Een Anser gans, maar welke?

Gestart door Klaas van Dijk, mei 10, 2012, 17:15:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Eergister (8 mei 2012) vond ik in de Eemshaven (noorden van de provincie Groningen) wat schamele overblijfselen van een Anser gans. Alleen een deel van de linkervleugel en wat losse veren (géén staartveren). De vogel lag er al geruime tijd.

Vandaag alle pennen uit het vleugelrestant getrokken, naast elkaar gelegd en wat maten genomen. Ik heb alle tien handpennen, de lengte varieert van 204 mm (P1) tot 325 mm (P8). In het vleugelrestant zaten ook nog een heel stel handdekveren.

Het is geen Grauwe Gans (heeft langere handpennen en heeft m.i. meer grijs op de bovenzijde van de handpennen), maar wat is het dan wel? Ik zit te dubben tussen Toendrarietgans, Kolgans en Kleine Rietgans. De drie soorten komen in grote aantallen in en rond het gebied voor, maar welke is het?

De verschillende sites al eens geraadpleegd, maar daarmee lukt het me ook niet echt. Ik heb wel meer foto's.

Iemand een idee?

Alvast bedankt voor wat reacties,

Groetjes, Klaas

whmvb

Hoi Klaas,

lastig als je geen andere veren (bijv. staart) hebt. De grootte is bij ganzen ook nogal variabel, dus lengte zegt niet altijd wat. 'Mijn' Kolganzen hebben maximale handpenlengtes tussen 28 en 31 cm. Dat komt ook overeen met de lengtes die op de sites gegeven worden.
Mijn Kleine Rietgans heeft een maximale handpenlengte van 35 cm. Toendra- en/of Taigarietgans heb ik niet, maar die is nog groter dan Kleine Rietgans, dus die lengte zal ook groter zijn (maar de site van Müller geeft veel kleinere maten).
De afmeting pleit dus meest richting Kolgans, de kansberekening ook trouwens. En anders maar Anser sp.

Wim
Wim van Boekel

Klaas van Dijk

hoi Wim,

Bedankt voor je reactie en voor het het meedenken. Inderdaad is de grootte nogal variabel (verschillen tussen man en vrouw, verschillen tussen populaties, etc.). Het lijkt mij dat op http://www.faunoekjmueller-magdeburg.de/FederSlg__Ubersicht/Tundra-SaatG/tundra-saatg.html geen juiste maten staan? Want "H7-H10 = 173-172,5 mm" is duidelijk een veel te kleine maat voor een handpen van een Rietgans. Bij Kolgans lijken op deze site wel goede maten te worden vermeld ("H10=267, H9=292, H8=295, H7=274, H6=251"), maar bij "H5=299" lijkt ook iets niet in de haak te zijn.

http://www.vogelfedern.de/ geeft een spreiding van 280-308 mm als lengte van P8 (de langste handpen) voor Kolgans en een spreiding van 284-338 mm voor de P8 van Rietgans (Taigarietgans en Toendrarietgans samen, is volgens velen ook één soort). Maar N en geslacht worden niet vermeld (en Kleine Rietgans staat ook niet genoemd).

Wellicht lijkt Kleine Rietgans wat uit beeld te raken en zou het dan gaan om een Rietgans of een Kolgans? Kolgans is inderdaad gemiddeld genomen kleiner dan Rietgans, maar er is natuurlijk wel overlap. Verschillen in kleur en/of vorm zijn er vermoedelijk niet / nauwelijks?

Groetjes, Klaas