Stilhouden of Vrijgeven!

Gestart door Ted van der Knaap, april 25, 2012, 12:43:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Norman

Citaat van: HPM op april 27, 2012, 10:21:55 AM
Het lijk me goed om hier (nogmaals) duidelijk te maken dat ik geen twitcherhater ben of onderdeel van een 'anti-twitcherbrigade'. Ik heb absoluut niets met twitchen maar zolang er geen rare dingen bij gebeuren moeten mensen maar lekker gaan twitchen als ze dat leuk vinden (maar dan wel liefst zo ver mogelijk bij mij uit de buurt natuurlijk).
Waar ik fel van kan worden zijn bijvoorbeeld de non-argumenten, de persoonlijke aanvallen (liefst onder de gordel), het altijd naar anderen wijzen, het altijd maar weer om slotjes roepen als een discussie ze niet bevalt, het als belangrijk voordoen van het 'spelletje', het claimen van rechten zoals het recht op informatie en ten behoeve van het spelletje het recht op toegang tot kwetsbare gebieden.

Herman schrijft keurig mijn gedachten op.
Iedereen twitcht zich maar suf, like I care. Waar het om ging wanneer hou je iets stil.
Mijn punt is dat je iets stil houd als het tot niet noodzakelijke verstoring kan leiden. Wat dat is, is weer een discussie op zich.

Ik vind dat een twitch op een potentieel broedkoppel niet verantwoord is en stilgehouden moet worden.
Ik vind dat een twitch in een kwetsbaar gebied stil gehouden moet worden.

Ik geef nog wel eens een excursie.
Ik vind dat ik geen excursies moet geven in de broedtijd tenzij ik keurig op de paden kan blijven.
Ik vind dat ik de groepen niet te groot moet maken om verstoring zoveel mogelijk te beperken. Hoe groot hangt af van de locatie (soms 5 pers. soms 25 pers.)

Maar ja, dat vind ik en daar mag iedereen het helemaal mee oneens zijn. Wees alleen niet verbaasd als je aangesproken word als iemand het niet met je eens is.

Ik hoop dat deze discussie (tussen de regels was deze er echt nog wel) er in ieder geval aan heeft bijgedragen dat iedereen zich nog meer bewust in het veld (twitchen/BMP/wandelen/etc.) gedraagt en nog eerder mensen aanspreekt op excessen.

En nu wil ik August zijn wens in vervulling laten gaan en staak ik mijn reacties in dit topic. Ik heb mijn zegje gedaan en heb niet eens een klein beetje de illusie dat iedereen het eens word met mij. Maar niets zeggen en treuren in een hoekje past mij niet.

jvdlaan

#181
@HPM
Zolang je zelf niet in staat bent of de intentie hebt je eigen bijdrage kritisch te bezien, hebben discussies als deze helemaal geen zin. En zolang je je vooroordelen jegens twitchers of vogelaars die niet vogelen zoals jij wilt dat anderen vogelen maar blijft spuien, ook waar dat helemaal niet relevant is, moet je er niet gek van opkijken dat mensen je van repliek dienen.
Ik persoonlijk ervaar met name de toon van de meeste van jouw bijdragen op dit forum als bijzonder onprettig, zodanig dat het in mij het slechtste naar boven haalt waardoor ik zelf ook niet zuiver meer reageer. Daarvoor wil ik mijn excuses maken aan alle lezers hier op waarneming.nl (behalve aan jou).
En ik denk dat ik niet de enige ben die de toon van jouw bijdragen als onprettig ervaart.

En waar hebben we het over? De aanleiding was een mogelijk bezoek van een paar vogelaars op een eiland waar twee vogels werden gezien die op doortrek waren en waarvan vrijwel alle vogelaars er al een paar gezien hebben, zodat de verwachte toeloop zal uitblijven. En wat er niet zou kunnen gebeuren als het wel een zeldzame vogel was in kwetsbaar gebied enz enz.

HPM

Citaat van: jvdlaan op april 27, 2012, 13:08:32 PM
@HPM
Zolang je zelf niet in staat bent of de intentie hebt je eigen bijdrage kritisch te bezien, hebben discussies als deze helemaal geen zin. En zolang je je vooroordelen jegens twitchers of vogelaars die niet vogelen zoals jij wilt dat anderen vogelen maar blijft spuien, ook waar dat helemaal niet relevant is, moet je er niet gek van opkijken dat mensen je van repliek dienen.
Ik persoonlijk ervaar met name de toon van de meeste van jouw bijdragen op dit forum als bijzonder onprettig, zodanig dat het in mij het slechtste naar boven haalt waardoor ik zelf ook niet zuiver meer reageer. Daarvoor wil ik mijn excuses maken aan alle lezers hier op waarneming.nl (behalve aan jou).
En ik denk dat ik niet de enige ben die de toon van jouw bijdragen als onprettig ervaart.

