Hoofdmenu

Larfje 3mm

Gestart door wilde, januari 07, 2007, 23:36:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

wilde

Op de muur van mijn woonkamer zag ik vandaag dit kleine (3mm) harige beestje. Het lijkt een rupsje, maar het is moeilijk te zien. Ik denk aan de voorkant 3 paar pootjes te hebben gezien en verder geen poten. Dat is wat vreemd voor een rups. Ik vond er eerder ook al eens de resten van een vervelling van. Van beide een foto. Enig idee wat dit kan zijn? Voor de fotografen: 1e foto gefotografeerd met de Canon 65mm super-macrolens en twinflitser (kop aan de rechterkant); 2e foto met de 100mm macrolens plus 25 mm tussenring met interne flitser en dat gaat ook nog wel, maar met minder resultaat.



Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Elachista

#1
Dit is de grootste schik voor (vlinder)collectiebezitters...
Het is de larve van een museumkever, die zich voeden met allerlei materialen als stoffen, plantenresten en ook dode dieren.

Ik heb verder geen verstand van fotografie, maar 65 mm is toch het uiterste wat er verkrijgbaar is? En wat is de uiterste vergroting? (of is dit al het maximale wat haalbaar is om te fotograferen als object).

Tymo
Groet,
Tymo

Robert Heemskerk

#2
Volgens mij is het de Gewone Tapijtkever - Anthrenus verbasci.

Dit soort kevertjes vond ik vroeger wel eens achter de display van mijn tuner of cassettedek.
Wat ze daar nu precies zoeken...

Tymo, wat bedoel je met ''65 mm is toch het uiterste wat er verkrijgbaar is?''
Er zijn toch ook gewoon grotere objectieven; 90mm 100mm etc..

Of bedoel je wanneer een macrolens nog macrolens heet?
90mm is i.e.g. ook nog macro.

groetjes robert,

wilde

#3
Bedankt voor de reacties. De kevers zie ik nooit binnenshuis en ook (nog) geen schade.
De 1e foto is gemaakt met ongeveer 3 x vergroting. Het maximum is 5 x, maar dat is erg moeilijk werken, omdat je het onderwerp dan nauwelijks in beeld kunt krijgen. Je zit er steeds dichtbij, maar ziet niets in je zoeker, ook door de schaduw van de lens. De normale 100mm macrolens gaat niet verder dan 1:1. De 65mm gaat dus 5x verder.
Het onderwerp staat dus in de verkeerde rubriek. Moderator: aub. verplaatsen naar kevers.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Robert Heemskerk

CiteerDe 1e foto is gemaakt met ongeveer 3 x vergroting. Het maximum is 5 x, maar dat is erg moeilijk werken, omdat je het onderwerp dan nauwelijks in beeld kunt krijgen.
dag Albert,

bedoel je met vergroting; digitale zoom?
of is het een vergroting dmv het objectief zelf?

groetjes robert,

wilde

De vergrotingsfactor is bepaald ten opzichte van de chip. In kleinbeeld (film afmeting 24x36 mm) geeft een lens met 1 op 1 vergroting dus een 36mm groot object geheel op ware grote weer op de film. Bij een 5x vergroting staat een object er nog geheel beeldvullend op als dat object zelf niet groter is dan 36/5, ofwel 7,2 mm.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Robert Heemskerk

Ok!, ik begrijp het.

Dat zijn vooral de kleinbeeldobjectieven die gemaakt werden voor de analoge camera's (niet-digitaal), toch?
Werken die lenzen nog automatisch? of gaat dat verloren.

Leuk om te weten! bedankt voorje uitleg totdusver..

wilde

Deze lenzen zijn zowel op analoog als digitaal toestel bruikbaar. Ik gebruik nog uitsluitend digitale toestellen. Bij een full-frame toestel is dan de sensorgrootte vergelijkbaar met kleinbeeld. Bij mijn toestel Canon 30D is de sensorchip kleiner dan 24x36mm en is er nog een vermenigvuldigingsfactor van 1,6. Sommige lenzen zijn uitsluitend gemaakt voor die kleinere chip. Dan kan die lens compacter zijn, want anders zou je slechts een deel van het lensoppervlak gebruiken. Dergelijke lenzen geven dus onvoldoende dekking op een 24x36 sensor. Dergelijke lenzen hebben bij Canon de toevoeging 'S'.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

jan cuppen

Het genus Anthrenus telt meerdere soorten in Nederland, die vaak in huis voorkomen. Volgens mij kun je de larven niet determineren. Verbasci is een van de mogelijke soorten, maar andere soorten zijn zeker niet uit te sluiten. Derhalve lijkt een determinatie als Anthrenus spec. het beste.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen