Leuke waarnemingen en nieuwe plekken 2012

Gestart door JohanvantBosch, mei 03, 2012, 20:19:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

http://waarneming.nl/waarneming/view/67953859

Ik zag deze waarneming langskomen van een Beekrombout langs het Wilhelminakanaal, Tilburg (NB). Er is mij niet bekend dat hier voortplanting is vastgesteld (of uberhaupt eerder waarnemingen zijn gedaan). Op waarneming.nl staat niks. Maar misschien dat mensen uit de regio of met een goed geheugen of speciale interesse (Marcel bijvoorbeeld?) meer weten.
Zo te zien heeft  Maarten Mandos geen huidje gevonden, maar wellicht is het de moeite waard om daarvoor terug te gaan....?

Jeroen Nagtegaal

Ik weet uit Limburg dat Beekrombout het erg goed doet en al in smalle beekjes zit (ca 2. meter breed).
Verder zit de soort ook in de Maas, en vanuit de maas is er verbinding met de vele kanalen. Echter is het lopen langs kanalen vaak erg lastig of onmogelijk...

Verder staat in de titiel oever ipv beek
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


Limosa

Eerlijk gezegd betwijfel ik of deze ook echt uit het kanaal komt (al is dit best zo vers dat als de pijl goed staat dit niet anders kan). Ongeveer 750-1000m noordelijker stroomt de Leij, een beekje met (vrij snel) stromend water. Breedte ongeveer een meter of vier met schoon en helder water. Lijkt me geen onaardig voortplantingswater... Ik zal proberen deze maand eens wat meer tijd te steken in deze waarneming en het gebied. Desalniettemin, een hele leuke waarneming!
Groeten,

Joachim

Marcel_Wasscher

Uit Nederland ken ik geen voorbeelden, maar ik herinnerde me een waarneming van incidentele voortplanting in het Dortmund-Ems-Kanaal in Duitsland, net over de grens bij Coevorden gepubliceerd in Libellula door Postler & Postler (1998).
Groet,
Marcel
Postler, E. & W. Postler,1998. Entwicklung von Gomphus vulgatissimus (L.) im Dortmund-Ems-Kanal (Anisoptera: Gomphidae). Libellula 17: 254.
Zie eventueel ook: http://www.willigalla.de/nua_6.pdf

JohanvantBosch

http://waarneming.nl/waarneming/view/68507389

Weliswaar verborgen, maar toch maar even noemen. Leuke Hoogveenglans op een nog niet zo gebruikelijke plek (1 waarneming met foto sinds 2009, verder nog wel een paar meldingen volgens mij).

Al met al wil ik vooral aangeven dat het kan lonen om mogelijk geschikte plekken in Drenthe en Overijssel te bezoeken en gericht naar de soort te zoeken.... er moet meer van deze soort te vinden zijn.
Wel met oog voor het gebied en niet het veen betreden uiteraard....

JohanvantBosch

Ik kwam net dit serietje waarnemingen tegen:
http://waarneming.nl/user/view/8876?sp=615&from=2012-05-28&to=2012-05-28&prov=0&month=
Er zaten blijkbaar veel Vroege glazenmakers op de Kamperhoek vandaag..... O0


Het aantal waarnermingen van Gevlekte witsnuiten op niet-reguliere plekken is ook enorm....

Bertusvr

In Alphen aan den Rijn vandaag ook erg veel vroege glazenmakers gezien. Zeker 15 in totaal.

JohanvantBosch

#8
Citaat van: Goyatlah op mei 28, 2012, 22:39:41 PM
Bertus zijn waarneming is reeel, ik had er vandaag denk ik nog wat meer, maar die Kamperhoek waarnemingen zijn echt buiten alle proportie. Ik zou wel graag een paar habitatfoto's willen zien.
En hoe tel je tot 460, 36 of helemaal fraai 294 bij levende libellen. (Zelf hou ik het i.h.a. bij 1,2,5,10,20,50,100, etc. rest is meestal schijnnauwkeurigheid - behalve bij klikwaarnemingen zoals vandaag caudalis).

Zou hier maar verder naar kijken of dit niet een grappenmaker of malloot betreft.

Hoho..... Ico is zeker geen grappenmaker of malloot, maar een serieuze waarnemer. Het is bovendien iemand die gewend is behoorlijke aantallen te tellen/schatten, vrijwel dagelijks op Telpost Kamperhoek, toegegeven dat zijn overtrekkende vogels, geen libellen. Daarnaast kijkt hij regelmatig naar vlinders en libellen. Ik neem deze waarnemingen dan ook heel serieus.

Ik ben vooral benieuwd of het om hangende of jagende beesten ging.
Ik heb zelf een keer onderstaande serie waarnemingen gedaan in het Kuinderbos. Ook die aantallen zijn reëel en waarschijnlijk zelfs onderschat (maar wel iets minder spectaculair dan die van Ico):

http://waarneming.nl/user/view/2164?q=&g=0&from=2008-05-24&to=2012-05-28&prov=8&z=1&sp=615&gb=0&cdna=0&f=0&m=K&zeker=O&month=0&rows=20&only_hidden=0&q=&from=2008-05-24&g=0&to=2008-05-24&prov=8&z=1&m=K&zeker=O&rows=20&month=0&only_hidden=0

EDIT: Over die aantallen.... 460 is natuurlijk een schattting (of een optelling van schattingen), ik vind zelf alleen dat aantal van 294 vreemd. Maar ook daar is vast een verklaring voor. BV het optellen van een paar schattingen en een paar tellingen. 80 + 100 + 30 + 8 + 16 + 20 +70 om maar wat te noemen. Of misschien had Ico een tikker bij zich die hij normaal op de telpost gebruikt. Daarmee kun je zowel tientallen als enkelingen tikken (honderdtallen, duizendtallen).... Als je die gebruikt voor het tellen van libellen kom je ook wel tot zulke aantallen.

Goyatlah

#9
Ok, wist ik dus niet. Zal mijn bijdrage dan ook weghalen. Maar het blijven idioot hoge aantallen.
En ik vermoed dat ik behoorlijk wat lagere aantallen doorgeef dan jullie. Maar dat verschillende mensen verschillende aantallen doorgeven is een feit.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Voor wie het.nog niet had gezien... volgens mij hebben we weer eens een flinke invasie Zwervende heidelibel te pakken

M.Haverkamp

Nog even ter aanvulling:
Gaffeltjes zitten in ieder plasje langs de Geul inmiddels;
Hoogveenglans kun je gewoon langs het pad door het Meddose veen zien;
Gewone bronlibel kun je waarnemen vanuit de auto op de parkeerplaats bij de snackbar te Rothenbach.
Zo heb ik nog wel een paar......

Verborgen heeft alleen zin als het kwetsbaar biotoop is, anders heeft averechtse effecten: mensen gaan op zoek in kwetsbaar biotoop.







ewoudploeg

Veel nieuwe plekken voor de Groene glazenmaker hier in het noorden. Nog niet ingevoerd overigens.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Platbuik

#13
Twee of drie opvallende waarnemingen tijdens een weekje Friesland, zonder internet:
Tip voor een mooie route/gebied: nu, na 1 juli, is de Helomapolder (Lindevallei) toegankelijk. Een aanrader, met Gevlekte glans en Groene glazeniers.

Alle waarnemingen zijn nu ingevoerd, de linkjes staan er hier bij. Mogelijk komen er nog foto's bij. OK?
:)
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Ted van der Knaap

Dit is al een bestaande plek, maar word wel nieuw!  http://www.natuurmonumenten.nl/content/start-herstel-hoogveen-wooldse-veen
Deze plek is dus een tijdje NIET toegankelijk!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

Citaat van: Platbuik op juli 11, 2012, 14:11:39 PM
Twee of drie opvallende waarnemingen tijdens een weekje Friesland, zonder internet:

       
  • een vrij frisse vr. Rivierrombout in het Woldlakebos.
  • twee gevlekte glanslibellen bij de bosjes langs het fietspad op Fochteloerveen.
  • een gevlekte glanslibel bij Compagnonsveld/Ravenswoud.
  • een stel Metaalglanslibellen in de Tjongervallei, tussen de beboste oevers.
Tip voor een mooie route/gebied: nu, na 1 juli, is de Helomapolder (Lindevallei) toegankelijk. Een aanrader, met Gevlekte glans en Groene glazeniers.

Alle waarnemingen moeten we nog invoeren, de linkjes zet ik er dan hier bij. OK?
:)

Gaaf hoor!

Platbuik



-=! Update !=-                                 ;D

Alle waarnemingen zijn nu ingevoerd, de linkjes staan er hier bij. Mogelijk komen er nog foto's bij.

Groeten van Sonja & Lex.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Taka

De Bandheidelibel van Bussum, Noord-Holland. Het lijkt er maar 1 te zijn, een zwerver dus.
(Sybe)

JohanvantBosch

Citaat van: Taka op augustus 03, 2012, 08:56:13 AM
De Bandheidelibel van Bussum, Noord-Holland. Het lijkt er maar 1 te zijn, een zwerver dus.

Leuk hoor.
Het is overigens wel een vrouwtje en geen mannetje (zoals de meeste waarnemers aangeven).  O0

Sticht

Citaat van: JohanvantBosch op augustus 03, 2012, 11:57:29 AM
Citaat van: Taka op augustus 03, 2012, 08:56:13 AM
De Bandheidelibel van Bussum, Noord-Holland. Het lijkt er maar 1 te zijn, een zwerver dus.

Leuk hoor.
Het is overigens wel een vrouwtje en geen mannetje (zoals de meeste waarnemers aangeven).  O0

Gezien. Bedankt, commentaar gezet.

Bertusvr


ArjanH

Citaat van: JohanvantBosch op juli 04, 2012, 23:00:07 PM
Voor wie het.nog niet had gezien... volgens mij hebben we weer eens een flinke invasie Zwervende heidelibel te pakken


2012 lijkt inderdaad een goed jaar geweest te zijn voor de Zwervende Heidelibel. Ik ben benieuwd of we nog een Geelvlekheidelibel te zien krijgen. Een soort waar ik zelf trouwens niet mee bekend ben. In 2011 werd de soort al maar heel mondjesmaat gezien / doorgegeven maar dit jaar is het tot nu toe armoe troef. Hopelijk is er geen sprake van een structurele achteruitgang, hoewel ik niet op de hoogte ben hoe het de Geelvlekheidelibel elders in Europa vergaat.

JohanvantBosch

Om iedereen weer even wakker te schudden:

Er is gisteren een man Zadellibel gefotografeerd op een niet toegankelijk terrein... Hij is vast niet in zijn eentje deze kant op gezworven. Opletten maar weer....  O0

Anne Hueber †

Is nog niet ingevoerd....zou mooi zijn, als dat gebeurt met de foto.

JohanvantBosch

Citaat van: Anne Hueber op augustus 17, 2012, 10:32:43 AM
Is nog niet ingevoerd....zou mooi zijn, als dat gebeurt met de foto.

Hij staat er goed op  O0


Anne Hueber †


JohanvantBosch

Omdat je niet op de facebookpagina van de waarnemer hebt gekeken ;-)