Stilhouden of Vrijgeven!

Gestart door Ted van der Knaap, april 25, 2012, 12:43:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

bram. volgens mij gaat het over 'verstoring' in het algemeen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

BramtK

Citaat van: Ted van der Knaap op april 25, 2012, 12:43:39 PM
Weet dat ik me op glad ijs begeef qua reacties die hier evt. gaan komen maar toch wil ik het aankaarten.

Gaat bijvoorbeeld om deze wn. http://waarneming.nl/waarneming/view/65479841.

Het is broedtijd.. ..er word nog bij gezegd dat er in Ned. nog nooit broedgevallen zijn.
En dan word de precieze lokatie vrijgegeven!!

Welk belang is nu groter...  ...het feit dat ze hier misschien tot broeden komen of de "thrills" van degenen die hem graag willen zien?

Als men niet gaat kijken weet je 100% zeker dat de verstoring iig 0,0 is en wie weet gaan ze broeden.


Zag pas ook 'n vogel die niet in Ned. broedt, nog geringd ook. Ben zelf een "fanatieke" ringaflezer. En ondanks dat ik reuze benieuwd ben wat er op die ring staat ga ik niet terug en geef het beest z'n rust, (wie weet zit er 'n evt. partner op 'n nest!).

(Aan degenen die "mijn gebiedjes" achterna lopen dan ook het verzoek om daar mee op te houden, in het BELANG VAN DE VOGEL)


Als we gewoon lekker willen rellen, oke, maar de zie eerste post Ted.
Groeten,

Bram ter Keurs

jvdlaan

Misschien voortaan ook bij het opstarten van een onderwerp als dit: er bestaat ook nog iets als het concept doortrekker (of late wintergast). Willen we nu elke doortrekkende Beflijster als een mogelijk broedgeval gaan aanmerken? Elk overtrekkend groepje Bijeneter? Een club dwergmeeuwen in een petgat? Zingende Koperwieken en Kepen in april? Ik zou Witbandkruisbekken in april gewoon als doortrekkers of late wintergasten beschouwen en er verder geen heisa over maken. Tenzij de vogels in een kwetsbaar gebeid zitten. Maar daarover lijken me de richtlijnen toch duidelijk?

Jaap Denee

Citaat van: jvdlaan op april 26, 2012, 15:26:01 PM
Misschien voortaan ook bij het opstarten van een onderwerp als dit: er bestaat ook nog iets als het concept doortrekker (of late wintergast). Willen we nu elke doortrekkende Beflijster als een mogelijk broedgeval gaan aanmerken? Elk overtrekkend groepje Bijeneter? Een club dwergmeeuwen in een petgat? Zingende Koperwieken en Kepen in april? Ik zou Witbandkruisbekken in april gewoon als doortrekkers of late wintergasten beschouwen en er verder geen heisa over maken. Tenzij de vogels in een kwetsbaar gebeid zitten. Maar daarover lijken me de richtlijnen toch duidelijk?

Ach Jan, veel eerder al (reactie #12) stelde ik een vraag waar eenzelfde suggestie van uitging, maar het blijkt hier weer eens om heel iets anders te gaan...

Citaat van: Jaap Denee op april 25, 2012, 14:29:07 PM
Citaat van: guusp op april 25, 2012, 13:41:06 PM
Een schrale troost voor Ted is dan wellicht dat twee vrouw-type vogels 'naar alle waarschijnlijk' niet samen tot broeden komen... En kan iemand mij even uitleggen waarom twee alarmerende vrouw-typen Witbandkruisbek in een bos op Terschelling zouden duiden op een territorium?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

GijsB

Citaat van: jvdlaan op april 26, 2012, 15:26:01 PM
Misschien voortaan ook bij het opstarten van een onderwerp als dit: er bestaat ook nog iets als het concept doortrekker (of late wintergast). Willen we nu elke doortrekkende Beflijster als een mogelijk broedgeval gaan aanmerken? Elk overtrekkend groepje Bijeneter? Een club dwergmeeuwen in een petgat? Zingende Koperwieken en Kepen in april? Ik zou Witbandkruisbekken in april gewoon als doortrekkers of late wintergasten beschouwen en er verder geen heisa over maken. Tenzij de vogels in een kwetsbaar gebeid zitten. Maar daarover lijken me de richtlijnen toch duidelijk?


En daarbij, het zijn 2 vrouwtjes, volgens de biologielessen die ik heb gekregen is er voor broeden toch nog altijd ook een mannetje nodig  :rolleye:
???
Gijs

Jaap Denee

Daar wordt inmiddels door anderen anders over gedacht, Gijs.


http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=2&fid=7373&page=zoek


Neemt niet weg dat de opmerking van Jan nog steeds hout snijdt (hoewel de anti-twitchbrigade daar dan weer tegenoverstelt dat er dan vermoedelijk wel weer een of andere Roodborst wordt verstoord).
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

BramtK

Dat neemt allemaal niet weg dat Ted de Witbandkruisbekken slechts als voorbeeld noemde. Niet zonder reden, want bij de beschrijving stond iets over het tot nu toe ontbreken van broedgevallen, ik weet niet meer wat.


Ik noemde eerder al het voorbeeld van de Dwerguil. Dat lijkt me wel een aardig voorbeeld. Wat moet je doen met zo'n soort als je die in deze tijd ontdekt? Zie ook het voorbeeld van de Ruigpootuilen waar een en ander (over het algemeen) in goede banen werd geleid.
Groeten,

Bram ter Keurs

Vincent Hart

Citaat van: Jaap Denee op april 26, 2012, 16:04:29 PM
Daar wordt inmiddels door anderen anders over gedacht, Gijs.
En daarmee bedoelt Jaap het vermoedelijke geslacht van de vogels, niet het vermogen van lesbische vogels samen voor nageslacht te zorgen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jaap Denee

Citaat van: Vincent Hart op april 26, 2012, 16:10:26 PM
Citaat van: Jaap Denee op april 26, 2012, 16:04:29 PM
Daar wordt inmiddels door anderen anders over gedacht, Gijs.
En daarmee bedoelt Jaap het vermoedelijke geslacht van de vogels, niet het vermogen van lesbische vogels samen voor nageslacht te zorgen.


Hahaha... Dank je voor de verduidelijking, Vincent.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

GijsB

Citaat van: Vincent Hart op april 26, 2012, 16:10:26 PM
Citaat van: Jaap Denee op april 26, 2012, 16:04:29 PM
Daar wordt inmiddels door anderen anders over gedacht, Gijs.
En daarmee bedoelt Jaap het vermoedelijke geslacht van de vogels, niet het vermogen van lesbische vogels samen voor nageslacht te zorgen.

;D


Dat het mogelijk om een mannetje en een vrouwtje zou gaan had ik nog niet meegekregen
Gijs

Jaap Denee

Citaat van: BramtK op april 26, 2012, 16:08:33 PM
Dat neemt allemaal niet weg dat Ted de Witbandkruisbekken slechts als voorbeeld noemde. Niet zonder reden, want bij de beschrijving stond iets over het tot nu toe ontbreken van broedgevallen, ik weet niet meer wat.


Ik noemde eerder al het voorbeeld van de Dwerguil. Dat lijkt me wel een aardig voorbeeld. Wat moet je doen met zo'n soort als je die in deze tijd ontdekt? Zie ook het voorbeeld van de Ruigpootuilen waar een en ander (over het algemeen) in goede banen werd geleid.


Bij de beschrijving stond dat de twee Witbandkruisbekken ontdekt werden tijdens een broedvogelinventarisatie. Niet meer en niet minder. De verkeerde conclusie dat deze kruisbekken er dus ook zouden broeden en dat hun zeldzaamheid wel weer een enorme toeloop zou veroorzaken, is de aanleiding geweest om dit topic te starten. dat dit achteraf wordt bijgestuurd met betere voorbeelden doet niet af aan het feit dat er in eerste instantie ten onrechte stemming wordt gemaakt.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

jvdlaan

@Jaap
Als ze nou gelijk beginnen met: twitchen is slecht, fotograferen is slecht en elke persoon die zich vogelaar noemt, maar niet het hele (voor)jaar besteedt aan inventariseren, fundamenteel onderzoek e.d, is ook slecht, dan weet de argeloze lezer meteen waar het over gaat en hoef ik vanavond niet in het handbook of BWP op te zoeken wat de broeddata van Witbandkruisbek zijn.

frankneijts

Citaat van: jvdlaan op april 26, 2012, 16:34:10 PM

.... wat de broeddata van Witbandkruisbek zijn.

Zeg maar tussen februari en augustus Jan, afhankelijk van de regio en/of de zaadopbrengst van diverse naaldboomsoorten....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: Jaap Denee op april 26, 2012, 16:04:29 PM
...


Neemt niet weg dat de opmerking van Jan nog steeds hout snijdt (hoewel de anti-twitchbrigade daar dan weer tegenoverstelt dat er dan vermoedelijk wel weer een of andere Roodborst wordt verstoord).

Kijk, zo'n zinnetje getuigt nou precies van een mentaliteit die dit soort topics nog steeds noodzakelijk maken.
Schijt aan 'een of andere Roodborst' zolang jij die al dan niet ontsnapte Groenuitgeslagen Kroepoek maar op een lijstje kan zetten.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: jvdlaan op april 26, 2012, 16:34:10 PM
@Jaap
Als ze nou gelijk beginnen met: twitchen is slecht, fotograferen is slecht en elke persoon die zich vogelaar noemt, maar niet het hele (voor)jaar besteedt aan inventariseren, fundamenteel onderzoek e.d, is ook slecht, dan weet de argeloze lezer meteen waar het over gaat en hoef ik vanavond niet in het handbook of BWP op te zoeken wat de broeddata van Witbandkruisbek zijn.

Ja, je even informeren is natuurlijk veel teveel werk. Je zal na 100 km in de auto eens 10 muinuten korter naar een melkpak kunnen lopen zoeken.
Herman van der Meer

BramtK


Citaat van: Jaap Denee op april 26, 2012, 16:19:39 PM
Citaat van: BramtK op april 26, 2012, 16:08:33 PM
Dat neemt allemaal niet weg dat Ted de Witbandkruisbekken slechts als voorbeeld noemde. Niet zonder reden, want bij de beschrijving stond iets over het tot nu toe ontbreken van broedgevallen, ik weet niet meer wat.


Ik noemde eerder al het voorbeeld van de Dwerguil. Dat lijkt me wel een aardig voorbeeld. Wat moet je doen met zo'n soort als je die in deze tijd ontdekt? Zie ook het voorbeeld van de Ruigpootuilen waar een en ander (over het algemeen) in goede banen werd geleid.


Bij de beschrijving stond dat de twee Witbandkruisbekken ontdekt werden tijdens een broedvogelinventarisatie. Niet meer en niet minder. De verkeerde conclusie dat deze kruisbekken er dus ook zouden broeden en dat hun zeldzaamheid wel weer een enorme toeloop zou veroorzaken, is de aanleiding geweest om dit topic te starten. dat dit achteraf wordt bijgestuurd met betere voorbeelden doet niet af aan het feit dat er in eerste instantie ten onrechte stemming wordt gemaakt.


Volgens mij stond er iets anders. De eerste post van Ted is so wie so duidelijk. Dat de boel vervolgens ontspoort is niet alleen te wijten aan de niet-twitchers.


Overigens lijkt het mij een heel goed idee om potentiele broeders zoals die Dwerguil niet bekend te maken.
Groeten,

Bram ter Keurs

Jaap Denee

Citaat van: HPM op april 26, 2012, 16:50:26 PM
Citaat van: Jaap Denee op april 26, 2012, 16:04:29 PM
...


Neemt niet weg dat de opmerking van Jan nog steeds hout snijdt (hoewel de anti-twitchbrigade daar dan weer tegenoverstelt dat er dan vermoedelijk wel weer een of andere Roodborst wordt verstoord).

Kijk, zo'n zinnetje getuigt nou precies van een mentaliteit die dit soort topics nog steeds noodzakelijk maken.
Schijt aan 'een of andere Roodborst' zolang jij die al dan niet ontsnapte Groenuitgeslagen Kroepoek maar op een lijstje kan zetten.


Welnee, Herman, kom op... je kunt beter. Ik schrijf niet dat ik "schijt heb een of andere Roodborst", laat staan dat het getuigt van mijn mentaliteit (hoe durf je); ik schrijf dat de anti-twitchbrigade dit als alternatief argument aandraagt om het twitchen van deze vogels per definitie af te keuren.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

jvdlaan

Citaat van: HPM op april 26, 2012, 16:50:26 PM
Citaat van: Jaap Denee op april 26, 2012, 16:04:29 PM
...


Neemt niet weg dat de opmerking van Jan nog steeds hout snijdt (hoewel de anti-twitchbrigade daar dan weer tegenoverstelt dat er dan vermoedelijk wel weer een of andere Roodborst wordt verstoord).

Kijk, zo'n zinnetje getuigt nou precies van een mentaliteit die dit soort topics nog steeds noodzakelijk maken.
Schijt aan 'een of andere Roodborst' zolang jij die al dan niet ontsnapte Groenuitgeslagen Kroepoek maar op een lijstje kan zetten.

Stel je toch niet aan, man. Altijd maar moreel hoog te paard zitten, word je daar niet moe van?

Jaap Denee

Citaat van: BramtK op april 26, 2012, 17:02:36 PM

Citaat van: Jaap Denee op april 26, 2012, 16:19:39 PM
Citaat van: BramtK op april 26, 2012, 16:08:33 PM
Dat neemt allemaal niet weg dat Ted de Witbandkruisbekken slechts als voorbeeld noemde. Niet zonder reden, want bij de beschrijving stond iets over het tot nu toe ontbreken van broedgevallen, ik weet niet meer wat.


Ik noemde eerder al het voorbeeld van de Dwerguil. Dat lijkt me wel een aardig voorbeeld. Wat moet je doen met zo'n soort als je die in deze tijd ontdekt? Zie ook het voorbeeld van de Ruigpootuilen waar een en ander (over het algemeen) in goede banen werd geleid.


Bij de beschrijving stond dat de twee Witbandkruisbekken ontdekt werden tijdens een broedvogelinventarisatie. Niet meer en niet minder. De verkeerde conclusie dat deze kruisbekken er dus ook zouden broeden en dat hun zeldzaamheid wel weer een enorme toeloop zou veroorzaken, is de aanleiding geweest om dit topic te starten. dat dit achteraf wordt bijgestuurd met betere voorbeelden doet niet af aan het feit dat er in eerste instantie ten onrechte stemming wordt gemaakt.


Volgens mij stond er iets anders. De eerste post van Ted is so wie so duidelijk. Dat de boel vervolgens ontspoort is niet alleen te wijten aan de niet-twitchers.


Overigens lijkt het mij een heel goed idee om potentiele broeders zoals die Dwerguil niet bekend te maken.


Hetzelfde verhaal staat nog steeds op Facebook; ik heb het net even terug gezocht. Dat de boel ontspoort komt omdat beide kampen lekker diep in hun eenmansputjes zitten ingegraven, stelling nemen, met vooroordelen schieten en andermans uitspraken verdraaien. Dat gebeurt inderdaad ook in het twitcherskamp.


Je voorbeeld van de Dwerguil lijkt me een betere en je mening dat het daar anders had gemoeten (wat ik uit de verhalen begrijp), deel ik.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

jvdlaan

Citaat van: HPM op april 26, 2012, 16:55:26 PM
Citaat van: jvdlaan op april 26, 2012, 16:34:10 PM
@Jaap
Als ze nou gelijk beginnen met: twitchen is slecht, fotograferen is slecht en elke persoon die zich vogelaar noemt, maar niet het hele (voor)jaar besteedt aan inventariseren, fundamenteel onderzoek e.d, is ook slecht, dan weet de argeloze lezer meteen waar het over gaat en hoef ik vanavond niet in het handbook of BWP op te zoeken wat de broeddata van Witbandkruisbek zijn.

Ja, je even informeren is natuurlijk veel teveel werk. Je zal na 100 km in de auto eens 10 muinuten korter naar een melkpak kunnen lopen zoeken.

Waar ik mee bedoel te zeggen dat meestal ik het ben die die informatie voor jullie opzoekt. Want zelf een boek pakken, daar krijgen de meeste vogelaars een pijnlijke arm van.

jvdlaan

Citaat van: frankneijts op april 26, 2012, 16:43:51 PM
Citaat van: jvdlaan op april 26, 2012, 16:34:10 PM

.... wat de broeddata van Witbandkruisbek zijn.

Zeg maar tussen februari en augustus Jan, afhankelijk van de regio en/of de zaadopbrengst van diverse naaldboomsoorten....
Bron?

frankneijts

Citaat van: jvdlaan op april 26, 2012, 17:20:32 PM
Citaat van: frankneijts op april 26, 2012, 16:43:51 PM
Citaat van: jvdlaan op april 26, 2012, 16:34:10 PM

.... wat de broeddata van Witbandkruisbek zijn.

Zeg maar tussen februari en augustus Jan, afhankelijk van de regio en/of de zaadopbrengst van diverse naaldboomsoorten....
Bron?

BWP
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

#112
Citaat van: Jaap Denee op april 26, 2012, 17:18:02 PM
Citaat van: BramtK op april 26, 2012, 17:02:36 PM

Citaat van: Jaap Denee op april 26, 2012, 16:19:39 PM
Citaat van: BramtK op april 26, 2012, 16:08:33 PM
Dat neemt allemaal niet weg dat Ted de Witbandkruisbekken slechts als voorbeeld noemde. Niet zonder reden, want bij de beschrijving stond iets over het tot nu toe ontbreken van broedgevallen, ik weet niet meer wat.


Ik noemde eerder al het voorbeeld van de Dwerguil. Dat lijkt me wel een aardig voorbeeld. Wat moet je doen met zo'n soort als je die in deze tijd ontdekt? Zie ook het voorbeeld van de Ruigpootuilen waar een en ander (over het algemeen) in goede banen werd geleid.


Bij de beschrijving stond dat de twee Witbandkruisbekken ontdekt werden tijdens een broedvogelinventarisatie. Niet meer en niet minder. De verkeerde conclusie dat deze kruisbekken er dus ook zouden broeden en dat hun zeldzaamheid wel weer een enorme toeloop zou veroorzaken, is de aanleiding geweest om dit topic te starten. dat dit achteraf wordt bijgestuurd met betere voorbeelden doet niet af aan het feit dat er in eerste instantie ten onrechte stemming wordt gemaakt.


Volgens mij stond er iets anders. De eerste post van Ted is so wie so duidelijk. Dat de boel vervolgens ontspoort is niet alleen te wijten aan de niet-twitchers.


Overigens lijkt het mij een heel goed idee om potentiele broeders zoals die Dwerguil niet bekend te maken.


Hetzelfde verhaal staat nog steeds op Facebook; ik heb het net even terug gezocht. Dat de boel ontspoort komt omdat beide kampen lekker diep in hun eenmansputjes zitten ingegraven, stelling nemen, met vooroordelen schieten en andermans uitspraken verdraaien. Dat gebeurt inderdaad ook in het twitcherskamp.


Je voorbeeld van de Dwerguil lijkt me een betere en je mening dat het daar anders had gemoeten (wat ik uit de verhalen begrijp), deel ik.

Ik citeer je maar even in de hoop dat ik die andere actieve tak van de discussie kan overstemmen.

Ik vergis me kennelijk over de tekst bij de waarneming van de Witbandkruisbek, je moet tegenwoordig ook zo veel informatie tot je nemen. ;)

Een ander voorbeeld dat me net te binnen schiet, is Kleinst waterhoen in de Groene Jonker. Dat lintje was ook erg leerzaam. Ik denk dat het antwoord op Ted zijn vragen moet zijn, dat wanneer de massa mensen letterlijk in goede banen kan worden geleid, eventueel in samenwerking met een terreinbeheerder, er geen/minder reden is voor geheimhouding. De achilleshiel zijn goed bereikbare plekken waar iedereen zonder hindernissen kan gaan en staan waar hij wil, bijvoorbeeld bossen op hogere zandgronden (zonder slootjes). Dan moet je toch wel flink uitpakken met maatregelen om de boel te controleren, zoals is gebeurd met de Ruigpootuilen, en kunnen vertrouwen op de loyaliteit van de medevogelaars, wat in dat geval dus bleek te kunnen.
Groeten,

Bram ter Keurs

Norman

Lintjes, flink uitpakken met maatregelen, omdat iemand een soortje wil scoren, ik snap het net zo min als de noodzaak van de ME bij bepaalde voetbalwedstrijden.

Jaap Denee

@ Bram: eens.

@ Norman: ik vrees dat jouw eenmansputje net te diep is voor je; je kunt blijkbaar niet eens over de rand kijken.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Norman

Ik heb niet eens een beetje het idee dat ik alleen sta in deze.

Maar steek je niet te lang je kop in het zand, daar krijg je benauwd van en beschadigd er wellicht van alles.

BramtK

Dat is natuurlijk goed, Norman, maar daarmee niet minder werkelijkheid. En dan komen we toch op het vlak van ieders vrijheid om te doen wat hij/zij wil. Die vrijheid is niet zonder verantwoordelijkheden en beperkingen, maar niet zo maat door een ander in te perken.
Groeten,

Bram ter Keurs

Norman

Citaat van: BramtK op april 26, 2012, 17:59:14 PM
Dat is natuurlijk goed, Norman, maar daarmee niet minder werkelijkheid. En dan komen we toch op het vlak van ieders vrijheid om te doen wat hij/zij wil. Die vrijheid is niet zonder verantwoordelijkheden en beperkingen, maar niet zo maat door een ander in te perken.

eens, maar niet minder jammer

joostheeremans

Hierboven wordt kleinst waterhoen aangehaald, werd daar door de ontdekker toen niet besloten om het ook aanwezige (maar later ontdekte) klein waterhoen stil te houden, dit mede naar aanleiding van de verstoring bij het kleinst waterhoen?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Edwin Russer

Citaat van: joostheeremans op april 26, 2012, 18:22:08 PM
Hierboven wordt kleinst waterhoen aangehaald, werd daar door de ontdekker toen niet besloten om het ook aanwezige (maar later ontdekte) klein waterhoen stil te houden, dit mede naar aanleiding van de verstoring bij het kleinst waterhoen?


Klopt helemaal, door slechts een paar man en vrouw gezien. Ik was een van de gelukkigen, ondanks een relletje met de ontdekker, omdat broerlief mij toch in de gelegenheid stelde om de vogel te kunnen zien. Zie apart topic hierover. Alles is weer goedgekomen met de vogel van de Flevo.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2