Hoofdmenu

Blauwstaart

Gestart door Alwin, januari 03, 2007, 13:22:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

BWoets

Gefeliciteerd iedereeen.. ik kan echt pas zaterdag voor het eerst
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Piter Anjema

Als ik zo'n beest in mijn tuin zie, dan meld ik het later wel.

Jeroen Nagtegaal

CiteerAls ik zo'n beest in mijn tuin zie, dan meld ik het later wel.
Juist eerst Foto's maken, is een beetje zonde van je tuin, 500 man in 1 week er doorheen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

redmar_woudstra

#63
is er iemand die zaterdag met mij wil gaan zoeken? Ik kan zaterdag pas, lekker gratis met weekend-ov. Ik hoop dat ie wat te doen is met OV!
groet,
Redmar

Bas vd Burg

toch hebben sommige vogelaars wel wat bizarre gedachtes achter "bosjes uitkloppen". Arjan van Egmond meldt op het katwijk-forum dat gisteren een vogelaar plannen had slaand met een paraplu de bosjes uit te kammen. Die persoon is wel "gecorrigeerd" door anderen..............

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

joostverhoeven

ik week ov :) maar zul je net zien.. kun je issie weg :S maja nog ff duimen
Groeten,

Joost Verhoeven

thijs

Citeeris er iemand die zaterdag met mij wil gaan zoeken? Ik kan zaterdag pas, lekker gratis met weekend-ov. Ik hoop dat ie wat te doen is met OV!
Als je een fiets meeneemt is het prima te doen.
Station Heemstede Aerdenhout (houd?), en dan richting Aerdenhout (houd) fietsen, N 201 volgen rochting Zandvoort, totdat je bij de Shell komt.
Ik vond de Shell trouwens meer in dan net buiten Zandvoort liggen, ik dacht even dat ik weer verkeerd was gefietst...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

redmar_woudstra

Ik neem aan dat het de Shell is aan de dr. C.A. Gerkestraat? Ik heb dit uit 9292ov gekregen:
Citeer7:55  stationsstraat
heerenveen  treinstation heerenveen  7:59  lopen 4 min


--------------------------------------------------------------------------------

7:59  treinstation heerenveen
spoor 3  treinstation amersfoort
spoor 6  9:23  intercity
NS
richting rotterdam 

--------------------------------------------------------------------------------

9:28  treinstation amersfoort
spoor 5a  treinstation centraal
amsterdam
spoor 14b  10:01  intercity
NS
richting amsterdam 

--------------------------------------------------------------------------------

10:10  treinstation centraal
amsterdam
spoor 2a  treinstation heemstede aerdenh
spoor 2  10:33  sneltrein
NS
richting breda 

--------------------------------------------------------------------------------

10:40  station
heemstede  huis in de duinen
zandvoort  10:49  regioliner 80
Connexxion
richting zandvoort 

--------------------------------------------------------------------------------

10:49  huis in de duinen
zandvoort  dr c a gerkestraat
zandvoort  10:50  lopen 1 min
Ik ga het, als ie vrijdag gemeld wordt, gewoon proberen! En daarna de dwerggors nog!
Citeer13:25  dr c a gerkestraat
zandvoort  huis in de duinen
zandvoort  13:26  lopen 1 min


--------------------------------------------------------------------------------

13:26  huis in de duinen
zandvoort  station
heemstede  13:33  regioliner 80
Connexxion
richting amsterdam 

--------------------------------------------------------------------------------

13:43  treinstation heemstede aerdenh
spoor 2  treinstation centraal
leiden
spoor 9b  14:02  stoptrein
NS
richting den haag 

--------------------------------------------------------------------------------

14:07  centraal station
leiden  space expo
noordwijk zh  14:29  bus 32
Connexxion
richting katwijk zh 

--------------------------------------------------------------------------------

14:29  space expo
noordwijk zh  zwarteweg
katwijk zh  14:32  lopen 3 min

groet,
Redmar

Jaap Denee

#68
CiteerArjan van Egmond meldt op het katwijk-forum dat gisteren een vogelaar plannen had slaand met een paraplu de bosjes uit te kammen. Die persoon is wel "gecorrigeerd" door anderen..............

"Gecorrigeerd" of gecorrigeerd? M.a.w.: ligt die persoon nu nog steeds op zijn buik tussen de bosjes of is hij gewoon netjes aangesproken op zijn gedrag?

Maar even serieus: laten we inderdaad een beetje op elkaar passen. In ons enthousiasme doen de meesten van ons wel eens onhandige dingen, maar het is pas echt jammer als je daar ter plekke -en dan bedoel ik niet pas achteraf in een forumpje- niets aan doet.

Ik heb gisteren gezien hoe we met zijn allen over dat paadje naar dat groentetuintje met die kas zijn gerend en voor het hek stonden te dringen om de vogel mooi te kunnen zien zitten. Logisch: dit was na anderhalf uur wachten en voor de meeste aanwezigen was hij nieuw. Mensen deden zelfs voor elkaar een stapje opzij. Er was niets aan de hand.

Daarna heb ik gezien hoe door een grote groep (veelal te laat komers) een paar keer een duinvalleitje werd omsingeld in de hoop de vogel weer te zien te krijgen, hoe enkele enthousiastelingen die meteen de bosjes wilden inlopen werden teruggeroepen en dat er pas na 5 tot 10 minuten wachten hardop de vraag gesteld werd of het goed was dat er 1 iemand in ging lopen om (met zijn allen) de vogel te zien te krijgen. Als je het daar op dat moment dan niet mee eens bent: trek dan gewoon je mond open.

Aan de andere kant: ook niet teveel zeuren. Het is winter en die paar met gras en grove den begroeide zandbulten zijn je moeder niet. Wanneer dit allemaal in mei gebeurt heb je een heel andere casus.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

BWoets

#69
CiteerAan de andere kant: ook niet teveel zeuren. Het is winter en die paar met gras en grove den begroeide zandbulten zijn je moeder niet. Wanneer dit allemaal in mei gebeurt heb je een heel andere casus.
Dat is waar.. maar om de vogel nou te omsingelen en hem op te jagen door er iemand heen te sturen vind ik ook wat..
Er zijn genoeg mensen die pas een uur later kunnen, een dag later of misschien zelfs van het weekend. Het lijkt me dat ook voor hun er een kans moet zijn.. (ik weet niet in hoeverre dit gebeurd is enzovoorts... ik was er niet bij)
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

joostverhoeven

is het dan niet makkelijker om naar de grote grijze snip te gaan?? of scheelt da nie veel?
Groeten,

Joost Verhoeven

Jeroen Nagtegaal

Ik kan me zo ook nog wel de Zwartkopgors herineren, we mochten niet opjagen, en toen de DBAers er waren, moetsen we hem gaan opjagen anders zagen hun hem niet, beetje tegenstrijdig,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

BWoets

Citeeris het dan niet makkelijker om naar de grote grijze snip te gaan?? of scheelt da nie veel?
Waar slaat dit op Joost..?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Bas vd Burg

inderdaad het is winter, dus op zich kan het niet zo heel veel kwaad, maar aan de andere kant: winter of niet het geeft de twitcher wel weer een slechte naam........... en dat terwijl verreweg de meeste vogelaars zich wel netjes gedroegen.

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

maartenwielstra

CiteerAls ik zo'n beest in mijn tuin zie, dan meld ik het later wel.
goed om te weten

Jaap Denee

Citeer
Citeer(Jaap Denee @ Jan 4 2007, 14:51 PM)
Aan de andere kant: ook niet teveel zeuren. Het is winter en die paar met gras en grove den begroeide zandbulten zijn je moeder niet. Wanneer dit allemaal in mei gebeurt heb je een heel andere casus. 

Dat is waar.. maar om de vogel nou te omsingelen en hem op te jagen door er iemand heen te sturen vind ik ook wat..

Ik ben het met je eens hoor Bob, maar je kunt je voorstellen dat je met slecht weer en snel invallende duisternis vroeg of laat toch de afweging gaat maken om de bosjes in te lopen. Zeker als je de vogel nog niet gezien hebt. Als de tijd wegtikt en het wordt steeds donkerder zal die keuze om wél die bosjes in te lopen in de hoop dat je de vogel toch nog even ziet zodat je niet helemaal voor niets bent gekomen, snel gemaakt zijn. Je kunt het daar natuurlijk mee oneens zijn.

