Stilhouden of Vrijgeven!

Gestart door Ted van der Knaap, april 25, 2012, 12:43:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Norman

Citaat van: Oenanthe op april 25, 2012, 22:05:29 PM
Op de foto zie ik twee vrouwtjes. Voor verstoring van een broedgeval hoeven we dus niet bang te zijn.

Zou het niet kunnen dat er ook nog andere vogels broeden behalve die verdwaalde kruisbekken?
Lijkt me dat er wel degelijk broedgevallen verstoord zouden kunnen worden.

Sommige mensen vergeten weleens dat bijv. Roodborsten ook gewoon in Nederland broeden en hun bescherming verdienen.

Guus Peterse

Citaat van: HPM op april 25, 2012, 22:01:01 PM
Rechten voor de natuurgenietende mens kunnen niet anders dan rechten voor ieder mens zijn, dus ook bijvoorbeeld voor de hondenuitlaters, mountainbikers, nordic zwalkers en motorcrossers, die het ook liever in de natuur doen dan in de stad en dus ook 'natuurgenieters' zijn, ook al zien wij dat niet zo.  Daar wordt een natuurgenietend mens natuurlijk niet blij van en de natuur al helemaal niet.
Precies Herman, daar sla je de spijker op z'n kop. Kun je wel het belang van de natuur voorop stellen, maar daarmee loop je achter de feiten aan. Ongeacht de uitkomst van een eindeloze filosfische discussie lijkt het me vruchtbaarder na te denken over hoe je die horden aan hondenuitlaters, mountainbikers, vogelaars etc. enigszins in goede banen kunt leiden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

Citaat van: Norman op april 25, 2012, 22:09:21 PM
Sommige mensen vergeten weleens dat bijv. Roodborsten ook gewoon in Nederland broeden en hun bescherming verdienen.
En dus ...?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Norman

Er word aangegeven dat die verdwaalde kruisbekken 2 vrouwtjes zijn en dus niet zullen broeden, er word aan voorbij gegaan dat er ter plaatse meer vogels leven en mogelijk broeden. Daardoor is verstoring nog steeds niet gelegitimeerd.

HPM

Citaat van: guusp op april 25, 2012, 22:14:23 PM
Citaat van: HPM op april 25, 2012, 22:01:01 PM
Rechten voor de natuurgenietende mens kunnen niet anders dan rechten voor ieder mens zijn, dus ook bijvoorbeeld voor de hondenuitlaters, mountainbikers, nordic zwalkers en motorcrossers, die het ook liever in de natuur doen dan in de stad en dus ook 'natuurgenieters' zijn, ook al zien wij dat niet zo.  Daar wordt een natuurgenietend mens natuurlijk niet blij van en de natuur al helemaal niet.
Precies Herman, daar sla je de spijker op z'n kop. Kun je wel het belang van de natuur voorop stellen, maar daarmee loop je achter de feiten aan. Ongeacht de uitkomst van een eindeloze filosfische discussie lijkt het me vruchtbaarder na te denken over hoe je die horden aan hondenuitlaters, mountainbikers, vogelaars etc. enigszins in goede banen kunt leiden.

Niet afdwalen Guus. Dit topic gaat over het stilhouden of vrijgeven van gewilde (vogel-)waarnemingen. Als die worden vrijgegeven komen daar geen hordes hondenuitlaters, mountainbikers, nordic zwalkers en motorcrossers op af, maar wel twitchers.
Herman van der Meer

Bas vd Burg

Citaat van: Norman op april 25, 2012, 22:19:19 PM
Er word aangegeven dat die verdwaalde kruisbekken 2 vrouwtjes zijn en dus niet zullen broeden, er word aan voorbij gegaan dat er ter plaatse meer vogels leven en mogelijk broeden. Daardoor is verstoring nog steeds niet gelegitimeerd.
Maar wanneer is verstoring dan wel gelegitimeerd dan Norman? Daar ben ik dan wel benieuwd naar. Wat maakt bijv een broedvogelonderzoeker dan zo anders dan een willekeurige recreant? Verstoring = verstoring
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Norman

Ik mag aannemen dat ik niet hoef uit te leggen dat 50+ mensen die vaak langdurig op een plaats blijven hangen meer verstoring oplevert dan een BMP-er die zijn plot doorwerkt en slechts kortstondig stilstaat. 

Ik begrijp dat verstoring niet te voorkomen is, maar je hoeft het niet in de hand te werken.

August

Citaat van: snwja3 op april 25, 2012, 20:59:21 PM
Jammer dat in deze discussie(s) altijd de eigen gelijkjes voorop staan.
Probeer de discussie eens te voeren in een breder perspectief, stel het zoeken naar een oplossing voorop.
Hoewel tegen beter weten in, een beginnetje:

We hebben met de volgende feiten te maken:
-          In Nederland hebben we te maken met het afnemen van onze natuur (door vele redenen), die natuurminnend graag beschermd ziet (zie een aantal reacties hierboven)
-          Verder zien we daartegenover een groeiende interesse in de natuur, steeds meer mensen lopen deze in, steunen deze op verschillende manieren en maken gebruik van allerlei moderne middelen om daar te komen
-          Vroeger was twitchen voor een elite ('dure' vogellijn, beperkte piepergroepen), nu bereikbaar voor iedereen, doordat de informatie 'op straat' ligt loopt men steeds massaler uit
-          Vroeger had je een handjevol fotografen, nu heeft iedereen een spiegelreflexcamera met bijbehorende toeter

Wil je daadwerkelijk iets doen, dan zal je moeten kijken hoe je bovenstaande zaken in het juiste evenwicht krijgt. Je hebt natuur en rust nodig om ervan te kunnen genieten. Maar je hebt ook de natuurgenieters nodig om een achterban te hebben voor organisaties om hieraan bescherming te kunnen geven. Zonder achterban kom je tegenwoordig nergens meer en nemen 'de Blekers' het over.
De vraag is hoe kan je de toenemende recreatiedruk van de natuurminnende mens in zulke banen leiden , dat dit leidt naar meer natuur. Dat doe je niet door ze daar weg te houden, dan verdwijnt het support snel, maar door ze daar deelgenoot van te maken. Scheiden is geen optie!
En dit is de hamvraag, hoe doe je dat op een juiste en verantwoordelijke manier?

Zijn de deelnemers in deze discussie in staat hun eigen gelijkjes (voor elke valt beslist wat te zeggen) opzij te zetten en de discussie om te buigen naar eentje die constructief is:
-          Wat moeten we doen om de (natuurminnende) mens van de natuur te laten genieten en tegelijkertijd deze te beschermen?
-          Waarin en hoe moeten we sturend optreden?
-          Hoe kunnen we de natuur inrichten dat er van genoten kan worden. Ook in de toekomst door waarschijnlijk nog meer mensen. Wat kunnen/moeten we openstellen en wat afsluiten.
Is daar een mooie combinatie van te bedenken, zijn daar al voorbeelden van?

Ps. Het is mij nog nooit gelukt om deze discussie naar iets constructief omgebogen te krijgen, een uitdaging voor jullie om nu eens wel .....  ;)
Ze trekken niks van  je aan  Wietze, weer niet gelukt dus  ;D
August van Rijn

Guus Peterse

Citaat van: HPM op april 25, 2012, 22:21:31 PM
Niet afdwalen Guus. Dit topic gaat over het stilhouden of vrijgeven van gewilde (vogel-)waarnemingen. Als die worden vrijgegeven komen daar geen hordes hondenuitlaters, mountainbikers, nordic zwalkers en motorcrossers op af, maar wel twitchers.
Oorspronkelijk was dat zo, maar Wietze probeerde daar een wat ruimere draai aan te geven. Maar zoals August al schrijft, dat schijnt niet te willen lukken.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: guusp op april 25, 2012, 22:47:39 PM
Citaat van: HPM op april 25, 2012, 22:21:31 PM
Niet afdwalen Guus. Dit topic gaat over het stilhouden of vrijgeven van gewilde (vogel-)waarnemingen. Als die worden vrijgegeven komen daar geen hordes hondenuitlaters, mountainbikers, nordic zwalkers en motorcrossers op af, maar wel twitchers.
Oorspronkelijk was dat zo, maar Wietze probeerde daar een wat ruimere draai aan te geven. Maar zoals August al schrijft, dat schijnt niet te willen lukken.

Zolang de eerste draai niet is opgelost heeft het geen zin om dan maar een andere draai te proberen.
Het komt er telkens toch weer op neer dat het altijd anderen zijn die verstoren, of op zijn minst óók anderen.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Bas vd Burg op april 25, 2012, 22:24:34 PM
Citaat van: Norman op april 25, 2012, 22:19:19 PM
Er word aangegeven dat die verdwaalde kruisbekken 2 vrouwtjes zijn en dus niet zullen broeden, er word aan voorbij gegaan dat er ter plaatse meer vogels leven en mogelijk broeden. Daardoor is verstoring nog steeds niet gelegitimeerd.
Maar wanneer is verstoring dan wel gelegitimeerd dan Norman? Daar ben ik dan wel benieuwd naar. Wat maakt bijv een broedvogelonderzoeker dan zo anders dan een willekeurige recreant? Verstoring = verstoring

Uiteraard verstoren broedvogelonderzoekers onbedoeld ook maar ze stellen er ook iets tegenover. Ze stellen zich niet tevreden met een bezoekje voor een spelletje of voor de gezelligheid maar proberen door herhaalde bezoeken en goed en voorzichtig observeren de status van zo'n beest te bepalen. Als ze aan het eind van het seizoen kunnen concluderen dat er sprake was van een territorium of broedgeval kan hen in ieder geval niet worden verweten dat ze dat dat hebben verstoord. Twitchers zulllen dergelijk bewijs maar zelden kunnen leveren.

Herman van der Meer

Theovanv

Gelukkig zijn er maar 2 soorten vogelaars, twitchers en echte natuurliefhebbers. Dat maakt de discussie lekker makkelijk om over het labelen en oordelen nog niet spreken. Stel je voor dat er nuance was en er grijstonen zijn, nee, alles is heerlijk zwart/wit en zo is het lekker overzichtelijk. We schaffen waarneming voor de helft af, zeldzaamheden kunnen gewoon niet meer ingevoerd worden, dan zijn we van het hele gezeur af, want je moet vooral niet op iemands verantwoordelijkheid vertrouwen hoor.

Theo van Veenendaal

Herman Bouman

Is dat je mening of heb je ook een bron hiervoor....

Citaat van: Norman op april 25, 2012, 22:34:25 PM
Ik mag aannemen dat ik niet hoef uit te leggen dat 50+ mensen die vaak langdurig op een plaats blijven hangen meer verstoring oplevert dan een BMP-er die zijn plot doorwerkt en slechts kortstondig stilstaat. 

Ik begrijp dat verstoring niet te voorkomen is, maar je hoeft het niet in de hand te werken.

ArjenDrost †

Citaat van: Norman op april 25, 2012, 22:19:19 PM
Er word aangegeven dat die verdwaalde kruisbekken 2 vrouwtjes zijn en dus niet zullen broeden, er word aan voorbij gegaan dat er ter plaatse meer vogels leven en mogelijk broeden. Daardoor is verstoring nog steeds niet gelegitimeerd.
Dus ik neem aan dat jij in het voorjaar (de broedperiode van de meeste vogels) helemaal de natuur niet meer in gaat? Overal waar je loopt, loop je namelijk de kans om een broedvogel te verstoren....  Of aan bijv. de mieren die je vertrapt....


