Waarnemingen exporteren naar PC

Gestart door Nightspy, mei 09, 2012, 09:46:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

Nightspy

Ik heb ObsMapp 2.2.1 geïnstalleerd staan op mijn Samsung Galaxy SII met Android 2.3. Het invoeren van waarnemingen gaat prima. Maar nu wil ik die waarnemingen exporteren naar mijn PC, bijvoorbeeld om er een Excel bestandje van te maken. Maar ik kan de waarnemingen niet vinden in de smartphone m.b.v. de verkenner van Windows. Dus waar staan die ergens? En in welk format staan die waarnemingen opgeslagen? M.a.w. is het een format dat door Windows wordt herkend en kan ik er inderdaad een Excel bestand van maken?

Hans Hartvelt
Hans Hartvelt
Doorwerth

Alex Kwak

Je kan reeds geuploade waarneming exporteren naar xml of csv. Kijk maar in het menu bij "oude waarnemingen".
Die export kan je daarna prima in Excel laden.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Nightspy

Beste Alex,

Hartelijk dank voor je reactie. Ik reageer even voordat ik heb gekeken naar wat jij beschrijft, maar wil je nu zeggen dat het niet mogelijk is om waarnemingen via een usb-kabel van je smartphone naar je pc te exporteren? Dat je de waarnemingen dus eerst moet uploaden naar waarneming.nl en ze vervolgens van waarneming.nl weer moet downloaden naar je pc? Als dat zo is, dan is dat wel omslachtig.

Hans Hartvelt
Hans Hartvelt
Doorwerth

Alex Kwak

Wat is er op tegen om deze gratis software eerst te gebruiken waarvoor het bedoeld is? Namelijk waarnemingen uploaden naar waarneming.nl
Daarna kan je ze ook exporteren voor eigen gebruik. Niks mis mee lijkt mij.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Nightspy

Beste Alex,

Ik heb de door jou beschreven methode even uitgeprobeerd en het werkt inderdaad op deze manier. Ik blijf het omslachtig vinden, maar het zij zo. In elk geval bedankt voor je hulp.

Hans Hartvelt
Hans Hartvelt
Doorwerth

Violet (en Remco)

Even inhaken: als we op vakantie gaan doen we een flinke berg waarnemingen. We voeren deze in via ObsMapp maar willen niet dat dit tijdens onze vakantie wordt geupload (ivm inbrekers en zo...). Uploaden naar waarneming of Observado doen we pas na thuiskomst. Maar we zouden in de tussentijd wel graag de waarnemingen als csv-bestand op onze laptop willen bekijken. Dat kan dus niet?

We willen het graag als csv op de laptop zien om eventuele wijzigingen makkelijk te kunnen doen (via zo'n mobieltje zoek je je de pleuris tussen tientallen/honderden waarnemingen...) en daarna dat csv bestand in 1 keer op observado te uploaden.

Logisch dat het gewenst is om met de gratis software waarnemingen te uploaden naar waarneming of observado natuurlijk, maar ook logisch om niet tijdens je vakantie te laten zien dat je weg bent van huis. Tenminste, dat is onze mening.

Is daar een oplossing voor?
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

jvogels

Ik snap wel dat dit niet ingebouwd gaat worden.
Op het moment dat je het mogelijk maakt om de met obsmapp gegenereerde records direct naar een excel te laten exporteren, heb je in feite gratis en voor niets een invoerprogramma voor commerciele  groene buro's ontwikkeld. Je weet wel, die buro's die voor een hele hoop MER's en andere zaken inventarisaties doen. Helemaal niks mis mee, maar die buro's willen maar al te graag hun data voor zichzelf houden.

Op deze manier maak je dat al wat meer omslachtig. Ze kunnen uiteraard nog steeds obsmapp gebruiken en wrn.nl instellen op "gegevens niet naar GaN en PGO's exporteren" invoeren. Makkelijker moet je het naar mijn idee ook niet voor ze maken.

Als je daardoor in een heel hypothetisch geval op vakantie, wanneer je graag je waarnemingen (in een excel, en dus onoverzichtelijk) wilt bekijken, niet mogelijk is... dat zij dan zo. Bovendien: als je op vakantie bent, zou ik mijn waarnemingen sowieso pas uploaden als ik thuis ben. Je telefoon kan makkelijk 1000en records aan. en je kunt ze ook makkelijk op je telefoon terug kijken.

hiskodevries

Citaat van: Violet (en Remco) op mei 09, 2012, 19:23:27 PM
Even inhaken: als we op vakantie gaan doen we een flinke berg waarnemingen. We voeren deze in via ObsMapp maar willen niet dat dit tijdens onze vakantie wordt geupload (ivm inbrekers en zo...). Uploaden naar waarneming of Observado doen we pas na thuiskomst. Maar we zouden in de tussentijd wel graag de waarnemingen als csv-bestand op onze laptop willen bekijken. Dat kan dus niet?

We willen het graag als csv op de laptop zien om eventuele wijzigingen makkelijk te kunnen doen (via zo'n mobieltje zoek je je de pleuris tussen tientallen/honderden waarnemingen...) en daarna dat csv bestand in 1 keer op observado te uploaden.

Logisch dat het gewenst is om met de gratis software waarnemingen te uploaden naar waarneming of observado natuurlijk, maar ook logisch om niet tijdens je vakantie te laten zien dat je weg bent van huis. Tenminste, dat is onze mening.

Is daar een oplossing voor?
Binnen obsmapp vind je je waarnemingen sneller terug dan in een csv bestand. in obsmapp staan ze keurig per dag gegroepeerd.
als we jullie route gaan uitvoeren wordt het een bron van ellende
goed bestand vanuit obsmapp exporteren naar csv.
gebruiker gaat in excell knoeien en verruineerd datum formaat en de getallen krijgen ineens punten en comma`s waar ze niet horen.
"Hisko help we kunnen ons bestand niet uploaden"
weer een hoop werk.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Nightspy

Beste Hisko,

Het lijkt er op dat je het punt van Violet niet begrijpt. De wijzigingen die zij willen aanbrengen doen ze in het Excel-bestand op hun laptop, niet in het originele bestand op hun smartphone. Dat laatste blijft gewoon in tact en kan op elk gewenst moment worden geupload. Dus misschien moet je je reactie even herzien.

Hans Hartvelt
Hans Hartvelt
Doorwerth

hiskodevries

#9
En watgaat met dat gewijzigde Excel bestand gebeuren?
CiteerWe willen het graag als csv op de laptop zien om eventuele wijzigingen makkelijk te kunnen doen (via zo'n mobieltje zoek je je de pleuris tussen tientallen/honderden waarnemingen...) en daarna dat csv bestand in 1 keer op observado te uploaden.
de ontwikkeling van obsmapp kost ongeveer 3000-4000 euro per jaar
In de 'oude' windows versie (WNpda) kan dit wel en we merken, a.h.v. gestelde vragen, dat nogal wat gebruikers dit puur voor hun eigen systemen gebruiken. Daar doen we het niet voor.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Violet of Remco
CiteerWe voeren deze in via ObsMapp maar willen niet dat dit tijdens onze vakantie wordt geupload (ivm inbrekers en zo...).
Deze voorzorg kan ik begrijpen. Maar hoe is 'Violet & Remco' te herleiden tot een woonplaats, straat en huisnummer
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Nightspy

Beste Hisko,

Je snijdt weer een nieuw punt aan, dus ik reageer maar weer even. De export naar je eigen PC of laptop kan met WnPDA wel. Maar als ik goed ben geïnformeerd kan ik die app niet op mijn smartphone met Android besturingssysteem installeren toch? Daarom heb ik voor ObsMapp gekozen. Mocht dat wel zo zijn, dan hoor ik het graag en dan zal ik het ook gaan installeren.

Hans Hartvelt
Hans Hartvelt
Doorwerth

hiskodevries

hans, je conclusie klopt
wnpda draait uitsluitend op windows 6.0 devices welke al een jaar niet meer gemaakt worden. Wnpda zit in een sterfhuisconstructie.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Wouter van der Ham

Citaat van: hiskodevries op mei 10, 2012, 15:27:36 PM
Violet of Remco
CiteerWe voeren deze in via ObsMapp maar willen niet dat dit tijdens onze vakantie wordt geupload (ivm inbrekers en zo...).
Deze voorzorg kan ik begrijpen. Maar hoe is 'Violet & Remco' te herleiden tot een woonplaats, straat en huisnummer
Ik begrijp ook niet helemaal wat het probleem is..
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

jvogels

#14
In theorie kan je woonplaats herleid worden door al je waarnemingen te raadplegen, een cluster in een stad bij een woning (of achtertuin) en je woonplaats is bekend. Zo ook voor V&R vrij makkelijk te achterhalen (ik vond die iig in een oogwenk). Maar je bent naar mijn mening een beetje paranoia als je daar bang voor bent: Voor een inbreker veel te omslachtig, want je moet A. weten hoe de site werkt; B. het engelengeduld hebben om via waarnemingen van gebruikers bij gaan zitten houden of iemand wel/niet op vakantie is en vervolgens gaan zitten vissen waar die woont. Volgens mij is gewoon op de ouderwetse manier een paar avonden een rondje door een wijk en checken of het licht aan is veel praktischer.

Als je liever niet hebt dat anderen kunnen weten waar je huis staat (bijvoorbeeld uit privacy-overwegingen); gewoon alle waarnemingen in je tuin op km hok vervaging zetten. Dan hoef je allen nog maar de admins te vertrouwen dat ze niet je huis leegroven ;)

Violet (en Remco)

Locatie is inderdaad makkelijk te vinden, zeker als je bekend bent met deze site. Het is niet paranoia, maar voorzichtigheid. En ja, er zijn inderdaad vele manieren om er achter te komen of mensen op vakantie zijn. Maakt verder ook niet uit, we doen het invoeren gewoon op onze eigen manier  ;)
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl