Hoofdmenu

Boktor 20120512

Gestart door jdbakker, mei 13, 2012, 11:05:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

jdbakker

Beste kenners,

Gevangen in Oost Zeeuws Vlaanderen 12 mei 2012.
Lijf ca 27mm. Antennen 50mm.
Welke soort is dit.
Bvd dank voor elke reactie.

m.vr.gr.
Joop de Bakker

beetlestitch

#1
heb je deze nog want dit is een kever uit het hoge noorden nl monochamus urussovii. deze zou heel mooi in mijn verzameling passen indien je er zelf niets verder mee doet en gaat deze tzt naar naturalis. deze is mee gekomen met naaldhout uit het noorden van europa of siberie want deze komt voor van noorwegen zweden en finland tot japan. met vriendelijke groeten toon.
Toon Keukelaar

Th.Heijerman

Voordattie naar de collectie van Toon verhuist, zou ik hem graag willen bekijken. Is dat te regelen?

Theodoor



Arp

#3
Indrukwekkend beest. Heeft wel wat van een ongevlekte Anoplophora ...

@keverkenners: Is dit een soort van dood of van levend hout? M.a.w. is die uit geimporteed verpakkingsmateriaal/brandhout gekomen of uit geimporteerde boompjes (en eventueel schadelijk) ??

P.S. Larves in vers dood hout lees ik - zal dus niet schadelijk zijn voor onze enorme naaldwouden neem ik aan? :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

beste arp. deze leeft in vers gevallen hout en komt niet[nooit] in nederland voor en eet in zijn verspreidings gebied ook geen hele bossen op. de larven gaan diep het hout in en doen dus schade aan de boom als deze voor timmerhout gebruikt gaat worden. tast geen levende boom aan maar wel als deze gekapt is. de lengte van de kever kan tot 3,5 cm zijn dus deze is van de gemiddelde lengte maar met de sprieten er bij is deze zeker zeer indrukwekkend. in midden europa in de bergen leeft een andere m.sartor die hier sterk op lijkt maar dus in scandinavie door urussovii wordt vervangen. het verschil zit o.a. in de gelige korte beharing van de dekschild punten.groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

Ha Toon, hartelijk dank voor de aanvullende info  :duim: Leuk zo'n forum, altijd weer wat nieuws te leren :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

beste j de bakker.  een vraag woont u bij een hout importerend bedrijf daar er vorig jaar in uw omgeving een andere soort monochamus gevonden is nl. mon. sutor dacht ik. groeten toon.
Toon Keukelaar

jdbakker

Heel hartelijk dank voor alle reacties.
Het diertje is nog in leven en zal ik morgen opsturen naar Theodoor, die het, naar ik aanneem, bij Toon zal bezorgen.
Het diertje is gevangen op een erf bij Ossenisse (Zeeuws Vlaanderen). De bewoners gebruiken stuwhout afkomstig van schepen voor open-haardhout. Het stuwhout is afkomstig uit de Kanaalzone in Z.Vlaanderen, waar regelmatig schepen aanleggen met producten uit Finland en Zweden. Het stuwhout zou een mogelijke verklaring kunnen zijn voor de herkomst van de boktor.
In juni 2008 werd mij een Monochamus ter verificatie aangeboden door een bewoner van Lamswaarde, maar dit staat geheel los van deze vangst.

Met vriendelijke groeten,
Joop de Bakker

beetlestitch

beste heer bakker. met dank voor de aanvullende informatie. en wacht theodoor af. alvast met vriendelijke dank. toon.
Toon Keukelaar

beetlestitch

beste heer de bakker.

heb je adres niet maar probeer het zo. de kever is vandaag aan gekomen. met dank voor deze prachtige boktor. met vriendelijke groeten toon.
Toon Keukelaar