[...]

Als er niet inhoudelijk wordt gereageerd maar in plaats daarvan op de man wordt gespeeld, al dan niet uit vooroordelen, is er een grote kans dat de toon van mijn eventuele reacties zal veranderen, en meestal niet ten goede.
Als je niet in staat bent om in dit soort discussie inhoudelijk te reageren, hou je er dan tenminste buiten. Niemand is gebaat bij het verziekteen van door anderen gewenste en nuttig gevonden discussies, door wie dan ook.



Herman van der Meer

jvdlaan

#183
Voor jou zijn argumenten waar je het niet mee eens bent per definitie niet inhoudelijk.

En zou je voortaan ook je woorden zorgvuldiger willen kiezen (ik bedoel verk...)? Het geeft andermaal aan hoe zwart-wit je in de discussie zit.

Comment 30 van Peter Soer vat eigenlijk de pointe van dit draadje samen.

HPM

Citaat van: jvdlaan op april 27, 2012, 14:52:59 PM
Voor jou zijn argumenten waar je het niet mee eens bent per definitie niet inhoudelijk.

En zou je voortaan ook je woorden zorgvuldiger willen kiezen (ik bedoel verk...)? Het geeft andermaal aan hoe zwart-wit je in de discussie zit.


Lees nog eens wat ik hierboven over inhoudelijkheid  en reageren schreef.

-------------------------------
verziekteen

1 onovergank. werkw.; is verziekted
van ziekte doortrokken worden, door ziekteen uitteren
1 (figuurlijk) het hart verziekted van verdriet
2 overgank. werkw.; h. verziekted
(informeel) in de war schoppen
synoniem: bederven, verpesten

3 onovergank. werkw.; is verziekted
(figuurlijk, informeel) aangetast worden, met de ondergang bedreigd worden
synoniem: verrotten
[/quote[

Citeer
Comment 30 van Peter Soer vat eigenlijk de pointe van dit draadje samen.

Na 29 berichten een draad van 185 berichten savenvatten lijklt me inmogelijk.
Herman van der Meer

jvdlaan

Als een woord meerdere betekenissen heeft, is het verstandig een ander woord te kiezen, daar het voor sommigen wel eens - in dit geval - de eerste betekenis zou kunnen hebben. Dus waarom niet het synoniem in 2 in eerste instantie te hebben gekozen?
Nu had ik eigenlijk moeten weten dat het woord verziekteen in Den Haag en omgeving een stopwoordje is en voor zo'n beetje alles wordt gebruikt, maar zo had jij moeten weten dat verziekteen buiten Den Haag vnl associaties oproept met de letterlijke betekenis van het woord.

Peter Soer geeft in een korte zin het antwoord op de vraag van Ted (zie ook de naam van het onderwerp). Vervolgens kwam weer de eindeloze riedel terug die we al jaren in dit forum hebben.

HPM

Hoe zit het dan met dat "verzieken" wat jij anderen eerder verweet? Volgens Van Dale heeft dat eveneens meerdere betekenissen en is het evenmin regionaal.
Herman van der Meer

lennartv

#187
Citaat van: HPM op april 27, 2012, 16:49:27 PM
Hoe zit het dan met dat "verzieken"

Kom op zeg, heb je nu echt zo weinig inlevingsvermogen als je hier laat zien? Iedereen snapt dat er een groot verschil is tussen verziekteen en verzieken. Bij het eerste woord zal dat voor een groot deel van de lezers negatieve associaties oproepen namelijk met de ziekte ziekte (voor het geval dat je dát nog niet begreep). Het woord verzieken zal dat veel minder doen omdat een ziekte van alles kan zijn als je dat laatste woord al zo letterlijk moet vertalen.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Marina

Citaat van: HPM op april 27, 2012, 13:47:03 PM
... het verziekteen ...

ik ben zelf ex-ziektepatient, ik heb diverse dierbaren verloren door deze vreselijke ziekte, een lieve vriendin is kortgeleden geopereerd aan borstziekte en heeft haar eerste chemo achter de rug

ik weet dat sociale omgang niet je sterkste kant is, maar wil je je woorden alsjeblieft wat zorgvuldiger kiezen?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

HPM

Citaat van: lennartv op april 27, 2012, 17:06:23 PM
Citaat van: HPM op april 27, 2012, 16:49:27 PM
Hoe zit het dan met dat "verzieken"

Kom op zeg, heb je nu echt zo weinig inlevingsvermogen als je hier laat zien? Iedereen snapt dat er een groot verschil is tussen verziekteen en verzieken. Bij het eerste woord zal dat voor een groot deel van de lezers negatieve associaties oproepen namelijk met de ziekte ziekte (voor het geval dat je dát nog niet begreep). Het woord verzieken zal dat veel minder doen omdat een ziekte van alles kan zijn als je dat laatste woord al zo letterlijk moet vertalen.

