Hoofdmenu

Nestfotografie

Gestart door Jeroen Nagtegaal, mei 08, 2012, 21:31:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Omdat Peter geen zin heeft in discussie sluit ie het topic (http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=182652.0)... Vreemd.

Ondertussen zijn vele waarnemingen verwijderd, ook zijn er vele waarnemers geïrriteerd. Excuus lijkt me niet verkeerd, zeker naar de waarnemers.
Deze eenmansactie gaat zeker waarnemers kosten. Doodzonde!

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Herman van der Meer

Frank van de Putte

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 08, 2012, 21:31:46 PM
Omdat Peter geen zin heeft in discussie sluit ie het topic (http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=182652.0)... Vreemd.

Ondertussen zijn vele waarnemingen verwijderd, ook zijn er vele waarnemers geïrriteerd. Excuus lijkt me niet verkeerd, zeker naar de waarnemers.
Deze eenmansactie gaat zeker waarnemers kosten. Doodzonde!

Nee, logisch, Peter had alleen beter dat hele topic niet kunnen starten, hij had mijns inziens moeten weten dat dit weer tot een oeverloze en al eerder gevoerde discussie zou leiden.  De beoordeling van (nest-)foto's moet gewoon worden overgelaten aan de admins, en niet aan de talloze gebruikers van dit forum. Door dit topic worden veel waarnemers/forumleden juist geattendeerd op de vele waarnemingen van nestvondsten, dus hij bereikt eigenlijk het tegenovergestelde van wat hij voor ogen had. Maar ik sta achter zijn boodschap; geen nestfoto's invoeren. Of het nou een nest is van een Meerkoet of een Bijeneter.

groeten,
Groetjes,

Frank van de Putte

HPM

Citaat van: fpvdputte op mei 08, 2012, 23:47:21 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 08, 2012, 21:31:46 PM
Omdat Peter geen zin heeft in discussie sluit ie het topic (http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=182652.0)... Vreemd.

Ondertussen zijn vele waarnemingen verwijderd, ook zijn er vele waarnemers geïrriteerd. Excuus lijkt me niet verkeerd, zeker naar de waarnemers.
Deze eenmansactie gaat zeker waarnemers kosten. Doodzonde!

Nee, logisch, Peter had alleen beter dat hele topic niet kunnen starten, hij had mijns inziens moeten weten dat dit weer tot een oeverloze en al eerder gevoerde discussie zou leiden.  De beoordeling van (nest-)foto's moet gewoon worden overgelaten aan de admins, en niet aan de talloze gebruikers van dit forum. Door dit topic worden veel waarnemers/forumleden juist geattendeerd op de vele waarnemingen van nestvondsten, dus hij bereikt eigenlijk het tegenovergestelde van wat hij voor ogen had. Maar ik sta achter zijn boodschap; geen nestfoto's invoeren. Of het nou een nest is van een Meerkoet of een Bijeneter.

groeten,

Volgens mij heb jij aardig wat foto's van ernstig verstoorde diertjes.  Verwijderen  dan maar.

Herman van der Meer

Frank van de Putte

#4
Citaat van: HPM op mei 08, 2012, 23:53:47 PM
Citaat van: fpvdputte op mei 08, 2012, 23:47:21 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 08, 2012, 21:31:46 PM
Omdat Peter geen zin heeft in discussie sluit ie het topic (http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=182652.0)... Vreemd.

Ondertussen zijn vele waarnemingen verwijderd, ook zijn er vele waarnemers geïrriteerd. Excuus lijkt me niet verkeerd, zeker naar de waarnemers.
Deze eenmansactie gaat zeker waarnemers kosten. Doodzonde!

Nee, logisch, Peter had alleen beter dat hele topic niet kunnen starten, hij had mijns inziens moeten weten dat dit weer tot een oeverloze en al eerder gevoerde discussie zou leiden.  De beoordeling van (nest-)foto's moet gewoon worden overgelaten aan de admins, en niet aan de talloze gebruikers van dit forum. Door dit topic worden veel waarnemers/forumleden juist geattendeerd op de vele waarnemingen van nestvondsten, dus hij bereikt eigenlijk het tegenovergestelde van wat hij voor ogen had. Maar ik sta achter zijn boodschap; geen nestfoto's invoeren. Of het nou een nest is van een Meerkoet of een Bijeneter.

groeten,

Volgens mij heb jij aardig wat foto's van ernstig verstoorde diertjes.  Verwijderen  dan maar.
Klopt, als je het tenminste hebt over de spinnen die ik af en toe verzamel, die gaan in een vroegtijdige winterslaap. Maar juist het bestuderen van deze dieren heeft me bewust gemaakt van de aanwezigheid, bijzondere eigenschappen en veelzijdigheid van deze soortgroep. En ik ben me nu bewust hoeveel spinnen en ander klein spul ik bijvoorbeeld tijdens het grasmaaien om zeep help. Laat staan het leed wat ik veroorzaak als ik in m'n auto stap...
Maar ik laat de trilspinnen in huis tegenwoordig gewoon met rust, vroeger verdwenen die in de stofzuiger, en op m'n balkon heb ik 3 exemplaren van de zeldzame Segestria florentina, die ik af en toe zelfs voer; http://waarneming.nl/waarneming/view/51254416

Dus Herman, val mij s.v.p. niet persoonlijk aan dat ik deze dieren onderzoek en hiervan foto's zet op Wrn.nl.
Bovendien gaat het hier over vogels, niet over spinnen.

groeten,
Groetjes,

Frank van de Putte

SlechtValk

#5
Citaat van: fpvdputte op mei 09, 2012, 00:29:52 AM
Dus Herman, val mij s.v.p. niet persoonlijk aan dat ik deze dieren onderzoek en hiervan foto's zet op Wrn.nl.
Bovendien gaat het hier over vogels, niet over spinnen.

Dat is juist het punt... het gaat over vogels... in het gesloten topic heb ik een lijst van minimaal 1 soort uit ALLE soortgroepen genoemd waar van verstoring van een voortplantingssysteem/nest spraken zou kunnen zijn... enkele die ik nog veel ernstiger vindt dan van veel verstoringen van vogels. Waarom onderscheid maken tussen vogels en overige schapsels "gods"... waarom wel dassen verstoren en geen meerkoet... persoonlijk vind ik het verstoren van dassen veel ernstiger dan het "verstoren" van een ooievaar in de kinderboerderij of het vondelpark...

het is gewoon hypocriet en onbegrijpelijk, en het ontneemt mij zeer zeker de vreugde van het invoeren van meer dan alleen nestelgevallen... puur en alleen omdat ik geen zin heb om mij elke keer af te moeten vragen of ik niet ergens schade aangericht heb of de schijn van verstoring zou kunnen wekken...

Ik heb al eerder de vergelijking genoemd met het verbieden van messen omdat er wel eens iemand mee vermoord is... dit verbod is precies zo... het verbied op een ongeloofwaardige wijze een heleboel onschuldige foto's.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

SlechtValk

Citaat van: fpvdputte op mei 08, 2012, 23:47:21 PM
Peter had alleen beter dat hele topic niet kunnen starten

Ondanks dat ik pleit voor versoepeling van de nestfotografie regel, ben ik het in deze niet helemaal met je eens... alleen de manier is heel verkeerd... als er een topic geopend was waar "(mogelijke) verstoring" gemeld zou kunnen worden, dan hadden we een heel andere discussie...

Maar de onzin om pimpelmezen (aan hun kast), meerkoeten, ooievaars en aalscholvers te gaan verbieden (waar duidelijk te zien is dat ze er niet om geven) gaat mij echt te ver...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

SlechtValk

Citaat van: fpvdputte op mei 08, 2012, 23:47:21 PM
Maar ik sta achter zijn boodschap; geen nestfoto's invoeren. Of het nou een nest is van een Meerkoet of een Bijeneter.

De melding (ik zou hem zelf in een andere vorm doen maar dat is een ander verhaal) is ook niet het probleem... zelfs de spreekwoordelijke "stok om mee te slaan" begrijp ik heel goed... alleen als je dan een stok hebt moet je er niet zonder maar te kijken mee in de rondte gaan slaan... waarbij je ook onschuldigen treft... slaan zou heel gericht moeten gebeuren bij foto's die zo goed als niet zonder verstoring gemaakt zouden kunnen zijn en niet zodra er maar een aanwijzing van een nest te zien is het als een verstoring beschouwen en zeker niet bij soorten die zich zo goed als niets van mensen aantrekken...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Botervlieg

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=182652.msg1173227#msg1173227
Citaat van: Peter MeerIk denk dat iedereen zijn mening nu wel gegeven heeft, om deze reden sluit ik dan ook dit topic. Persoonlijk is voor deze 'dictator' de lol er wel vanaf.

De aanleiding om dit topic te starten was de melding (in dikke, vette koeienletters) in het foto-uploadscherm:

foto's van broedende vogels of nesten zijn niet toegestaan !

Iedereen bedankt voor zijn/haar mening!

En wat is nu zijn conclusie? Laat hij het erbij en blijven de nestfoto's staan? Of ... ?!

Overigens werd er volgens mij duidelijk een vraag gesteld in het eerste bericht van het topic:

CiteerZou iedereen die nestfoto's tegenkomt ze hier willen melden.
Waarom moesten wij daar eigenlijk bij helpen? Met waarneming kan je prima foto's filteren en admins zien alle foto's zelf voorbij komen.

Nou ja, het zal wel. Heel bijzonder allemaal.

@Jeroen, is het een idee om in je titel even een 2 te zetten, zodat aan de titel ook duidelijk is dat het een nieuw topic betreft.

Groetjes, Marleen

HPM

Citaat van: fpvdputte op mei 09, 2012, 00:29:52 AM
Citaat van: HPM op mei 08, 2012, 23:53:47 PM
Citaat van: fpvdputte op mei 08, 2012, 23:47:21 PM

[...]  Maar ik sta achter zijn boodschap; geen nestfoto's invoeren. Of het nou een nest is van een Meerkoet of een Bijeneter.

groeten,

Volgens mij heb jij aardig wat foto's van ernstig verstoorde diertjes.  Verwijderen  dan maar.


Klopt, als je het tenminste hebt over de spinnen die ik af en toe verzamel, die gaan in een vroegtijdige winterslaap. Maar juist het bestuderen van deze dieren heeft me bewust gemaakt van de aanwezigheid, bijzondere eigenschappen en veelzijdigheid van deze soortgroep. En ik ben me nu bewust hoeveel spinnen en ander klein spul ik bijvoorbeeld tijdens het grasmaaien om zeep help. Laat staan het leed wat ik veroorzaak als ik in m'n auto stap...
Maar ik laat de trilspinnen in huis tegenwoordig gewoon met rust, vroeger verdwenen die in de stofzuiger, en op m'n balkon heb ik 3 exemplaren van de zeldzame Segestria florentina, die ik af en toe zelfs voer; http://waarneming.nl/waarneming/view/51254416

Dus Herman, val mij s.v.p. niet persoonlijk aan dat ik deze dieren onderzoek en hiervan foto's zet op Wrn.nl.
Bovendien gaat het hier over vogels, niet over spinnen.

groeten,

Het was niet mijn bedoeling om persoonlijk te worden of om de aandacht naar andere diergroepen te verleggen maar toen ik op de trotse link onder je bericht had geklikt vroeg ik me af waarom iemand met zulke foto's zo gemakkeljk onschuldige 'nest'foto's naar de prullenbak verwijst. Zo zie ik daar onderdelen die die beesten je toch niet vrijwillig zullen zijn komen toesteken of overhandigen.
Behalve die "vroegtijdige winterslaap" kunnen de argumenten waarmee je ze goed wil praten ook door vogelnestfotografelaars gebruikt worden en dat doen ze dan ook.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: SlechtValk op mei 09, 2012, 04:23:46 AM

[...]
... als er een topic geopend was waar "(mogelijke) verstoring" gemeld zou kunnen worden, dan hadden we een heel andere discussie...

[...]

Zo'n topic bestaat al http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=72426.0
Herman van der Meer

Frank van de Putte

Citaat van: HPM op mei 09, 2012, 08:50:38 AM
Citaat van: fpvdputte op mei 09, 2012, 00:29:52 AM
Citaat van: HPM op mei 08, 2012, 23:53:47 PM
Citaat van: fpvdputte op mei 08, 2012, 23:47:21 PM

[...]  Maar ik sta achter zijn boodschap; geen nestfoto's invoeren. Of het nou een nest is van een Meerkoet of een Bijeneter.

groeten,

Volgens mij heb jij aardig wat foto's van ernstig verstoorde diertjes.  Verwijderen  dan maar.


Klopt, als je het tenminste hebt over de spinnen die ik af en toe verzamel, die gaan in een vroegtijdige winterslaap. Maar juist het bestuderen van deze dieren heeft me bewust gemaakt van de aanwezigheid, bijzondere eigenschappen en veelzijdigheid van deze soortgroep. En ik ben me nu bewust hoeveel spinnen en ander klein spul ik bijvoorbeeld tijdens het grasmaaien om zeep help. Laat staan het leed wat ik veroorzaak als ik in m'n auto stap...
Maar ik laat de trilspinnen in huis tegenwoordig gewoon met rust, vroeger verdwenen die in de stofzuiger, en op m'n balkon heb ik 3 exemplaren van de zeldzame Segestria florentina, die ik af en toe zelfs voer; http://waarneming.nl/waarneming/view/51254416

Dus Herman, val mij s.v.p. niet persoonlijk aan dat ik deze dieren onderzoek en hiervan foto's zet op Wrn.nl.
Bovendien gaat het hier over vogels, niet over spinnen.

groeten,

Het was niet mijn bedoeling om persoonlijk te worden of om de aandacht naar andere diergroepen te verleggen maar toen ik op de trotse link onder je bericht had geklikt vroeg ik me af waarom iemand met zulke foto's zo gemakkeljk onschuldige 'nest'foto's naar de prullenbak verwijst. [...]
Doe dat dan ook niet, en stuur een PB als je problemen hebt met mijn foto's, of toelichting wenst, of mail naar Wrn.nl.
Ik houd me in elk geval aan deze vrij simpele regel, en snap niet waarom dat voor sommige vogelfotografen zo'n probleem vormt.

groeten,
Groetjes,

Frank van de Putte

HPM

Citaat van: fpvdputte op mei 09, 2012, 09:34:50 AM
Citaat van: HPM op mei 09, 2012, 08:50:38 AM
Citaat van: fpvdputte op mei 09, 2012, 00:29:52 AM
Citaat van: HPM op mei 08, 2012, 23:53:47 PM
Citaat van: fpvdputte op mei 08, 2012, 23:47:21 PM

[...]  Maar ik sta achter zijn boodschap; geen nestfoto's invoeren. Of het nou een nest is van een Meerkoet of een Bijeneter.

groeten,

Volgens mij heb jij aardig wat foto's van ernstig verstoorde diertjes.  Verwijderen  dan maar.


Klopt, als je het tenminste hebt over de spinnen die ik af en toe verzamel, die gaan in een vroegtijdige winterslaap. Maar juist het bestuderen van deze dieren heeft me bewust gemaakt van de aanwezigheid, bijzondere eigenschappen en veelzijdigheid van deze soortgroep. En ik ben me nu bewust hoeveel spinnen en ander klein spul ik bijvoorbeeld tijdens het grasmaaien om zeep help. Laat staan het leed wat ik veroorzaak als ik in m'n auto stap...
Maar ik laat de trilspinnen in huis tegenwoordig gewoon met rust, vroeger verdwenen die in de stofzuiger, en op m'n balkon heb ik 3 exemplaren van de zeldzame Segestria florentina, die ik af en toe zelfs voer; http://waarneming.nl/waarneming/view/51254416

Dus Herman, val mij s.v.p. niet persoonlijk aan dat ik deze dieren onderzoek en hiervan foto's zet op Wrn.nl.
Bovendien gaat het hier over vogels, niet over spinnen.

groeten,

Het was niet mijn bedoeling om persoonlijk te worden of om de aandacht naar andere diergroepen te verleggen maar toen ik op de trotse link onder je bericht had geklikt vroeg ik me af waarom iemand met zulke foto's zo gemakkeljk onschuldige 'nest'foto's naar de prullenbak verwijst. [...]
Doe dat dan ook niet, en stuur een PB als je problemen hebt met mijn foto's, of toelichting wenst, of mail naar Wrn.nl.
Ik houd me in elk geval aan deze vrij simpele regel, en snap niet waarom dat voor sommige vogelfotografen zo'n probleem vormt.

groeten,

Mijn opmerking ging niet over dat ik problemen met jouw foto's zou hebben maar om de aard van sommige van jouw foto's in combinatie met je houding ten opzichte van onschuldige vogelnestfoto's.

Over het algemeen zal ik in een forum reageren op wat iemand in dat forum zegt. Daar is een forum voor. Als iemand officieel commentaar bij een waarneming krijgt is het ook logisch dat hij daar reageert en niet in een persoonlijk bericht aan de admin.
Herman van der Meer

Frank van de Putte

Citaat van: HPM op mei 09, 2012, 10:19:21 AM
Citaat van: fpvdputte op mei 09, 2012, 09:34:50 AM
Citaat van: HPM op mei 09, 2012, 08:50:38 AM
Citaat van: fpvdputte op mei 09, 2012, 00:29:52 AM
Citaat van: HPM op mei 08, 2012, 23:53:47 PM
Citaat van: fpvdputte op mei 08, 2012, 23:47:21 PM

[...]  Maar ik sta achter zijn boodschap; geen nestfoto's invoeren. Of het nou een nest is van een Meerkoet of een Bijeneter.

groeten,

Volgens mij heb jij aardig wat foto's van ernstig verstoorde diertjes.  Verwijderen  dan maar.


Klopt, als je het tenminste hebt over de spinnen die ik af en toe verzamel, die gaan in een vroegtijdige winterslaap. Maar juist het bestuderen van deze dieren heeft me bewust gemaakt van de aanwezigheid, bijzondere eigenschappen en veelzijdigheid van deze soortgroep. En ik ben me nu bewust hoeveel spinnen en ander klein spul ik bijvoorbeeld tijdens het grasmaaien om zeep help. Laat staan het leed wat ik veroorzaak als ik in m'n auto stap...
Maar ik laat de trilspinnen in huis tegenwoordig gewoon met rust, vroeger verdwenen die in de stofzuiger, en op m'n balkon heb ik 3 exemplaren van de zeldzame Segestria florentina, die ik af en toe zelfs voer; http://waarneming.nl/waarneming/view/51254416

Dus Herman, val mij s.v.p. niet persoonlijk aan dat ik deze dieren onderzoek en hiervan foto's zet op Wrn.nl.
Bovendien gaat het hier over vogels, niet over spinnen.

groeten,

Het was niet mijn bedoeling om persoonlijk te worden of om de aandacht naar andere diergroepen te verleggen maar toen ik op de trotse link onder je bericht had geklikt vroeg ik me af waarom iemand met zulke foto's zo gemakkeljk onschuldige 'nest'foto's naar de prullenbak verwijst. [...]
Doe dat dan ook niet, en stuur een PB als je problemen hebt met mijn foto's, of toelichting wenst, of mail naar Wrn.nl.
Ik houd me in elk geval aan deze vrij simpele regel, en snap niet waarom dat voor sommige vogelfotografen zo'n probleem vormt.

groeten,

Mijn opmerking ging niet over dat ik problemen met jouw foto's zou hebben maar om de aard van sommige van jouw foto's in combinatie met je houding ten opzichte van onschuldige vogelnestfoto's.

Over het algemeen zal ik in een forum reageren op wat iemand in dat forum zegt. Daar is een forum voor. Als iemand officieel commentaar bij een waarneming krijgt is het ook logisch dat hij daar reageert en niet in een persoonlijk bericht aan de admin.

Ik zie geen enkele relatie tussen mijn foto's van spinnen e.d. en mijn houding t.o.v. het invoeren van nestfoto's. Ook ik maak wel eens een (onschuldige) nestfoto, die voer ik alleen niet in op Wrn.nl. Ten eerste omdat uitdrukkelijk wordt verzocht om dit niet te doen, en ten tweede omdat ik de meerwaarde van een foto van een broedende meerkoet niet zie, behalve dat het misschien een leuk plaatje is om naar te kijken.

groeten,
Groetjes,

Frank van de Putte

Botervlieg

Citaat van: fpvdputte op mei 09, 2012, 10:46:48 AM
en ten tweede omdat ik de meerwaarde van een foto van een broedende meerkoet niet zie, behalve dat het misschien een leuk plaatje is om naar te kijken.

Wat is de meerwaarde van een foto van een merel of buizerd? Daar hebben we genoeg foto's van. of van een spin? Kunnen we net zo goed stoppen. Wat is eigenlijk de meerwaarde van een melding van een kauw of stadsduif? We weten dat ze er zijn en vrijwel overal zitten.

Misschien moeten we waarneming maar opheffen...  :rolleye:

maurice.lahaye

Dames en heren,

Hartelijk dank voor alle bijdragen. Alle punten zijn, denk ik, nu wel gemaakt en alle standpunten zijn inmiddels ook wel ingenomen. Ik zal na de lunch dit topic verplaatsen naar 'praat-maar-raak'. Het is duidelijk dat deze oproep bij veel waarnemers een gevoelige snaar raakt, maar ook dat het eenieders eigen verantwoordelijkheid is hoe met deze kwestie omgegaan wordt. Bij de één is die grens sneller bereikt dan bij de ander. Veel wijsheid en vooral veel plezier buiten in het veld, het eigen balkon of het park om de hoek!

Vriendelijke groet,
Maurice
admin


2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

HPM

Citaat van: fpvdputte op mei 09, 2012, 10:46:48 AM

Ik zie geen enkele relatie tussen mijn foto's van spinnen e.d. en mijn houding t.o.v. het invoeren van nestfoto's. [...]

groeten,

Er is dan ook nogal wat verschil tussen foto's van afgeknipte spinnenpalpen en die van paalnesten van een paar honderd meter afstand. Van de eerste zie je het probleem niet maar de laatste wil je verwijderd zien.
Herman van der Meer

HPM

#17
Maurice, verplaats je dan gelijk dit topic ook even naar dat denigrerende PmR? http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=182652.0
En wanneer wordt dit topic in PmR dan,  al dan niet aangekondigd,  op slot gegooid omdat iemand die dat kan er geen zin in heeft?
Misschien moeten we het forum maar opheffen, want op deze manier heeft het natuurlijk geen zin.

Ps. Voorstel: op het inlogscherm van het forum met grote letters een waarschuwing plaatsen dat er niet over vogelnesten mag worden gediscussieerd en met name niet over verstoring daarvan en eigenlijk ook niet over verstoring van iets anders dan vogelnesten.

Herman van der Meer

BramtK

Is het ook mogelijk om ergens overeenstemming over te vinden? Laat ik een spelregel voor dit topic verzinnen en laten we afspreken dat iedereen zich daar aan houdt: vanaf nu alleen nog constructieve bijdragen, dus geen lijsten met foute waarnemingen, geen foto's van nesten door andere reageerders en geen overdrijvingen meer.

Startpunt is dat we op waarneming.nl geen foto's willen waarbij mogelijk sprake is van (vogel)nestverstoring en dat we het fotograferen van (vogel)nesten niet willen aanmoedigen. Iedereen eens?

Ps. Kan het topic trouwens weer terug worden geplaatst?
Groeten,

Bram ter Keurs

SlechtValk

Citaat van: maurice.lahaye op mei 09, 2012, 12:07:24 PM
Hartelijk dank voor alle bijdragen. Alle punten zijn, denk ik, nu wel gemaakt en alle standpunten zijn inmiddels ook wel ingenomen. Ik zal na de lunch dit topic verplaatsen naar 'praat-maar-raak'. Het is duidelijk dat deze oproep bij veel waarnemers een gevoelige snaar raakt, maar ook dat het eenieders eigen verantwoordelijkheid is hoe met deze kwestie omgegaan wordt. Bij de één is die grens sneller bereikt dan bij de ander. Veel wijsheid en vooral veel plezier buiten in het veld, het eigen balkon of het park om de hoek!

Dit topic hoort absoluut niet thuis in PmR en het is juist deze houding (die ik bijna arrogant zou noemen) van enkele admins die mij steekt. Tot voorkort had ik de indruk dat er door beheerders zeer goed geluisterd werd naar suggesties en kritiek, maar de stelselmatige eliminatie van discussies over dit onderwerp doet mij tot een andere conclusie komen.

Citaat van: BramtK op mei 09, 2012, 13:47:18 PMStartpunt is dat we op waarneming.nl geen foto's willen waarbij mogelijk sprake is van (vogel)nestverstoring en dat we het fotograferen van (vogel)nesten niet willen aanmoedigen. Iedereen eens?

Ps. Kan het topic trouwens weer terug worden geplaatst?

Eens met het eerste deel, maar ik zie het probleem niet van het aanmoedigen van het fotograferen van nesten, mits dit uiteraard gebeurd op gepaste afstand!!! En met dat laatste gaat het in de getoonde uitvoering van deze regel mis. Er wordt zonder enige onderscheid te maken tussen soorten die gevoelig zijn voor verstoring en die dat niet zijn, foto's die van ruim voldoende afstand gemaakt zijn aan de ene kant en fotografen die de boom in klimmen en met hun camera haast IN de bekjes van de jongen fotograferen, daarbij beide ouders verjagen en eventueel zelfs nog jongen uit het nest stoten (ja ik overdrijf een beetje) aan de andere kant.

Met de PS ben ik het dan weer wel eens ;)

Tot slot is het zeer ongeloofwaardig en hypocriet om bij één soortgroep onschuldige foto's te verbieden, terwijl bij een andere soortgroep veel ernstiger verstoring (of zelfs vernieling) getolereerd lijkt te zijn.

Al met al denk ik dat we het er over eens kunnen zijn dat we verstoring (in algemene zin en in het speciaal nabij nesten) willen voorkomen en mijn mening is dat deze verstoring gericht moet worden aangepakt en niet als met een botte beil een hele grote groep van heel onschuldige foto's verbieden.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

BramtK

Tsja, het handelen van de admins, het is zeker niet altijd even gelukkig... Maar voorlopig ging dit topic ook niet echt ergens heen. Kan dat nou niet beter?
Groeten,

Bram ter Keurs

sjonnoh

Ik had afgelopen week braaf mijn nest fotografie maar verwijderd, maar ging het nou puur om nest verstoring? Het waren namelijk foto's van aalscholvers die ik van een vrij verre afstand had gefotografeerd en zeker niet had vertoort. Ik dacht namelijk dat dit idee ook was om mogelijke nestplundering tegen te gaan  ???
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

SlechtValk

Citaat van: BramtK op mei 09, 2012, 15:26:29 PM
Tsja, het handelen van de admins, het is zeker niet altijd even gelukkig... Maar voorlopig ging dit topic ook niet echt ergens heen. Kan dat nou niet beter?

Ik heb geprobeerd iets constructiefs te bedenken, maar buiten een soort "gedoogbeleid" (voor foto's waar duidelijk geen sprake is van verstoring) kom ik niet veel verder dan een iets uitgebreid meldingssysteem (zoals ik recent i.v.m. de aangeboden kerkuilen op marktplaats tegenkwam). (zonder de admins extreem veel meer werk/druk op te leggen)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

HPM

De topicverplaatser schreef:
"Dit topic is verplaatst naar praat-maar-raak. Onderwerp was uitgediscussieerd en verzandde in het geven van eigen meningen en visies."

Aangezien deze discussie hier nu gedwongen in LmR staat wil ik nog wel even zeggen dat ik dat een van de onzinnigste argumenten vind die ik ooit heb gezien. Een forumdiscussie die op grond van iemands mening wordt 'verboden' omdat mensen daarin hun eigen mening en visie gaven. Het moet toch niet gekker worden! Zoiets kan alleen maar tot meer eigen meningen en visies leiden.
Nu ga ik eerst maar eens tegenover het Centraal Station een paar ooievaarsnesten fotograferen. Misschien helpt dat een beetje tegen de misselijkheid. Aju.
Herman van der Meer

SlechtValk

Citaat van: HPM op mei 09, 2012, 16:33:00 PM
Nu ga ik eerst maar eens tegenover het Centraal Station een paar ooievaarsnesten fotograferen. Misschien helpt dat een beetje tegen de misselijkheid. Aju.

Vergeet vooral niet om er een paar van op waarneming.nl en het bijbehorende forum te posten ;), is leuk voor mensen die niet zo veel verstand van natuur hebben om zoiets ook eens in hun "natuurlijke" omgeving te zien ;)


Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

SlechtValk

Citaat van: HPM op mei 09, 2012, 16:33:00 PM
De topicverplaatser schreef:
"Dit topic is verplaatst naar praat-maar-raak. Onderwerp was uitgediscussieerd en verzandde in het geven van eigen meningen en visies."

Ik heb het nog even opgezocht in vandale.nl:

Citeerdis·cus·sie de; v -s uitwisseling van gedachten, meningen: ter ~ staan niet vaststaan, onderwerp van gedachtewisseling zijn

Looks quite similar to me... m.a.w. "uitgediscussieerd" was het nog allerminst...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

SlechtValk

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=182944.0

ziet er nogal uit als een "nest"... vinden jullie hem er ook niet ontzettend verstoord uitzien? /sarcasm
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

HPM

Citaat van: fpvdputte op mei 09, 2012, 18:04:48 PM
Herman, misschien kun je ons ook nog blij maken met jouw fraaie foto's van de Slechtvalk, zoals deze;
http://waarneming.nl/waarneming/view/52539731


groeten,

Wat is je punt?
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: fpvdputte op mei 09, 2012, 22:08:56 PM
Citaat van: HPM op mei 09, 2012, 21:28:40 PM
Citaat van: fpvdputte op mei 09, 2012, 18:04:48 PM
Herman, misschien kun je ons ook nog blij maken met jouw fraaie foto's van de Slechtvalk, zoals deze;
http://waarneming.nl/waarneming/view/52539731


groeten,

Wat is je punt?

Mijn punt is dat jij in dit topic 4x verwijst naar mijn persoonlijke, en niet ter zake doende foto's van spinnenonderdelen, en deze foto's betrekt in in een topic over het invoeren van foto's van Vogelnesten, dus heb ik maar even een voorbeeld genomen uit jouw vogel-foto-collectie; een nogal onsmakelijke en morbide verzameling van vogelresten; maar zo heeft ieder zijn hobby / fascinatie, dus veel succes met het zoeken naar dergelijke slachtoffers.

groeten,

En wat mag dat dan wel met verstroring te maken hebben?  Wou je soms beweren dat ik die vogels zelf gesloopt heb en dat zo'n spreeuwenkop is te verstoren en dat jij die spinnenpalpen gewoon maar op straat hebt gevonden?
Ga je schamen man.
Herman van der Meer

SlechtValk

Dames dames geen nagels gebruiken asjeblieft!

@fpvdputte: Onderdelen van vogels (hoe macaber ze ook gevonden kunnen worden) doen mijns inziens hier niet ter spraken, indien ze door een andere vogel of een ander beest (buiten de mens) achtergelaten zijn... kom daar dus a.j.b. ook niet mee...

Je zegt dat jij je tenminste aan de regels houdt... en dat is nou juist waarom er zo'n weerstand is. Het feit dat de regels hypocriet en willekeurig zijn.

Mijns inziens is het fotograferen van een "meerkoet" (waarbij ik het opzettelijk tussen aanhalingstekens zet omdat het staat voor elke andere soort die er geen moeite mee heeft) een stuk minder verstorend dan het meenemen van spinnen om ze thuis onder de microscoop te fotograferen (of hoe je het ook anders doet).

Ik heb zelf al eerder de neiging gehad om daar een topic over te starten, omdat ik het maar niet kan begrijpen dat mensen zeldzame dieren uit hun natuurlijke omgeving halen om ze dan thuis te fotograferen of zelfs aan hun collectie toe te voegen... de wereld zou te klein zijn als vogelaars dat allemaal zouden doen, denk daar maar eens over na. Om maar te zwijgen over het feit dat die regel kant nog wal raakt als het gaat om het oplossen van het probleem.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.