Zodra mensen zich in de natuur begeven zal er sprake zijn van verstoring, dat is nou eenmaal zo. En of ze dat dan doen om een zeldzame vogel te zien, of om gewoon een zondagmiddag wandelingetje te maken, zal niet heel veel uitmaken.
Natuurlijk, we moeten ons best doen om verstoring zoveel mogelijk te voorkomen. Ik twitch zelf niet echt veel meer, maar de laatste keren vond ik het er prima aan toe gaan eigenlijk...


Groeten, Arjen

joostheeremans

Citaat van: Yeronimo op april 25, 2012, 18:31:04 PM
De zeldzaamheid van de vogel speelt dus erg mee. Maar om eerlijk te zijn behoort de Witbandkruisbek hier niet te broeden in ons land en is het in zijn geheel gezien geen kans voor de soort om zich definitief hier te vestigen, zeker niet met de klimaatveranderingen.

Meneer is klimaatdeskundige? Ik vind dit soort houtje-touwtje aannames nogal voorbarig, om niet te zeggen klinkklare onzin. Afgezien van het feit dat wij niet beslissen over wat hier wel en niet broedt, wil ik je graag even wijzen op enkele nieuwe broedvogels van Nederland: nonnetje, wilde zwaan en roodhalsgans. En er zijn er ongetwijfeld nog wel meer op te noemen. Bottomline: laat de vogels lekker zelf beslissen of ze hier willen broeden, en als ze dat willen, laat ze dan in godsnaam met rust.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Yeronimo

Citaat van: joostheeremans op april 26, 2012, 00:50:05 AM
Citaat van: Yeronimo op april 25, 2012, 18:31:04 PM
De zeldzaamheid van de vogel speelt dus erg mee. Maar om eerlijk te zijn behoort de Witbandkruisbek hier niet te broeden in ons land en is het in zijn geheel gezien geen kans voor de soort om zich definitief hier te vestigen, zeker niet met de klimaatveranderingen.

Meneer is klimaatdeskundige? Ik vind dit soort houtje-touwtje aannames nogal voorbarig, om niet te zeggen klinkklare onzin. Afgezien van het feit dat wij niet beslissen over wat hier wel en niet broedt, wil ik je graag even wijzen op enkele nieuwe broedvogels van Nederland: nonnetje, wilde zwaan en roodhalsgans. En er zijn er ongetwijfeld nog wel meer op te noemen. Bottomline: laat de vogels lekker zelf beslissen of ze hier willen broeden, en als ze dat willen, laat ze dan in godsnaam met rust.

We zien toch alleen maar soorten opschuiven naar het noorden? Of zijn Kemphaan en Cetti's zanger je niet bekend? Volgens mij is dat een trend die bijna elke vogel volgt en als er een uitzondering is (zoals jij benoemd) zijn het incidentele en betekend het niet dat de soort zich aan het uitbreiden is. Tenminste volgens mij, ben totaal geen deskundige.
Ik heb nooit gezegd dat de Witbandkruisbek geen bescherming verdient, maar dan moet je net zo reëel zijn en elke broedvogel in Nederland vervagen omdat een Witbandkruisbek in mijn ogen qua broedvogel niet meer waarde heeft voor Nederland dan elke andere soort, hij heeft enkel meer waarde als zeldzaamheid in dit land.
En net als Arjen al zegt, iedere echte natuurbeschermer zou in de broedperiode niet in de natuur moeten komen. Maar we kunnen dan wel spreken van de extreme vorm, iedereen zoekt een tussenweg want goh we willen er wel van genieten en beleven ;). En dat zijn onze eigen belangen. Het is maar net hoe je die belangen tegen elkaar afweegt en iedereen doet dat anders.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

H.Valkema

Citaat van: joostheeremans op april 26, 2012, 00:50:05 AM
Citaat van: Yeronimo op april 25, 2012, 18:31:04 PM
De zeldzaamheid van de vogel speelt dus erg mee. Maar om eerlijk te zijn behoort de Witbandkruisbek hier niet te broeden in ons land en is het in zijn geheel gezien geen kans voor de soort om zich definitief hier te vestigen, zeker niet met de klimaatveranderingen.

Meneer is klimaatdeskundige? Ik vind dit soort houtje-touwtje aannames nogal voorbarig, om niet te zeggen klinkklare onzin. Afgezien van het feit dat wij niet beslissen over wat hier wel en niet broedt, wil ik je graag even wijzen op enkele nieuwe broedvogels van Nederland: nonnetje, wilde zwaan en roodhalsgans. En er zijn er ongetwijfeld nog wel meer op te noemen. Bottomline: laat de vogels lekker zelf beslissen of ze hier willen broeden, en als ze dat willen, laat ze dan in godsnaam met rust.

Ben benieuwd hoeveel van die soorten ook daadwerkelijk wilde vogels zijn... gewoon allemaal ontsnapt spul wat begint te broeden in nederland als je het mij vraagt..
Groeten,
Haije Valkema

August

Citaat van: H.Valkema op april 26, 2012, 07:51:02 AM
Citaat van: joostheeremans op april 26, 2012, 00:50:05 AM
Citaat van: Yeronimo op april 25, 2012, 18:31:04 PM
De zeldzaamheid van de vogel speelt dus erg mee. Maar om eerlijk te zijn behoort de Witbandkruisbek hier niet te broeden in ons land en is het in zijn geheel gezien geen kans voor de soort om zich definitief hier te vestigen, zeker niet met de klimaatveranderingen.

Meneer is klimaatdeskundige? Ik vind dit soort houtje-touwtje aannames nogal voorbarig, om niet te zeggen klinkklare onzin. Afgezien van het feit dat wij niet beslissen over wat hier wel en niet broedt, wil ik je graag even wijzen op enkele nieuwe broedvogels van Nederland: nonnetje, wilde zwaan en roodhalsgans. En er zijn er ongetwijfeld nog wel meer op te noemen. Bottomline: laat de vogels lekker zelf beslissen of ze hier willen broeden, en als ze dat willen, laat ze dan in godsnaam met rust.

Ben benieuwd hoeveel van die soorten ook daadwerkelijk wilde vogels zijn... gewoon allemaal ontsnapt spul wat begint te broeden in nederland als je het mij vraagt..
:rolleye: :rolleye: :rolleye:  Waar gaat dit topic over het lijkt het overleg in het catshuis wel. Kan er 1 iemand weglopen zodat dit kabinet ( ehh topic) valt. Kunnen we aan een nieuw topic beginnen

August van Rijn

Norman

Citaat van: Herman Bouman op april 25, 2012, 23:34:25 PM
Is dat je mening of heb je ook een bron hiervoor....

Citaat van: Norman op april 25, 2012, 22:34:25 PM
Ik mag aannemen dat ik niet hoef uit te leggen dat 50+ mensen die vaak langdurig op een plaats blijven hangen meer verstoring oplevert dan een BMP-er die zijn plot doorwerkt en slechts kortstondig stilstaat. 

Ik begrijp dat verstoring niet te voorkomen is, maar je hoeft het niet in de hand te werken.

Op het net zijn diverse bronnen te vinden:

Bijlsma
Bureau Waardenburg

Jos Welbedacht

CiteerBen benieuwd hoeveel van die soorten ook daadwerkelijk wilde vogels zijn... gewoon allemaal ontsnapt spul wat begint te broeden in nederland als je het mij vraagt..
Dat weet je niet zeker. Wilde Zwaan lijkt mij wel van wilde origine, Nonnetje zou kunnen. Het zijn vogels die hier 's winters prima kunnen vertoeven en dan m.i. best kunnen blijven hangen. Wie zal het zeggen?
Klimaat speelt wel een rol, maar Wilde Zwaan zal zich in mijn optiek vooral gevestigd hebben vanwege geschikte broedgebieden, net als Brandganzen. Ze kunnen hier qua voedsel prima overleven.
Dat vogels zich niet aan regels houden heeft die Citroenkwik van Flevoland wel aangetoond!
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Norman

Citaat van: ArjenDrost op april 25, 2012, 23:43:27 PM
Citaat van: Norman op april 25, 2012, 22:19:19 PM
Er word aangegeven dat die verdwaalde kruisbekken 2 vrouwtjes zijn en dus niet zullen broeden, er word aan voorbij gegaan dat er ter plaatse meer vogels leven en mogelijk broeden. Daardoor is verstoring nog steeds niet gelegitimeerd.
Dus ik neem aan dat jij in het voorjaar (de broedperiode van de meeste vogels) helemaal de natuur niet meer in gaat? Overal waar je loopt, loop je namelijk de kans om een broedvogel te verstoren....  Of aan bijv. de mieren die je vertrapt....


Zodra mensen zich in de natuur begeven zal er sprake zijn van verstoring, dat is nou eenmaal zo. En of ze dat dan doen om een zeldzame vogel te zien, of om gewoon een zondagmiddag wandelingetje te maken, zal niet heel veel uitmaken.
Natuurlijk, we moeten ons best doen om verstoring zoveel mogelijk te voorkomen. Ik twitch zelf niet echt veel meer, maar de laatste keren vond ik het er prima aan toe gaan eigenlijk...


Groeten, Arjen

Even teruglezen Arjen;

Citaat van: Norman op april 25, 2012, 22:34:25 PM
Ik mag aannemen dat ik niet hoef uit te leggen dat 50+ mensen die vaak langdurig op een plaats blijven hangen meer verstoring oplevert dan een BMP-er die zijn plot doorwerkt en slechts kortstondig stilstaat. 

Ik begrijp dat verstoring niet te voorkomen is, maar je hoeft het niet in de hand te werken.

Citaat van: HPM op april 25, 2012, 23:01:42 PM
Uiteraard verstoren broedvogelonderzoekers onbedoeld ook maar ze stellen er ook iets tegenover. Ze stellen zich niet tevreden met een bezoekje voor een spelletje of voor de gezelligheid maar proberen door herhaalde bezoeken en goed en voorzichtig observeren de status van zo'n beest te bepalen. Als ze aan het eind van het seizoen kunnen concluderen dat er sprake was van een territorium of broedgeval kan hen in ieder geval niet worden verweten dat ze dat dat hebben verstoord. Twitchers zulllen dergelijk bewijs maar zelden kunnen leveren.

Er is een enorm verschil voor fauna (vogel, zoogdier, etc.)tussen het voorspelbare gedrag van iemand die op zondag een wandelingetje doet of een kudde mensen die zich focussen op het vogeltje en indien de vogel zich verplaatst en masse er achteraan rennen. Soms wel van het eerste licht tot het laatste licht. Nee, je hebt gelijk, dat is bijna het zelfde als een zondagse wandeling.
Maar laten we vooral blijven recht praten wat krom is.

Over de flauwe opmerkingen over die mieren wil ik ook nog wel iets schrijven. Mieren (en veel insecten) maken hun verliezen goed door de grote aantallen waarin ze voorkomen. Zou niemand ze vertrappen of opeten dan zouden er te veel komen. Ook hier maakt het weer verschil of er enkele mieren vertrapt worden door een enkele wandelaar (of BMP-er) of een horde mensen die een vogeltje willen zien voor hun lijstje en die meteen de hele kolonie vertrappen. Als hebben de mieren daar hun afweer ook wel weer voor en zal de horde zich verplaatsen door die 'lastige' mieren. De natuur is mooi en zou eens breder bekeken moeten worden. Hoe breder men hier naar kijkt hoe groter de verwondering en hoe groter het draagvlak.

August

Citaat van: August op april 26, 2012, 08:12:21 AM
Citaat van: H.Valkema op april 26, 2012, 07:51:02 AM
Citaat van: joostheeremans op april 26, 2012, 00:50:05 AM
Citaat van: Yeronimo op april 25, 2012, 18:31:04 PM
De zeldzaamheid van de vogel speelt dus erg mee. Maar om eerlijk te zijn behoort de Witbandkruisbek hier niet te broeden in ons land en is het in zijn geheel gezien geen kans voor de soort om zich definitief hier te vestigen, zeker niet met de klimaatveranderingen.

Meneer is klimaatdeskundige? Ik vind dit soort houtje-touwtje aannames nogal voorbarig, om niet te zeggen klinkklare onzin. Afgezien van het feit dat wij niet beslissen over wat hier wel en niet broedt, wil ik je graag even wijzen op enkele nieuwe broedvogels van Nederland: nonnetje, wilde zwaan en roodhalsgans. En er zijn er ongetwijfeld nog wel meer op te noemen. Bottomline: laat de vogels lekker zelf beslissen of ze hier willen broeden, en als ze dat willen, laat ze dan in godsnaam met rust.

Ben benieuwd hoeveel van die soorten ook daadwerkelijk wilde vogels zijn... gewoon allemaal ontsnapt spul wat begint te broeden in nederland als je het mij vraagt..
:rolleye: :rolleye: :rolleye:  Waar gaat dit topic over het lijkt het overleg in het catshuis wel. Kan er 1 iemand weglopen zodat dit kabinet ( ehh topic) valt. Kunnen we aan een nieuw topic beginnen
mag ik een suggestie doen voor het weglopen? Norman lijkt me de beste kandidaat  ;D
August van Rijn

hiskodevries

Sinds de start van alle onderzoeken in en naar de natuur is het nog nooit zo slecht gegaan met de biodiversiteit in Nederland.
Conclusie onderzoek verstoort het meest  :angel:
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bas vd Burg

Citaat van: Norman op april 26, 2012, 08:16:06 AM
Citaat van: Herman Bouman op april 25, 2012, 23:34:25 PM
Is dat je mening of heb je ook een bron hiervoor....

Citaat van: Norman op april 25, 2012, 22:34:25 PM
Ik mag aannemen dat ik niet hoef uit te leggen dat 50+ mensen die vaak langdurig op een plaats blijven hangen meer verstoring oplevert dan een BMP-er die zijn plot doorwerkt en slechts kortstondig stilstaat. 

Ik begrijp dat verstoring niet te voorkomen is, maar je hoeft het niet in de hand te werken.

Op het net zijn diverse bronnen te vinden:

Bijlsma
Bureau Waardenburg
Leuke bronnen Norman (meen ik serieus)! Maar het rapport van Bijlsma laat ondermeer zien dat 1 persoon behoorlijk verstoringsgevoelig kan zijn (eenmalige verstoring kan dus al leiden tot een broedsucces van 0%, in mijn bescheiden optiek kan dit dan ook worden veroorzaakt door een onderzoeker) en het rapport van Bureau Waardenburg heeft het volgens mij over de effecten van recreatie maar niet over broedvogelonderzoekers (ik heb het rapport niet helemaal doorgelezen hoor, meer op basis van inhoudsopgave een paar passages, kan dus zijn dat ik wat gemist heb).
En dan blijft mijn vraag nog steeds open staan is verstoring door een broedvogelonderzoeker dan wel gelegitimeerd? Immers verstoring = verstoring en het zal een Roodborst een rotzorg zijn wie nu de verstoorder is.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Herman Bouman

Citaat van: Norman op april 26, 2012, 08:16:06 AM
Citaat van: Herman Bouman op april 25, 2012, 23:34:25 PM
Is dat je mening of heb je ook een bron hiervoor....

Citaat van: Norman op april 25, 2012, 22:34:25 PM
Ik mag aannemen dat ik niet hoef uit te leggen dat 50+ mensen die vaak langdurig op een plaats blijven hangen meer verstoring oplevert dan een BMP-er die zijn plot doorwerkt en slechts kortstondig stilstaat. 

Ik begrijp dat verstoring niet te voorkomen is, maar je hoeft het niet in de hand te werken.

Op het net zijn diverse bronnen te vinden:

Bijlsma
Bureau Waardenburg
Ik lees niets over 50+ man (twitchers) en het veroorzaken van verstoring in de aangehaalde stukken? En zeker niet in vergelijking met BMP-ers.
De meeste twitches daarintegen verlopen goed. En die enkele keer dat iemand buiten de padden loopt.... uitzonderingen houd je toch.

Herman Bouman

Citaat van: hiskodevries op april 26, 2012, 08:44:18 AM
Sinds de start van alle onderzoeken in en naar de natuur is het nog nooit zo slecht gegaan met de biodiversiteit in Nederland.
Conclusie onderzoek verstoort het meest  :angel:
Door het onderzoek kunnen we dat nu in elk geval (wetenschappelijk) aantonen!  ::)  Of had het toch met klimaat of verstedelijking of de agrariers te maken?  ;)

HPM

Citaat van: hiskodevries op april 26, 2012, 08:44:18 AM
Sinds de start van alle onderzoeken in en naar de natuur is het nog nooit zo slecht gegaan met de biodiversiteit in Nederland.
Conclusie onderzoek verstoort het meest  :angel:

Ja, en twitchen is goed voor de biodiversiteit want sinds er hordes soortenjagers natuurgebieden vertrappen is het aantal zeldzame vogelsoorten enorm toegenomen.
Hoe paradoxaal het misschien ook klinkt is het ook duidelijk dat de toename van het aantal Ooievaars in Nederland heeft gezorgd voor een veroudering van de bevolking en dat er meer benzine wordt verbruikt naarmate de gemiddelde leeftijd van de bevolking toeneemt.
Herman van der Meer

hiskodevries

Mijn persoonlijke mening volgt die van Wietze. Om meer draagkracht te creëren voor de natuur moet je die zoveel mogelijk delen zodat mensen natuur gaan zien als iets anders dan een honden uitlaat terrein.
Natuur is niet iets wat alleen in een paar rapporten past die door 100 mensen gelezen worden of om de CBS statistieken te vullen.





Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Oenanthe

Het artikel van Rob Bijlsma laat duidelijk zien dat verstoring bij de ene soort schadelijker is dan bij de andere. Ik ben ertegen om bepaalde storingsgevoelige soorten op te offeren aan openstelling en recreatie. Je hond uitlaten kan ook wel ergens anders dan in een terrein waar nachtzwaluwen en duinpiepers broeden. Het idee dat in afgesloten delen van onze natuur soorten broeden die ik niet kan waarnemen omdat het terrein is afgesloten vind ik veel prettiger dan het idee dat ik overal mag zoeken naar soorten die als broedvogel verdwenen zijn omdat ze niet tegen verstoring kunnen. Ik ben natuurliefhebber maar ook natuurbeschermer.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

BramtK

#89
Citaat van: hiskodevries op april 26, 2012, 09:20:49 AM
Mijn persoonlijke mening volgt die van Wietze. Om meer draagkracht te creëren voor de natuur moet je die zoveel mogelijk delen zodat mensen natuur gaan zien als iets anders dan een honden uitlaat terrein.
Natuur is niet iets wat alleen in een paar rapporten past die door 100 mensen gelezen worden of om de CBS statistieken te vullen.


Ja, maar dat is toch een beetje kokervisionistisch. Natuurlijk moet je mensen interesseren voor de natuur, maar mijn ervaring is dat je dat niet (per se) doet door mensen een zeldzame vogel te laten zien (wat dat betreft lijkt dat pleidooi voornamelijk bedoeld voor draagvlak voor de eigen invulling van de hobby). Ik zie ook niet in waarom het een argument is om beginnende vogelaars aan de haren bij een zeldzaam broedgeval te slepen. En voor alle afdwalers hierboven, volgens mij is Ted dit topic gestart met die vraag: wat te doen met zeldzame potentiele broedgevallen.
Groeten,

Bram ter Keurs