Ik geef alleen maar aan dat dit, gezien de grootte van de groep, redelijk netjes gegaan is. Zoals ik al schreef: het is een paar keer gebeurd, maar er werd iedere keer pas na enige tijd zonder resultaat wachten, hardop aan de groep gevraagd of het goed was dat er een persoon de bosjes in zou lopen. Iedereen maakte op dat moment een eerlijke kans om de evt. opvliegende Blauwstaart te zien te krijgen. Op die momenten heb ik niemand hardop horen zeggen: nee, laten we even wachten op die mensen die nog in de auto zitten. Een uur later zou het immers pikkedonker zijn. En je moet niet vergeten: de vogel was al eerder langer dan anderhalf uur uit beeld geweest, zonder dat hij door iemand was opgejaagd.

Citeerinderdaad het is winter, dus op zich kan het niet zo heel veel kwaad, maar aan de andere kant: winter of niet het geeft de twitcher wel weer een slechte naam........... en dat terwijl verreweg de meeste vogelaars zich wel netjes gedroegen.

Wat in elk geval jammer is, is dat het relatief rustige gedeelte in de tuintjes achter het hek waar de vogel ook veel zat, dat nu blijkbaar ook niet meer is. Daar kun je je terecht zorgen over maken. Al is het alleen al vanwege klachten van de eigenaren.

Als de vogel morgen weer gevonden wordt, ga ik zaterdag in elk geval nog wel een keer kijken.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

BWoets

CiteerIk ben het met je eens hoor Bob, maar je kunt je voorstellen dat je met slecht weer en snel invallende duisternis vroeg of laat toch de afweging gaat maken om de bosjes in te lopen. Zeker als je de vogel nog niet gezien hebt. Als de tijd wegtikt en het wordt steeds donkerder zal die keuze om wél die bosjes in te lopen in de hoop dat je de vogel toch nog even ziet zodat je niet helemaal voor niets bent gekomen, snel gemaakt zijn. Je kunt het daar natuurlijk mee oneens zijn.

Ik geef alleen maar aan dat dit, gezien de grootte van de groep, redelijk netjes gegaan is. Zoals ik al schreef: het is een paar keer gebeurd, maar er werd iedere keer pas na enige tijd zonder resultaat wachten, hardop aan de groep gevraagd of het goed was dat er een persoon de bosjes in zou lopen. Iedereen maakte op dat moment een eerlijke kans om de evt. opvliegende Blauwstaart te zien te krijgen. Op die momenten heb ik niemand hardop horen zeggen: nee, laten we even wachten op die mensen die nog in de auto zitten. Een uur later zou het immers pikkedonker zijn. En je moet niet vergeten: de vogel was al eerder langer dan anderhalf uur uit beeld geweest, zonder dat hij door iemand was opgejaagd.
Ik kan het me heel goed voorstellen Jaap.
Zelf zou ik niet met het idee komen, maar als anderen het opperen weet ik niet of ik in zo'n situatie zou zeggen, nee dat doe ik niet.

Iedereen is in de ban van.......
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

joostverhoeven

Citeer
Citeeris het dan niet makkelijker om naar de grote grijze snip te gaan?? of scheelt da nie veel?
Waar slaat dit op Joost..?
Hehe komt wazig over die opmerking van mij zo, Was vergeten te quoten, ik wou reageren op redmar zie onderstaande

Ik ga het, als ie vrijdag gemeld wordt, gewoon proberen! En daarna de dwerggors nog!

Wat is dichterbij vanaf de blauwstaart? Twisk of katwijk.. :)
Groeten,

Joost Verhoeven

redmar_woudstra

Twisk is echt ver! Katwijk is vrij eenvoudig te doen, zie dat stukje van 9292ov. Waar de vogel precies zit in Katwijk, dat weet ik niet, maar de kaartjes geven omgeving zwarteweg aan.
groet,
Redmar

Alwin

Ik schat in dat het het makkelijkst is om naar Katwijk te gaan. Vanaf station Heemstede rijdt bus 90 richting DenHaag werkelijk langs het terrein waar de Dwerggors zit. Het is bijna een inkoppertje. Alleen doet de bus er denk ik nog wel een uur over ofzo
Alwin

