Hoofdmenu

vreemde boktor

Gestart door Kat-oele, mei 03, 2012, 19:57:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kat-oele

Vanmiddag gezien op de uitkijktoren op de Woldberg, iemand enig idee??  ???
<<< Karin >>>

harry60

Misschien wel een Rhagium sycophanta ?

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

henkvanwoerden

#2
Lijkt inderdaad op R. sycophanta, Loerende boktor. Wat was de lengte van de kever ongeveer. Is bekend uit het kroondomein ten n. van Apeldoorn. (zie foto) Omgeving Epe heerde weet ik niet.
Met vriendelijke groet,

Henk.

jan cuppen

Het zijn twee verschillende soorten!
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Kat-oele

dacht zelf aan de grote ribbelboktor, maar die is nog best zeldzaam
bovendien is de waarneming in de buurt van steenwijk gedaan!  :rolleye:
<<< Karin >>>

henkvanwoerden

#5
Citaat van: Kat-oele op mei 03, 2012, 19:57:48 PM
Vanmiddag gezien op de uitkijktoren op de Woldberg, iemand enig idee??  ??? 



Bij Heerde, Gelderland is ook een Woldberg met uitkijktoren, vandaar.
Bovendien zie ik bij betere bestudering, toch een aantal verschillen. Welke soort het wel is weet ik zo niet.
Met vriendelijke groet,

Henk.

belle

#6
Het lijkt wel op Grote ribbelboktor, Rhagium sycophanta (ook wel Loerende boktor genoemd), of is het misschien toch R. inquisitor?
Jan Cuppen zegt: "het zijn twee verschillende soorten" en ook Kat-oele ziet verschillen? De grootte zegt ook niet alles want voor R. sycophanta wordt 17-30 mm opgegeven en voor bijv. R. inquisitor 10-21 mm. Ik ben benieuwd wat het is. Hoe langer ik kijk hoe meer ik toch neig naar R. inquisitor.  ???

Hieronder nog een (goedgekeurde) R. sycophanta (eigen waarneming uit Midden-Frankrijk).
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

beetlestitch

ik zou toch nog maar eens met inquisitor proberen. groeten toon.
Toon Keukelaar

henkvanwoerden

Lijkt mij bij nader inzien ook R. inquisitor.
Met vriendelijke groet,

Henk.


Arp

Hoi Karin, je hebt hem nu nog als sycophanta weggezet, maar het is dus inquisitor ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Kat-oele

wel met een vraagteken - op grond van welke kenmerken zou het dan de grijze zijn?
want ook als ik in de boktorren van nederland kijk, lijkt-ie nog het meest op de grote...
<<< Karin >>>

harry60

Zelfs met vraagteken klopt deze waarneming niet.
Moet gewoon Rhagium inquisitor zijn, dan is de kans dat deze word goed gekeurd.
Hoe die nu staat word deze zeker niet goedgekeurd.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Kat-oele

het gaat me er ook helemaal niet om of de waarneming al dan niet wordt goed gekeurd
ik wil graag weten welke soort het is en vooral ook op grond waarvan! en dat kan ik uit
de reacties hierboven nergens afleiden...
<<< Karin >>>

beetlestitch

#14
niet met plaatjes te vergelijken maar gewoon met binoc. en tabel dit determineren en dan is het probleem geheel op gelost. door de belichting lijkt hij wat geler dan deze werkelijk is. om de verschillen aan te geven moet ik de tabel over typen en dat vind ik net iets teveel sorry. groeten toon.
Toon Keukelaar

Kat-oele

ook jullie beoordelen de soort op basis van een plaatje toch, namelijk mijn foto!
maar nu weet ik nog steeds niet op grond van welke uitsluitende kenmerken het een grijze zou moeten zijn
in de nederlandse boktorren staat iets over de lengte van de slapen en de nek, en de kever was groot!
<<< Karin >>>

Kat-oele

Citaat van: beetlestitch op mei 05, 2012, 12:10:49 PM
niet met plaatjes te vergelijken maar gewoon met binoc. en tabel dit determineren en dan is het probleem geheel op gelost. door de belichting lijkt hij wat geler dan deze werkelijk is. om de verschillen aan te geven moet ik de tabel over typen en dat vind ik net iets teveel sorry. groeten toon.


de tabel heb ik in mijn bezit, dus dat is zeker ook niet nodig,
wat ik wel graag wil weten is op grond van welke kenmerken jullie bij deze foto tot de grijze komen,
de kever was zeker okergeel (er is niet ingeflitst)
<<< Karin >>>

Arp

Hoi Karin,

Uitstekend dat je erop staat dat er een reden wordt gegeven - daar leren we allemaal van  :duim:

Ik kan niet helpen met duidelijke kenmerken, heb de tabel ook niet. Mijn bijdrage ging er vanuit dat Jan (bijna?) altijd gelijk heeft en dat je per ongeluk de verkeerde naam had aangeklikt :angel:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Kat-oele

Citaat van: Arp op mei 05, 2012, 12:24:39 PM
Hoi Karin,

Uitstekend dat je erop staat dat er een reden wordt gegeven - daar leren we allemaal van  :duim:

Ik kan niet helpen met duidelijke kenmerken, heb de tabel ook niet. Mijn bijdrage ging er vanuit dat Jan (bijna?) altijd gelijk heeft en dat je per ongeluk de verkeerde naam had aangeklikt :angel:


dat was inderdaad mijn punt: zit niet zozeer om een naam verlegen, maar wil er wel graag van leren
het liefst klom ik vanmiddag nog een keer die toren in, maar de kans dat-ie er dan nog zit is wel heel klein vrees ik
en kennelijk lukt het op basis van mijn foto wel om tot een juiste determinatie te komen  :angel:
<<< Karin >>>

Henk Soepenberg

Slapen korter dan lengte van het oog, dus inquisitor ...  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

henkvanwoerden

Citaat van: Henk Soepenberg op mei 05, 2012, 13:28:21 PM
Slapen korter dan lengte van het oog, dus inquisitor ...  :)

Henk (en anderen natuurlijk voor hun bijdragen) bedankt voor dit duidelijke kenmerk. Plaatsing en stand van de ogen is bij sycophanta duidelijk anders dan bij inquisitor. Ook in de Thieme's Kevergids is dit duidelijk te zien. Dus nogmaals inquisitor.
Met vriendelijke groet,

Henk.

develhorst

Als je het boekje van Zeeger & Heijerman aanschaft is zo'n discussie overbodig.
Het kost heel weinig, eigenlijk te weinig voor zo'n goed boekje.
Jan.
Hartelijke groet,
Jan Burgers

Kat-oele

Citaat van: develhorst op mei 05, 2012, 17:57:00 PM
Als je het boekje van Zeeger & Heijerman aanschaft is zo'n discussie overbodig.
Het kost heel weinig, eigenlijk te weinig voor zo'n goed boekje.
Jan.


dat boekje heb ik!  :rolleye:
<<< Karin >>>

Kat-oele

 :micro:  net alle boekjes, tekeningen en foto's nog weer eens goed bekeken en ik denk dat ik het eindelijk snap:


(al zorgde juist de Thieme's kevergids weer voor verwarring,
maar de plaatjes op blz 30 in de Nederlandse boktorren brachten uitkomst)


de ogen van de grote hebben gewoon een heel andere (namelijk ronde) vorm dan die van de grijze (langgerekter)


heb de naam inmiddels aangepast - bedankt voor de commentaren  ;D
<<< Karin >>>