Hoofdmenu

kever

Gestart door gerard bredewold, mei 01, 2012, 22:47:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerard bredewold

Welk snuitkevertje is dit? Bijzonder gedrag?
Gerard.
http://waarneming.nl/waarneming/view/67430802
Snuitkever onbekend - Curculionidae indet. gezien op 2012-05-01 Zwolle - Westerveldse Bos
Foto's:




bij voorbaat dank Gerard Bredewold


Arp

Schijnen snuiters vaker "last"(?) van te hebben  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

@Arp: plaats en datum?

Arp

#3
Ha Theodoor,

Ja sorry - dat is op deze manier een instinker c.q. dood vogeltje natuurlijk - dit was Frankrijk, Charente-Maritime, Ballans, 2007-07-05  :angel:

Heb deze dacht ik al een keer eerder in het forum gehad, maar kon het niet terug vinden - anyway, heb er Liparus sp. bijstaan en ik betwijfel of ik dat zelf verzonnen had, als je begrijpt wat ik bedoel :P

P.S. Ah, duh - toch gevonden (geen eigen topic), overigens in een topic met nog zo'n trio (Phyllobius) waarvan helaas de foto's verdwenen zijn (imageshack  :wacko: )

De "schuldige" voor de naamgeving was overigens Toon zie ik  :blink:

P.P.S. Destijds niet ingevoerd, geen optie voor "sp." - nu maar even als onzekere L. coronatus weggezet (zie observatie). Is dat wat?
Komt in NL ook voor zie ik. Zeldzaam hier? (volgens wrn niet)

P.P.P.S Voordat ik ruzie met Gerard krijg  ;D Is er wat te verzinnen voor zijn vrolijke trio ?

P.P.P.P.S. Ach fokkit - op basis van sleutel maar op "zeker" gezet (coronatusB)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

gerard bredewold

Heren dank voor reactie en uitgebreide plezierige info  :duim: ; ingevoerde waarneming inmiddels verbeterd.

Groet,
Gerard.

jan cuppen

Ik wil niet flauw doen, maar deze drie tesamen zijn nog kleiner dan een exemplaar van een echte Liparus coronatus. ::)
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

#6
Hoi Gerard/allemaal

Jan heeft gelijk (natuurlijk) - mijn bijdrage was (uitsluitend) een reactie hierop:
Citaat van: gerard bredewold op mei 01, 2012, 22:47:03 PMBijzonder gedrag?
Dat gedrag (3 op elkaar) komt bij snuitkevers in het algemeen wel vaker voor dus. Het schijnt nog wilder te kunnen (zie bijlage  ;D )

Het geneuzel over mijn foto ging erover dat Theodoor graag wilde weten waar/wanneer en dat ik die nu zelf maar eens heb ingevoerd en een naam erbij gezocht (volgens mij is dat dus Liparus coronatus).

In het oude topic zaten drie Phyllobius op elkaar (foto's verdwenen) en jouw foto's zijn weer een andere soort - vandaar mijn oproep:
Citaat van: Arp op mei 02, 2012, 01:31:32 AMP.P.P.S Voordat ik ruzie met Gerard krijg  ;D Is er wat te verzinnen voor zijn vrolijke trio ?
Ik denk dat we jouw vrolijke hummels ergens in de buurt van Ceutorhynchus moeten zoeken, maar nadrukkelijk niet per se dat geslacht (Datonychus?? Of misschien zijn het zelfs twee soorten op elkaar??) - ik hoef niet lang te puzzelen, want Theodoor weet dat gelukkig veel beter   :angel:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

gerard bredewold

Graag wacht ik Theodoor's reactie af :angel:
Gerard.

Th.Heijerman

Een Nedyus quadrimaculatus op een Parethlecus pollinarius op een P. pollinarius op een brandnetel ...

Theodoor

gerard bredewold

Theodoor dank voor de juiste namen van dit bijzondere drietal. Het moeten wel probelemensjouwers zijn denk ik.

Groet,
Gerard.