Life list  4 54 Roodoogvireo

hiskodevries

#80
route naar dwerggors
http://maps.google.nl/maps?f=d&hl=nl&saddr...e=UTF8&om=1&z=8
bij vertrekount je eigen postcode opgeven

route van dwerggors naar grote grijze snip
http://maps.google.nl/maps?f=d&hl=nl&saddr...e=UTF8&om=1&z=8
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bas vd Burg

Van Zandvoort (Blauwstaart) naar Katwijk (Dwerggors) is ongeveer 35-40 minuten rijden en het is niet moeilijk:

Vanuit Zandvoort de N201 (Zandvoortseweg) volgen richting Heemstede, vervolgens borden Vogelenzang volgen, dit is volgens mij de N206. De N206 gewoon blijven volgen richting het zuiden (Leiden/Den Haag). Je komt dan vanzelf een afslag tegen die verwijst naar Bedrijventerrein 's-Gravendijck (en andere bedrijfsterreinen zoals 't Heen en Klei-Oost). Bedrijfenterrein 's Gravendijck ligt ten noorden van de plek van de Dwerggors. Aan het einde van de afslag de rotonde rechtdoor nemen dus het bedrijventerrein op. Dan de eerste weg rechts, dit is de Keyserswey. Vervolgens bij de volgende rotonde linksaf de Zwarteweg op richting Katwijk en dan vlak voordat de weg een bocht naar links maakt (en waar je ook naar rechts kan richting Space Expo aan de Keplerlaan), de auto in de westelijke berm parkeren, aan zijde golfbaan tegenover de eerste woning die je vanaf de laatste rotonde tegenkomt aan je linkerhand. Niet parkeren op het terrein achter de woning dit is privé-terrein. Het ruigteterreintje direct ten noorden de woning is de plek van de Dwerggors

Bus 90 stopt langs de Zwarteweg (wellicht aan buschauffeur vragen of 'ie een seintje kan geven voor de halte Zwarteweg te Katwijk) en dan via het fietspad teruglopen richting Noordwijk.  
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jaap Denee

Hoe ging het er vandaag aan toe?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

kroonp

#83
Vandaag zowel de blauwstaart als de dwerggors gezien. Beide zijn heel goed te bereiken met het OV.

Het was vanochtend inderdaad een gestressde boel bij de blauwstaart. Een hoop heen en weer geren. En na de eerste korte waarneming gingen er ook steeds meer mensen de tuin in. Ik geloof niet dat het allemaal veel kwaad kon, behalve dan dat het vogeltje een misschien beetje in het nauw gedreven werd. Wel grappig dat juist die mensen in de tuin helemaal op de verkeerde plek stonden toen de vogel weer ontdekt werden. :P
Groet

Peter Kroon

maartenwielstra

Vanaf Leiden centraal komen bus 40 en 240 (halte Willem van den Bergh te Noordwijk) en bus 32 (halte space expo te Katwijk) er ook vlakbij in de buurt.

steenl

Ik heb verhalen gehoord dat de vogel gepiept werd, maar dat het gros van de mensen niet eens wist dat ie teruggevonden was.
Op dat moment een hoop stress en paniek alom  :lol:
Na anderhalf uur na de piep werd de vogel weer mooi gezien langs het hek.
Rond de 80-100 mensen aanwezig.

Jaap Denee

Mooie plaatjes van Michel ook!
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Thijs Fijen

#87
CiteerMooie plaatjes van Michel ook!
Waar?

Edit: Gevonden :) http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1869488
Thijs Fijen

Edwin Russer

CiteerHoe ging het er vandaag aan toe?
Ha Jaap,

Een stuk relaxter en minder hectisch dan gisteren. Althans, ik had mij vandaag voorgenomen om elke keer op een plek te gaan staan waar niet de grote meute was. Zodoende kon ik vogel de eerste keer beeldvullend prachtig bij de ontdekplek bekijken en de tweede keer had ik de mazzel dat ik wederom, bij de ontdekplek, zo kon aanschuiven terwijl iedereen rustig naar de vogel stond te kijken. Toen zat de vogel minutenlang rustig stil in de struik naast de kas op het volkstuinencomplexje,  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jaap Denee

Klinkt goed, Edwin! Je hebt hem dus echt even lekker op je in kunnen laten werken. Ik hoop dat ik zaterdag die kans ook nog een keer krijg.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee