciaal voor haar werd klaargemaakt voor vervoer naar het MCL te Leeuwarden.
Kop kapot, linker pols gebroken, bont en blauw, en een vakantie die niet helemaal volgens planning verloopt...
Ook de opmerking dat het huisje niet geschikt is voor minder vallieden, is me ook in het verkeerde keelgat geschoten!
De foto is van van het bewuste trapje en dit incident krijgt vermoedelijk een vervelend staartje.
Dat is mijn probleem, maar ik wil graag weten om welke soort het gaat...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

wilde

Toen ik de foto's zag dacht ik gelijk aan een koekoekshommel. Even wat gedachten:

Er is een soort met op het achterlijf een zwarte band in het wit: Bombus barbutellus (zeldzaam!), maar die heeft op het borststuk aan zowel voor- als achterkant een bruingele band. Deze heeft alleen op de voorkant een band en die is meer lichtgeel.

Bombus vestalis is nogal variabel in kleurtekening en heeft alleeen aan de voorkant van het borststuk een geelbruine band, maar ik heb nooit een exemplaar gezien met een afgetekende grijszwarte band in de witte achterlijfpunt.

Zou het toch niet een variatie zijn op Bombus lucorum? De eerste wiite band zou dan eigenlijk geel moeten zijn. Ik weet dat bij de hommels van het aardhommelcomplex er zeer veel tekening/kleurverschillen zijn. Er zijn er meer dan 30 beschreven. De eerste witte band heeft aan het begin een gele aanzet en dat zie je toch meer bij koekoekshommels, dus ook daarover twijfel.

Ik weet het dus niet, maar het is een interessant beest.

Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Zonnekoning

Bedankt voor je antwoord Albert,

Ik ben zo wie zo bezig met het verzamelen van verschillende soorten miertjes, en ben die van plan op te sturen naar André van Loon van Naturalis/EIS-Nederland. Ik zal hem wel vragen of hij een expert weet die naar de foto's wil kijken.
Helaas ben ik niet meer in staat (te weinig tijd) om op die plek te kijken, maar dat komt in oktober wel weer, of anders volgend jaar...

Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

wilde

Citeerof hij een expert weet die naar de foto's wil kijken.
Er zijn wel wat expersts, maar de meeste willen het beest geprepareerd zien. Op foto is het dikwijls moeilijk. Die van jou lijkt een vrouwtje. Mannetjes worden gedetermineerd op het genitaal en dat geeft zekerheid. Hier kunnnen/willen Ivo of Theo er misschien iets verstandigs van zeggen met alleen de foto's.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Ivo Raemakers

Ik heb niet direct een koekoekshommel-associatie.
Denk eerder aan B. lucorum.
Groet Ivo