Waarom zou je verziekteen wél zo op moeten vatten en verzieken niet? Zijn er geen verschrikkelijke andere ziektes dan ziekte?
Ik heb verziekteen gebruikt omdat ik dat het juiste woord vond om de situatie te beschrijven.
En ja, ik weet wat de ziekte ziekte is. Zelf ben ik hoop ik nog niet zo ver maar ik heb er wel mijn halve familie door verloren, maar dat verhindert mij niet om een normale uitdrukking te gebruiken waar die m.i. van toepassing is.

Maar hoe zit het, is er nog iemand die zich inhoudelijk met het onderwerp van dit topic wil bezighouden, bijvoorbeeld door inhoudelijk te reageren op wat anderen daarover te berde hebben gebracht, of is het enige doel alleen nog maar om de boel te verpesten?
Herman van der Meer

August

Citaat van: jvdlaan op april 27, 2012, 15:24:01 PM
Als een woord meerdere betekenissen heeft, is het verstandig een ander woord te kiezen, daar het voor sommigen wel eens - in dit geval - de eerste betekenis zou kunnen hebben. Dus waarom niet het synoniem in 2 in eerste instantie te hebben gekozen?
Nu had ik eigenlijk moeten weten dat het woord verziekteen in Den Haag en omgeving een stopwoordje is en voor zo'n beetje alles wordt gebruikt, maar zo had jij moeten weten dat verziekteen buiten Den Haag vnl associaties oproept met de letterlijke betekenis van het woord.

Peter Soer geeft in een korte zin het antwoord op de vraag van Ted (zie ook de naam van het onderwerp). Vervolgens kwam weer de eindeloze riedel terug die we al jaren in dit forum hebben.
Ik kom zelf ook uit Den Haag en ik gebruik het niet als stopwoordje en ik kan vele Hagenaars die dat ook niet doen. Ik vind dit namelijk een belediging  >:(  En voel me hier op aangesproken.
Ps Hisko graag een slotje dit topic gaat nergens meer over
August van Rijn

HPM

Citaat van: August op april 27, 2012, 20:35:15 PM
Citaat van: jvdlaan op april 27, 2012, 15:24:01 PM
Als een woord meerdere betekenissen heeft, is het verstandig een ander woord te kiezen, daar het voor sommigen wel eens - in dit geval - de eerste betekenis zou kunnen hebben. Dus waarom niet het synoniem in 2 in eerste instantie te hebben gekozen?
Nu had ik eigenlijk moeten weten dat het woord verziekteen in Den Haag en omgeving een stopwoordje is en voor zo'n beetje alles wordt gebruikt, maar zo had jij moeten weten dat verziekteen buiten Den Haag vnl associaties oproept met de letterlijke betekenis van het woord.

Peter Soer geeft in een korte zin het antwoord op de vraag van Ted (zie ook de naam van het onderwerp). Vervolgens kwam weer de eindeloze riedel terug die we al jaren in dit forum hebben.
Ik kom zelf ook uit Den Haag en ik gebruik het niet als stopwoordje en ik kan vele Hagenaars die dat ook niet doen. Ik vind dit namelijk een belediging  >:(  En voel me hier op aangesproken.
Ps Hisko graag een slotje dit topic gaat nergens meer over

Ik gebruik 'verziekteen' ook niet als stopwoordje en ik zie zelfs maar zelden reden om het anders te gebruiken. Gelukkig maar.

Maar August, de planning was tot na Koninginnedag en zo te zien hebben mensen die tijd nog wel nodig om inhoudelijk te kunnen reageren.
Herman van der Meer

Certhia

#192
Met alle respect van dien moet ik het hier toch met HPM eens zijn. Hij gebruikt het woord bewust op de daarvoor bedoelde wijze (edit: in de context van verpesten (of mag dat ook niet?)) en geeft aan daar over nagedacht te hebben. Dat we het hier niet over ziektes hebben lijkt me erg duidelijk dus waarom zou je het dan in die context lezen.
Het lijkt me in deze meer een ad hominem en weinig toevoegen aan de discussie.
Kunnen we terug naar het onderwerp want hoewel ik niet deelneem eraan volg ik hem wel. Met dat semantische gepriegel ben ik (en wellicht anderen ook) wel een beetje klaar.


Groet